argus Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg skjønner utifra det jeg leser her at mange er redd for at det kommer sykdommer hvis de ikke vaksinerer barna, omtrent som om smitten befinner seg over alt. Slik er det ikke. Mye av den informasjonen du i dag finner ved offisielle beskrivelse av sykdommer og hyppigheten av komplikasjoner ved sykdommer, er hentet fra andre land. Dødsraten og komplikasjonsraten for meslinger som blir brukt av Folkehelsa, er tall hentet fra U-land. For et par år siden stod det en artikkel om det hvor Folkehelsa opererte med at 20-25 barn kunne dø hvert år som følge av meslinger, i et forsøk på å skremme alle til å vaksinere. Tall fra Statistisk sentralbyrå viste at det var 1-2 barn som døde av meslinger hvert år før MMR vaksinen ble endel av barnevaksinasjonsprogrammet. Bare sjekk selv, dette er offentlige register i noe som heter Dødsårsak registereret hos SSB. Det er selvfølgelig 1-2 barn formye, og det kan være underliggende årsaker til at de ikke klarte seg som ikke ble opplyst. Men når vi ikke vet konsekvensen av vaksineringen, må man bruke tallene og veie opp og vurdere hvor stor risiko det er. De aller aller fleste barn har i tiden etter 2 verdenskrig klart seg veldig bra gjennom meslinge epidemier her i Norge. Det er fordi levestandard, mat og ernæring har en vesentlig rolle, vi er heldige som har sunne friske barn. Barn i U-land er dessverre ikke like velfødde som våre små. Det har enormt mye å si for et immunforsvar. Stivkrampe vaksinen ble innført på en tid da stivkrampe var nesten utryddet. På den tiden var nok ikke informasjons mulighetene så store som nå. Da massevaksinering ble igangsatt, og alle foreldre selvfølgelig deltok solidarisk, økte forekomsten av stivkrampe igjen. "Derfor vaksinerer vi" er et rødt stort hefte som ble delt ut på helsestasjonene for et par år siden, man får det kanskje enda. Der er det bilder av barn med komplikasjoner ved kikhoste, de er helt blå i ansiktet. Grusomme bilder av mange sykdomskomplikasjoner. Jeg viste hefte til noen leger, de reagerte -"du ser jo helt klart at bildene er hentet av barn fra andre verdensdeler, sannsynligvis er dette barn fra Asia". Barna hadde sterke fysiske tegn på dårlig ernæring. Ikke så lett for meg som skrekkslagen mor å se, men det ble fanget opp øyeblikkelig av erfarent helsepersonell. Heftet var produsert av Glaxo-SmithKline, et legemiddelfirma som også produserer barnevaksiner (jeg tror de har fått nytt navn nå). Tall grunnlagene myndighetene bruker tror jeg er et bevisst valg for å skremme oss foreldre til å vaksinere. Etter mange år, blir slike påstander "sannheter". Spesielt hvis ingen går disse faktaene i sømmene og undersøker hva de grunner i. Jeg synes derfor det er viktig å undersøke sykdommene og om de er farlige. Les gjerne gamle bøker, eldre litteratur hvis du får mulighet til det. De er litt mer usensurert enn mye man leser av nyere litteratur. Men ingenting er gitt. Ingen vet med sikkerhet hva som skjer. Ingen kan garantere at barnet ditt ikke blir syk. Men ingen kan heller garantere for at vaksinene er helt uten bivirkninger. Husk at vi kan ikke vaksinere oss mot ulykker. Vi må være realistiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå