Gå til innhold

Min fødselshistorie (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har vært en smugtitter her inne på BIM, men vil gjerne dele min fødselshistorie med dere.

Hadde termin mandag 16. oktober, men har gått regelmessig til modningsakupunktur og krysset fingrene for at jeg ihvertfall ikke skulle gå på overtid.

Har hatt endel kynnere i svangerskapet og de ble sterkere mot slutten.

Onsdag 11. oktober kjente jeg i 15-tiden at kynnerne tok seg opp i styrke og lurte derfor på om noe var i gjære. Men siden vi hadde en lignende nesten-oppplevelse lørdagen før så torde jeg ikke håpe for mye. Disse kynnerne var ihvertfall sterkere enn jeg hadde kjent før, måtte nesten stoppe opp med det jeg gjorde. De var absolutt ikke regelmessig så jeg tok det hele med en klype salt.

De ble derimot hyppigere i løpet av ettermiddagen og kvelden. Mensen-smerte-vonde, men ikke noe mer enn det. Tok en kveldstur med mannen min og begynte da å ta tiden som nå var oppe i ca. hvert 15 minutt.

Da vi la oss for kvelden ca. 2300 var de opp i hvert 6 minutt. Fortsatt mensenvondt, men ikke verre. Mens vi lå og timet det vi lurte på om var rier kjente jeg plutselig et "knepp" i underlivet og vann rant ut. Oops, vannet har gått! Ringte umiddelbart til Riksen og fortalte hva som hadde skjedd. De ba oss komme inn for en sjekk siden det virket som noe var på gang.

Var på Riksen ca. 2345, ble tatt i mot av en superhyggelig jordmor og undersøkt. Hadde 2 cm åpning. Fikk fødestue, men da det fortsatt kunne snu fikk vi rullet inn en annen seng just in case noen mer akutt trengte rommet.

Riene kom nå hyppigere, rundt hvert 2. min og hadde tatt seg opp i styrke. Nå begynte det å bli rimelig ubehagelig. Gudskjelov klarte jeg å puste meg gjennom de. Etter ca. 30 minutter var åpningen 3 cm og jordmor konstanterte at jeg var i fødsel. Ba om å få ligge i badekaret og det var veldig deilig. Riene kom fortsatt hyppig og nå meldte en trykketrang seg også. Dette var veldig ubehagelig og vanskelig å holde igjen. Smertene økte i styrke og på dette tidspunktet var det ganske så smertefullt når riene rev i kroppen og trykketrangen meldte seg på samme tid. Takk og lov for de korte pausene mellom hver ri.

Etter 45 minutter i badekaret ville jeg opp å sjekke åpning, var nå rimelig keen på epidural og jordmor ville kjenne hvor mye åpning det var før hun ringte anestesilegen. Var nå oppe i 5 cm, så det gikk unna, men fortsatt kunne det ta tid til full åpning så vi gikk for epidural.

Klokken var rundt 0300 når anestesilegen kom, han satte epiduralen og det tok sin tid før den begynte å virke. Nå var rimene meget vonde og trykketrangen intens. Litt før 0400 sjekket jordmor åpningen og på en time hadde jeg gått fra 5-10 cm. Her var det bare å sette i gang.

0415 kunne jeg endelig gi etter for den intense trykketrangen og 0445 kom lille Herman til verden. 4430 gr og 54 cm.

Det rare er at det er så himla vondt når det holder på, både rier og pressingen, men i det øyeblikket han kom ut så forsvant all smerte.

Det var helt utrolig å endelig få møte krabaten i magen. 10 fingre, ti tær og veldig vakker var han.

Hadde en vond, men veldig fin fødsel. Rask og grei slik jeg hadde håpet.

Anbefaler modningsakupunktur på det sterkeste. Er helt overbevist om at det hjalp meg til å få en kort åpningstid og en rask fødsel.

All ros også til Føde- og Barselavdelingen på Riksen. De er helt utrolige. For dere som skal føde der er det bare å glede seg.

Nå er vi hjemme og koser oss masse. Litt innkjøringsproblemer med våkennetter og ammetrøbbel, men det hører med. Det er uansett verdt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GRATULERER!!!!!!!!!!!

Takk for at du skriver fødselshistorien din, det er alltid så kos å lese:-)

Kos deg videre med babyen!! Fint navn han har fått!!

Skrevet

Gratulerer med gutten. ;o) Kos dere masse. Gleder meg til det er vår tur. ;o)

Skrevet

Gratulerer så mye;))))

Skrevet

Gratulerer så mye med prinsen.

Lykke til :o)

Skrevet

Gratulerer så mye med Herman og lykke til videre fremover :0)

Skrevet

Gratulerer;)

Skrevet

Grattis med guttn... lykk til videre :D

Skrevet

Fin historie va det. gratulerer med gutten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...