Gå til innhold

Brun lapskaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lett rundt i kokebøker etter oppskrift på brun lapskaus men uten hell.. Kan noen hjelpe meg?

Skrevet

Hei

Dette er min veldig enkle, men kjempe gode oppskrift!

400-500 gr kjøttdeig

1 pose lapskausblanding (fra frysedisken)

1 pose kjøttkakesaus

litt hvitløks pepper evt også litt hvitløk i kjøttdeigen

Stek kjøttdeigen, kok opp sausen og ha grønnsakene og den stekte kjøttdeigen i, la det stå og putre til den er godt kokt.

Vi har bare flatbrød til.

Frøkna her i huset elsker denne og den er rask å lage etter en lang dag.

Tulle

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har en kjempegod oppskrift på lapskaus som alltid faller i smak hjemme hos meg. Litt stor porsjon, men den er kjempefin å fryse ned,s å har man til en kjapp middag man kanskje er litt sent hjemme fra jobb.

Jeg har to varianter. Den skikkelige hjemmelagde, og en hurtigvariant:

500-1000 oksekjøtt (jeg foretrekker høyrygg, men man kan bruke d meste)

1 pose gulrøtter

1 purreløk

poteter eller ønskelig mengde

1/2 pose potetmos

Skjør kjøttet i terninger og brun det raskt i pannen. Legges i en kjele med akkuratt så mye vann så det dekker kjøttet. La trekke på veldig svak varme til kjøttet er mørt, ca 30 min.

I mens skjærer du gulrøtter i skiver, purreløk i små ringer og poteter i biter. Tilsett alt dette når kjøttet har blitt mørt, og la det koke opp, for så å koke på middels varme i ca 20 min. Blir lapskausen for flytende tilsetter du litt og litt av potetmosen til du får riktig konsistens, samt litt sukkerkulør, salt og pepper. I den kjappe varianten bytter jeg ut grønnsakene med 2 poser frossen lapskausblanding, men følger samme fremgangsmåte. Serveres med flatbrød eller fersk loff. Vel bekomme.

Skrevet

Dette er min mormors oppskrift. Alle i famillien liker den forskjellig, så hun tilpasset den for hver enkel av oss. Når jeg var liten skulle jeg ikke ha kjøtt i, mamma vil ha tynn suppe lapskaus osv. Men dette er i grunn en enkel oppskrift som du kan variere i det uendelige.

Oksekjøtt, jeg foretrekker høyrygg, bankekjøtt osv..

Gulrøtter

Poteter

En løk

Kraft(Toro klar suppe)

Purre

Skjær kjøttet opp i terninger og brun det i smør i en gryte. Del løken i 2(slik at den holder seg i 2 deler) og brun den sammen med kjøttet på slutten. Poenget er å få litt løksmak uten å få løkbitene. Hell på en god mengde vann og sleng oppi kraften( Antall biter klar suppe ettersom hvor mye vann.) La kjøttet trekke/småputre en stund før du putter oppi poteter, gulrøtter og purre som er skjært i små terninger. På dette tidspunktet tar jeg ut løken.La alt koke til det er mørt. Da har man en suppelapskaus. Ønsker man en tykkere variant, kokes lapskausen bare videre. Noen bruker potetmospulver for å jevne. Det synes ikke jeg er godt. Sukkerkulør tilsettes for riktig farge, men pga bruningen av kjøtt og løk er ikke bestandig det nødvendig.

Ønskes det andre grønnsaker er det jo bare å hive det oppi, men denne varianten er jeg vant til.

Serveres med flatbrød med masse meierismør på:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...