Gå til innhold

Vanishing Twin


Junimamma 78:)

Anbefalte innlegg

Jeg var på tidlig UL i dag (8 uker+1 dg) og fikk vite at jeg hadde to fostervannssekker. I den ene lå en liten baby på 16 mm med dunkende hjerte:) mens den andre var tom... så vidt legen kunne se. Mulig den bare lå gjemt bak den andre. Så derfor skal jeg tilbake om 2 uker for ny UL. Noen av dere som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er vanishing twin?

Ultralydteknologien har gjort mye for vår kunnskap om tvillingsvangerskap. Blant annet vet vi nå at mange flere svangerskap starter som tvillingsvangerskap, enn dem som ender i tvillingfødsel. Denne tanken ble først introdusert på 1940-tallet, men begrepet ”vanishing twin” ble ikke tatt i bruk før midt på 1980-tallet.

 

Ved vanishing twin vil det ved ultralydundersøkelse kunne ses to fostervannssekker med eller uten foster tidlig i svangerskapet, men bare én ved en senere undersøkelse. Vanishing twin forekommer som regel mellom fem og ni uker, og ses som regel sammen med blødning. En studie viste det seg at mellom tre og fem prosent av de registrerte svangerskapene, begynte som tvillingsvangerskap, men endte med enlingfødsel.

 

At ett av fostrene ”forsvinner” trenger ikke å bety dystre utsikter for den gjenværende tvillingen. Faktisk er sjansene store for at svangerskapet fortsetter uten komplikasjoner!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme.

Det er visstnok veldig vanlig. Mange har egetlig hatt det uten at de vet det selv. Visstnok vises det oftere og oftere fordi det nå tas flere tidlige ul enn for bare noen år siden. Overlegen som tok ul på meg mente at så mange som 80% av alle svangerskap egentlig starter som tvillinger, men at den ene faller fra i løpet av de første 5-6 ukene. Egentlig ganske rart å tenke på. Samtidig syns jeg det er fint at naturen selv sorterer det som ikke ville vært levedyktig så tidlig at det er et fåtall som opplever at det har vært to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra - tusen takk for svar. Litt merkelig å tenke på at det har vært to egg som er blitt befruktet og som har festet seg... Og hvorfor den ene ikke har utviklet seg videre. Samtidig vil jeg egentlig helst bare ha en, med tanke på at jeg er student, og ikke minst fordi det er litt større risiko med to. Men skal tilbake om 2 uker for å få slått fast om det er en eller to, merker at jeg blir glad for begge deler. Det viktigste er jo at alt er bra med fosteret(ene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...