Gå til innhold

Svenska tjejer i Oslo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, var på kontoll heromdagen og fikk høre hjerteslå. Like stort hver gang. Denne graviditeten er veldig annledes en den første. Jeg har hatt svagerskapskvalme i 3 1/2 uke men det har endelig gitt seg. Var ikke kvalm i det hele med første mann. Jeg er 32 år, kommer fra Norrköping, hvor er du fra? Er du tilsammens med norsk eller svensk kille?

Hej!

Jag är också svensk mamma i Oslo trakten! Min dotter är drygt 4 mnd. och vi flyttade till Skedsmokorset i början av sept. 06. Har varit på babycafeét i Svenska Margaretakyrkan men tycker att det är svårt att komma i kontakt med andra i samma situation. Det är ju långt till släkt och vänner...

Annonse

Hej, ja det är sant. Det blir liksom lite speciellt när man ska ha barn och inte har så nära hem. Innan man blev gravid gjorde det inte så mycket, men nu är det lite annorlunda. Känner några svenskar i Oslo, men de är ej i samma situation som jag. Har gått med i den där Swea föreningen men vet inte om det bara är gamla damer som är medlemmar där :) ? Är du tillsammans med en norsk eller svensk kille?

Hei,

Jeg er tilsammen med norsk kille. Jeg har den meste av slekten i Falun. Men mor & far bor i Kolmården.(Norrköping). Jeg var hemma ganske ofta når jeg fikk mitt førsta barn. Savner foreldrene lit mer når man får barn. Men jeg synes det er veldig hyggelig å bo i større by når man har små barn. Går ju mye tur første året.(Shopping). Har ikke hørt som swea foreningen her men jeg deltog når jeg bodde i Florida, der var det mest eldre damer.

Har just nu varit hemma i ca. 2 veckor och det har varit skönt. Bara att få lite avlastning i mammasysslorna och få möjlighet att få sova en stund, ta en promenad själv m.m. Jag sökte på Swea innan vi flyttade hit men tyckte inte att jag hittade ngt som passade mig, men jag vet inte... Hur länge har du tänkt att vara hemma med ditt barn?

Kåanner igen mig. Det är liksom nu man önskar att man hade familjen lite närmare, samtidigt som jag är glad jag bor i en lite större stad. Ja jag kan tänka mig att det blir en del shoppingpromenader...blir härligt det :) När hade du termin?

Annonse

Hei igjen, begge to. Har vært på tur til Danmark i helgen, herlig.

Jeg har termin 15. mai. Har fått UL den 3. januar. synes det var lit sent.

Jeg var hjemme 1 år og 1 måned med min førsta dotter. hun er fødd i august 2003. Man regner permision 3 uker før termin og så har man 100% lønn i 10 månader eller 80% lønn i 1 år. Pappan må ha 4 uker. Men jeg ska prøve og overføra min ferie fra i år til neste år da har jeg ju 10 uker ferie neste år. Man trenger den bedre når barnet er født.

Hej Fillis och Anonym!

Jag har svensk föräldrarpenning pga att jag har fått beviljad tjänstledighet i de 3 år som vi planerar att bo här. Så jag har alla hennes dagar dvs. 480 eftersom hennes pappa blivit avskriven från det svenska systemet. Det har varit lite invecklat....

Jag ska försöka vara hemma med henne så länge som det går, förhoppningsvis dessa 3 åren.

Vi har som sagt bara bott här sedan september i år så vi är helt nya i landet, men trivs bra!

Skulle det vara läge att träffas och ta en fika någonstans?

Jag bor ju utanför stan, på Brånåsen Skedsmokorset, men det går fint att åka buss härifrån.

Hei,

Jeg jobber fullt kl.08-16 hverdager. Er fri lørdag & søndag.

Jeg kan gjerne møtes en gang i helgen, denne helg har jeg besøk fra London men neste helg har jeg ikke planer. Sen har jeg fullt opp med tur til sverige og besøk. Jeg har tatt ledig fra jobb fredag 08. desember (Då har jeg den stora tjejen i barnehage så det skulle passe veldig bra.) Jeg har en svensk vennina som har termin 15. April. Kan høre om hon har lyst å være med.

Hej!

Det passar mig bra på lördag, blir det den 18 då? Jag känner inte till Oslo så väl än utan hittar bäst in till typ oslo city. Vi kanske kan mötas upp nånstans centralt och sedan gå vidare till ngt. bra café!

Jag tar med mig min lilla : )

Undrar en liten sak.. Ni ska båda ha barn i maj 2007??

Hej igen!

Skulle det passa med er om vi möttes där lör. 18/11 kl. 11.00. Då blir det ju lagom att ta en lätt lunch eller en fika.

Jag sa just precis till min man att det är superenkelt för mammor - blivande mammor att komma i kontakt med varandra. Tänk vad smidigt det är med internet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...