Gå til innhold

Fullamming og prevensjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har småen blitt 6 mnd, jeg ammer fremdeles. Har så smått begynt med litt fast føde, men har tar lite av det. Jeg har ikke fått tilbake mensen og jeg har ikke ammet på natten siden han var 2 mnd, hvordan er det med eggløsning og slikt? Man har vel ikke eggløsning uten å ha mensen. Synes jeg har kjent mensmurring, kan dette være eggløsning eller mensen som er på vei, i verstefall er jeg gravid????

Det jeg lurer litt på er hva dere ammere bruker av prevensjon. P-piller frister ikke. Kanskje minipiller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minipiller er anbefalingen under amming. P-piller og lignnde hormonprevansjon(p -ring, p -stav, hormonspiral etc)skal ikke brukes under amming. Minipiller må tas på ganske samme tid hver dag (innen tre timer)Selv tåler jeg ikke hormoner og glemmer lett piller..... - har derfor investert i en ladycomp fra buenaventura - se http://www.buenaventura.no

da måler jeg temp hver morgen - det glemmer jeg ikke for den vekker meg til samme tid hver dag. Den holder styr på sikre og usikre perioder - og man følger og selv med på hvor i syklusen man er. (kom lett ut av det før... to av tre barn kom pga av det hehe).

man får kjøpt dem på avbetaling slik at man ikke må ut med flere tusen på engang. På finn.no får en kjøpt brukte Pearly/ladycomp/babycomp. (bestiller da bare ny målesensor fra buenaventura i sandnes)

Ladycompen kan oppgarders til babycomp.

Skrevet

Hormonspiral virker vel bare lokalt og kan dermed brukes ved amming. Tror jeg? :)

Skrevet

P- ring virker og lokalt, men skal ikke brukes under amming.Det kommer nok over i systemet uansett

Skrevet

Spiral er jo greit da, hvis du ikke før hadde kjempesterke blødninger.

Dette med amming som prevensjon gjelder de første 6mnd, og er noe slikt som 95% sikkert. Men som alltid er bare avhold 100% sikkert. Og eggløsningen kommer jo to uker før første mens. Så surprise, det kan komme ved den første...

Skrevet

Hormonspiral kan brukes tre mnd etter fødsel, selv om man ammer.

Skrevet

Fikk beskjed av lege og barsel poliklinikk at jeg kunne bruke hormonspiral...

Skrevet

Takk for svar jenter. Jeg vet hvertfall en ting kondom ødelegger bare lysten så det skal vi ikke fortsette med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...