Gå til innhold

Lucia og larviksjenta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lucia - vet du akkurat hvor i husleieloven det står?

Og larviksjenta - hva kostet advokat?

det står i leia - full vedlikeholdsplikt - men gjelder det da også normal slitasje? f ex vinduskrmen har mistet maling noen steder pga støt- men det er 2cm tykk maling på karmen - og da ssitter jo ikke malingen lenge på plass...! og bilder som har hengt der under et år har slitt på veggen el lignende...men det er jo bare å forvente seg, de a vi kunne henge opp bilder, og man kan ikke regne med at folk som leier ikke henger noe på veggen...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

betalte kun en engansstønad på ca 800kr, alt annet var gratis.. vel verdt det da..

Full vedlikehold går under hvis f.eks huset trenger å bli malt, at det er blitt et hull i veggen å sånne ting det.. vanlig bruks slitasje er jo noe utleier må regne med når han leier ut.. Det kan han ikke kreve få noe erstatning for.. Uansett så kan han ikke ta depositumet deres uten deres signatur.

Sånn som han idioten vi leide av, klaget på at det var fingermerker på skapdørene og fett under vifta på kjøkkenet.. helt idiot vettu.. hehe..

Bare spør hvis dte er noe annet du lurer på, har en del papirer på hva som er lov å ikke enda..

Skrevet

Vi visste vi skulle sparkle, men vi hadde oversett en del steder (mamma gjorde det uten at vi var der..som var dumt) Jeg ringte i forigårs og sa vi gjerne sparklet og malte over alt selv, men de sa at det lir for mange ledd iom at leieboerne allerede har flyttet inn..men en annen ting er at jeg har kjørt forbi senest i går - og det bor ingen der såvidt jeg ser..! Men om det er slik Lucia sa, om at vi har rett på å fixe det selv, så hadde det vært en perfekt lov i dette øyeblikket.. Det er ikke huseier men advokatene til huseier vi samtaler med ... og om vi skriver inn klage nå, så kan de sende det til forliksrådet uten å varsle oss på forhånd... og da kan det vel bli dyrt..? HVor henvendte du deg til å få billig advokat? Frirettshjelp? Kan alle bruke de?

takk for hjelp!! Det er jo sååå sure penger... :(

Skrevet

ja benyttet meg av fri rettshjelp.. pappa kjenner en advokat, så vi ringte og spurte han om han viste om noen advokater som vi kan bruke når jeg har fri rettshjelp. og da sa han at vi kunne bruke han.. du kan jo slå opp en advokat firma der du bor og spørre om det samme så får du jo svar..Forliksrådet ekke det dyreste stedet og henvende seg til..

Når dere hadde vasket leiligheten, kom huseier da for å godkjenne det? og hva sa han da? For det må han, og hvis han ikke godkjenner det har det 14 dager mener jeg det er, på å rette opp de feilene hus eier mener det eventuelt er. Og er dere ikek enige i at dette er en feil som går på dere, skal dere sjekke opp husleieloven og se hva som står der.

Skrevet

alle de som tjener unde ret visst beløp har rett på fri rettshjelp.. står nok et sted hvor mye det er hvis ikk ehvet alle advokat firmaer det.. hvor bor du da??

Skrevet

bor i oslo...

Samboeren mener at om jeg ringer advokat så tar de penger for samtalen med en gang...? tenkte jeg skulle ringe et sted i morgen og spørre hva det evt koster med advokat og om det er riktig at det er 14dager på å fikse feil...

Det var en for å godkjenne, men han kunne ikke si noe der og da så han skulle sende et brev. Vi fikk brevet i posten nå på lørdag. Vi er enige i det meste (bortsett fra 5hull i veggen) men vi vil gjerne gjøre det selv iom at det bare innebærer sparkling og maling... Og et lbittelite hakk i en kjøkkendør... Samboeren mener jeg burde ringe advokaten til huseieren først i morgen, men jeg vil gjerne vite akkurat hva som står i husleieloven før jeg ringer...(har sett den på nett, men finner ikke akkurat om det 14dagersgreiene..)

.....

Skrevet

Står endel i kap 10

http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html

Jeg hadde en slik sak for noen år siden. Utleier mente at jeg ikke hadde vasket godt nok og sente meg regning. Jeg hadde fått igjen depositumet allerede. Han kom ingen vei da jeg skulle hatt mulighet til å rette opp etter meg før han bestilte vaskebyrå. Nå hadde jeg også vasket etter meg, men han hadde hatt snekkere der inne etter at jeg flyttet ut som hadde pusset opp leiligheten og prøvde å få meg til å betale rengjøringen........... merkelig skrue.

Uansett, ikke gi deg. Det er jo lov med vanlig slitasje!

Skrevet

Hvis du har krav på fri rettshjelp så tar de ikke betalt for noe annet enn kun engangsstønaden..

Kom på i natt når jeg lå å tenkte på det her, at hvis utleier har tatt imot nøklene og leid den ut videre så anses leiligheten som godkjent.

Dvs: hvis dere uenige om leiligheten er bra eller ikke, kan ikke utleier leie ut før det er blitt ordnet.. Det er nemlig ikke lov å ha 2 depositums kontoer på en leilighet.

Så hvis du har levert alle nøklene og han tatt dem imot så er den godkjent.. Husker ikke hvor jeg har lagt de arka der det står om hvor lang tid du har på å kunne rette opp mulige feil..

Skrevet

wow...det hadde jo bare vært totalt lættis!!!! de må være klar over detiom at det er advokatfirma, men de tjener vel mer penger på å leie ut og så prøver de seg på å få litt penger av oss i tillegg.....!! jeg kunne ringe jurk mandag og jussbuss i kveld etter fem, så ringer nok jussbuss ikveld, da.. ;))

skal holde dere oppdater ;)

Skrevet

Alle advokater er sleipe når det gjelder å forsvare noen.. Det er jo egentlig ganske logisk.. selv om de vet loven, prøver de seg så godt de kan siden de nok mistenker at dere ikke kan den.. Jeg ringte forliksrådet også husker jeg, de som sa hva jeg ahdde rett på ang advokat og sånn.. de kan nok også svare på en del..

Ja skriv så fort du vet noe.. spennende..

Skrevet

NU har jeg vært hos jussbuss og han der var veldig hjelpsom!!

Han mente at vi egentlig ikke hadde noe ansvar for å tette skruehull eller betale for normal slitasje - som var det huseier ville vi skulle betale litt under 5000kr for.. han mente at vi ikke skulle betale og ikke skulle fikse noe selv - i utgangspunktet..men vi hører mer fra han snart.

Det var forresten ikke noe regel om 14dagersfrist til å fikse feil eller det å ha depositum inne fra to leietagere på samme leilighet med mindre det var spesilell avtale o.l....

men uansett - ser ut som vi kanskje har en bar sak :)))))

takk til dere - ellers hadde vi vel allerede sendt godkjennelse på at de kunn etrekke oss :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...