Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 I går fikk jeg den forferdelige nyheten om at et vennepar , som ventet barn, hadde fått det to mnd. for tidlig og at barnet hadde dødd etter noen få dager. Min samboer mener det er vanlig at sånt skjer, jeg mener at det dessverre skjer, men det er ikke "vanlig". Hvor ofte skjer sånt, egentlig??? Må bare vite det, for å fatte situasjonen. Jeg synes så uendelig synd på dem.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Ikke veldig vanlig tror jeg........... så jeg tror som deg! TRagisk er det uansett
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Er nok enig med deg, uten at jeg "vet"! Tror ikke det kan kalles "vanlig" når det er så sent i svskapet, det er vel mer vanlig at man klarer å redde barna da, med dagens medisin og teknologi. Men noe hadde vel gått galt da, kanskje ble den lille syk... Jeg kjenner noen som mistet sin gutt en uke før termin, han bare døde i mors mage og legene kallte det krybbedød. Utrolig trist uansett! Håper de får en ny sjanse stakkars!
Guttemamma x 3 Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Huff, det var trist. Har selv en gutt som er født i uke 32 som det går helt fint med. Her er 2002-statistikken for hvordan det går med premature. 2005-statistikken er sikkert enda bedre. Det er absolutt ikke vanlig å miste barn som har kommet såpass langt i svangerskapet. (...) http://www.babyverden.no/templates/Article____4325.aspx Fullgåtte uker Overlevelse 21 uker 0-4 % 22 uker 0-12 % 23 uker 8-36 % 24 uker 12-62 % 25 uker 31-79 % 26 uker 53-85 % 27 uker over 90 % 30 uker over 95 % 34 uker over 98 % (...)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Det er utrolig trist, men ikke helt uvanlig. Kjenner selv til to tilfeller hvor babyen har dødd i magen rett før fødsel. Den ene var på overtid. Ufattelig tragisk.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Det skyldes nok ikke at den ble født i uke 32 eller hva det var. Ikke farlig i seg selv det. Men noe må ha gått galt, eller at barnet feilte noe.
Guttemamma x 3 Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Må korrigere litt her. I uke 32 er det en god del som ikke er ferdigutviklet enda, f.eks. lungene. Det å bli født i uke 32 ER "farlig i seg selv", men med dagens teknologi så går det bra med de aller fleste. Det er stor forskjell på den første tiden med en som er født i uke 32 og en som er født til termin.
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg fødte selv 2 mnd før tiden, og det var aldri fare for livet til lillegutt. De alle aller fleste overlever det og får ingen varige Mèn, så du har nok rett... Trist å høre dette...(
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 Mange dødfødte og spontanaborterte blir jo obdusert, så da får vel foreldrene svar på hva som skjedde. Det må være så utrolig ondt. Det hender jo at barna i mors liv er helt friske, men dør som følge av en vanlig virusinfeksjon - at mor blir smittet av eldre søsken, og at smitten går gjennom morkaka til barnet i magen.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 Korrigere og korrigere fru blom... Jeg jobber på nyfødt intensiv og vet da vel hva jeg snakker om. Det er IKKE farlig i seg selv å bli født i uke 32 dersom man er "normalt" utviklet. Jeg gikk jo utfra at barnet var født i 2006 og ikke1806... Da var det farlig, men nå har vi utstyr i fleng. Greit lungene er umodne, jada jada, men vi har respirator og CPAP, i tillegg til diverse medisiner. Og det kan være dødelig med gulsott, men vi har da lyslamper, ingen som anser det som dødelig lengre for vi har jo behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå