Gå til innhold

Innlagt jeg nå...svangerskapskløe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei dere!

Var til modningsakupunktur i går og de tok blodprøve ettersom jeg klør sånn. Det viste seg at leververdiene var forhøyet - så her ligger jeg. Kløen er nå der, men jeg har det egentlig ikke ille, har begynt på medisin som de skal teste om fungerer - de finner ikke helt forklaringen på dette her så de prøver seg vel litt frem.

Men føler meg i gode hender, ettersom jeg er 38+4 blir det vurdert igangsetting dersom medisinen ikke hjelper.

Har tidligere spurt etter erfaringer fra de som har blitt igangsatt, men spør gjerne igjen - jeg vil jo gjerne få en fin fødselsopplevelse...Men nå er det jo viktigere å få ut babyen føler jeg, så jeg kan se at han har det bra...

Litt rart det her, og blir underlig hvis jeg blir sendt hjem uten å ha født. For når jeg fikk beskjed om å pakke bagen tok jeg selvsagt den som sto ganske klar. Så ved siden av meg står den, med babyklær og alt...

Er det foresten noen andre som har opplevd lignende før, angående kløen??

Hilsen fra sykehussenga:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lurer, men... Hvor har du denne kløen og hvor intenst er det?

Ønsker deg i alle fall lykke til videre og håper alt går bra.

Skrevet

Klør egentlig overalt, men værst under føtterne og inni hendene...Takk for lykkeønskninger, alt går nok bra, de passer godt på meg :-)

Det er foresten bare en blodpørve som skal til for å få sjekket opp kløen, jeg fikk svar på min i løpet av noen timer;-)

Skrevet

Takk for raskt svar. Jeg klør i grunnen bare oppover armene og leggene. Ganske intenst på leggene til tider da. Kan klø til jeg begynner å blø. Får vel karnskje ta meg en slik bodprøve (jeg som HATER sprøyter. Litt skrekk for dem ja)

Skrevet

Ja kan jo være greit å sjekke...Er heller ikke så kjempeglad i sprøyter, så i går fikk jeg skikkelig gjennomgå: Først blodprøve, så hadde hun tatt for lite og måtte stikke mer. Så akupunkturnålene - de er verre en vanlig blodprøve syns jeg - og hun satte 9 nåler! Så måtte jeg jo ta nye blodprøver når jeg ble lagt inn:-)

Den store stikke dagen:-) Klør foresten endel på leggene jeg også, men det gjorde jeg forrige svangerskap også, uten at det var noe galt..

Lykke ti!!

Skrevet

Ville bare ønske deg lykke til!! Håpe du blir bedre snart :o) Og blir du ikke det, er jo babyen din stor og fin, og klar til å komme ut hvis det blir nødvendig! Dette blir spennende :o)

Skrevet

Det er ved kløe i håndflatene og under føttene de begynner å tenke på prøver og slikt fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Takk skal du ha!! Ja det er litt spennende nå, blir jo mamma snart uansett..Rart å være her å se og høre de nydelige nyfødte:-) Lyst å låne en bare for å kose:-) GLEDER MEG!!

Det med at de tester kun ved kløe under føtter og inni hender kan godt være altså, må nesten ringe til legen...Helt nytt for meg dette...:-)

Takk for svar!!!

Skrevet

Jeg har akkurat skrivi ett innlegg om det samme... Jeg har noe feil på lever prøven min så tok ny prøve i går... Jeg har fått noe som klør veldig inne i ene hånd flata... Kan det være sv kløe?? Å er det noe å gjøre med?? Farlig for vesla??

Skrevet

Ekstrem form for kløe på "merkelige" plasser _kan_ være tegn til preeklampsi (svangerskapsforgiftning) og det er derfor de tar leverprøver. Begynnende tegn til preeklampsi er protein i urin, høyt blodtrykk og ødemer.

Om alle prøver ser fine ut, er det ikke noe fare for den lille, om prøvene ikke ser helt bra ut blir man ofte lagt inn til observasjon, og dersom ikke ting stabiliserer seg, så setter de i gang fødselen.

Så lenge de vet om tilstanden og kan følge med, er det ingen fare :)

Skrevet

Hei du!

Nå har jeg akkurat hatt medisinstudenter her på opplæring, og legen bekreftet dette med at det er kløe inni henderne og under føtterne de er ekstr obs på. Dersom det i tillegg var høye galleverdier var det visst ikke bra. Mine galleverdier er fine, mens leververdiene er forhøyet, og de er usikre på hvorfor. Så nå behandler de meg som om galleverdiene er høye, for å se om det hjelper.

Dersom du klør inni hånda er det derfor flott at du blir sjekket. Husker du leververdien? Og når får du svar på de nye prøvene? Legen sa flere ganger at dette er veldig sjelden, så medisinerstudentene visste nesten ingenting:-) Men det er jo derfor de var her da:-)

Skrevet

De følger meg foressten ekstra opp i forhold til blodtrykk og urin også...Men de skvetter nesten hver gang for jeg har så lavt blodtrykk:-) Heldigvis ikke noe tegn på at det er sv.skapsforgiftning..

Skrevet

hva med magekløe da?? men det er kanskje fordi magen vokser/huden strekker seg? det er min teori da..

Skrevet

Hei!!

Klør akkurat som deg. Tar blodprøver hver uke og er på haukeland til gynokolog hver uke. Sist var leverprøven på 10, og den burde være under 10. Kløen har bare blitt værre så jeg er spent på prøveresultatet på fredag. Må i såfall begynne på ursofalk, er det den medisinen du er på? Jeg skal iallefall allikevel ha ks nesten 3 uker før termin pga av to andre leverprøver som er utrolig høye, ene er 10 ganger så høyt som den burde være og den andre er 6 ganger så høy så derfor må hun ut tidlig.

Håper du snart får se bebisen:-) Lykke til!!

Skrevet

Her er jeg igjen:-)

Til Lotus, slik jeg har forstått det komme magekløen av at huden strekker seg ja...Men jeg er jo ikke noe ekspert da!!

Til Monsoon; Husker du hva den prøven het - den som heter alot var godt over 200 hos meg. Men de hadde sett den oppe i 1000... Det var en annen som også var forhøyet men der har jeg ikke noe tall...

Det er den medisinene jeg har begynt på ja, spennende å se om de virker...Klør fortsatt etter to tabletter, men gir det litt tid da...

De sa det var utrolig sjelden så hadde ikke ventet å finne noen i samme situasjon...Når har du termin da?

Skrevet

De to andre leverprøvene som var høye var alat ( var nesten 700, neste 12 ganger så høyø) og asat (nesten 400, over 6 ganger så høy). Disse to har visst noe med leverskade å gjøre?! Men dette skal normalisere seg etter fødsel. Den som går ut på kløen vet jeg bare er gallesyre serum eller noe sånt, er ikke helt sikker. Den som går ut på selve kløen er jo den med gallesyreproduksjonene, og der er jeg på maks, altså 10. Jeg har termin 27/11 men hun skal forløses ved ks den 10/11 grunnet leverprøvene. Ikke lenge til:-))

Skrevet

Asat og alat har med leverfunksjonen å gjøre.. De kan bli forhøyet bare av å spise litt for mye paracet...

Skrevet

Oj oj oj...Kjedelig å være innlagt om babyen ikke kommer da.

Massevis av lykke til,håper babyen kommer snart :0)

God bedring !

Skrevet

Hei!

Fødte selv en datter ved keisersnitt i august pga. svangerskapskløe eller som de kalte det på Ullevål - hepatose. Vil gjerne presisere at de tre blodprøvene de går ut i fra er gallesyre, asat og alat. Det er viktig at GALLESYRE sjekkes - i graviditet skal den ikke være over 10.

Hadde selv problemer med at 2 fastleger og jordmor ikke visste at den viktigste prøven var gallesyre (denne prøven står ikke på det faste skjemaet for blodprøvetaking). De tok først leverprøver, men disse slo ikke ut, og derfor slo de ikke "alarm". Da kløen ble verre kontaktet de Ullevål pol.klin. og fikk beskjed om at det var gallesyre de måtte sjekke. OBS: Denne prøven skal tas FASTENDE! Dersom den er forhøyet skal du bli fulgt opp og evtl. fødsel satt i gang innen uke 38. Les evtl. disse linkene: http://www.chw.org/display/PPF/DocID/23220/router.asp og http://www.britishlivertrust.org.uk/content/diseases/obstetic_cholestasis.asp?sect=tests

Etter at diagnose ble stilt ble jeg innlagt samme dag (uke 37) og fødsel prøvd satt igang, men det endte i keisersnitt 37+ 5 fordi min lille prinsesse ikke ville finne veien ut selv.

Ønsker deg derfor lykke til - nå er du i gode hender og snart mamma :-)

Skrevet

Har nok med at jeg går på epilepsimedisiner å gjøre , men så høy som det jeg har er ikke vanlig, derfor tidlig fødsel... Jeg fikk iallefall beskjed om at det var leverskade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...