Gå til innhold

Hmm.. Hvordan var nå dette igjen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan si meg hvordan dere lager brunsaus? Og gulrotstuing? Vet det er tragisk å måtte spørre, men det står helt stille for meg!

Må lage kjøttkaker i brunsaus på bestilling i dag, ne jeg ikke har gjort på hvertfall 3 år!

Help me, please!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brunsaus: smør og mel brunt...på panna.

Vann i kjele sammen med buljongpulver, deretter tar jeg av sausen (mel og smør) til den er tykk nok...

Salt og pepper smakes til...

Slik jeg har lært av mamma... unnskyld telegramstilen men har dårlig tid...

Skrevet

Brunsaus:

Smelt smøret til det er begynt å bli brunt før du har oppi melet. Må røres i hele tiden for at det ikke skal bli brent. Viktig å la det surre til hele blandingen begynner å bli mørk. Deretter heller du det i en kaserolle med kaldt vann og rører det ut før du setter dette på kok. Tilsett pepper, salt og evt. buljong etter smak. Hukommelsen kommer sikkert inn etterhver.

Gulrotstsuing:

Kutt gulrot å terninger. Kok i en mengde vann, gjerne tilsatt salt, litt pepper og muskat. La det koke til gulroten begynner å bli ferdig. Lag melgjevning (melk og hvetemel) og hell over etterhvert til stuingen blir passe tykk. La det koke opp før du lar det småputre litt for å få bort melsmaken.

Er slik jeg lager dette i alle fall. Lykke til da =)

Skrevet

du regner 50 gram smør og 50 gram mel per liter væske (vann+bulljong eller kraft)

hvis du ikke vil brune det i panna (noe jeg aldri gjør fordi jeg bare brenner det , god kokk ja:) kan du smelte smøret i en gryte, rør inn melet og spe med væsken litt og litt. smak til med krydder og tilsett sukkerkulør til fargen blir riktig

Skrevet

Jeg bruner smøt og mel og sper direkte i panna med kokende vann m buljongterning - hvis du ikke tør å brune smøret lenge nok er sukkerkulør greit å fuske med. "Klar kjøttsuppe"-terningene gir best saus, spør du meg. Så varmer jeg kjøttkakene oppi sausen.

Jeg lager også vanlig hvit saus (smelte smør, røre inn mel, spe med melk til passe tykt) og har kokte gulrøtter oppi etter at den har kokt lenge nok til at melsmaken er borte.

Det finnes jo også poser med det meste, ingen som bør stille _for_ store krav til gravide, spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...