Heid Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Har fått en skikkelig åreknute bak på venstre lår.Har ikke merket den før, men nå er det veldig tydelig, og går ut ifra at det er i forbindelse med svangerskapet, er 15+5. Nevnte det for jormor sist,men hun snakket det liksom bort. Så nå lurer jeg på om det er farlig, går de bort etter svangerskapet og om det er noen jeg kan gjøre for å forhindre det? Har hørt en kan bruke støttestrømper. Noen som gjør det?
mamseeeen Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 heia... jeg har å fått åreknute men ned er nede på leggen, kjente at den kom var skikkelig vondt!!!!!!!!!!! jeg er bare 13uker på vei, å håper det ikke kommer flere=) jeg har hørt at de aldri forsvinner helt, men er ikke sikker på det. men det er vell ikke farlig, har iallefall ikke hørt det!!!!!!!!!!!!
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Farlig er det ikke, men plagsomt og irriterendes.. Jeg har opptil flere åreknuter.Fikk 2 under forrige svangerskap og får flere denne gangen.. Jeg tror at hvis det først er blitt en "knute" så blir du ikke kvitt den av deg selv. Da må du evnt få medisinsk hjelp til det.. Men "rette"/ (ikke knute) blodårer som buler blir bedre etter svangerskapet er over og da blodmengden i kroppen reduseres tilbake til det normale... Det såg jeg på meg selv sist. De blodårene som bule uten knute på de ble bra igjen av seg selv.. Lykke til videre.. Klem, 20+1 termin 8mars-07
Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Hei! Har omtrent ein samanhengande åreknute frå midt på innsida av låret og ned til midten av leggen... Lite fint, men er glad så lenge den ikkje verker. Då bør ein ta det litt roleg. Er operert for åreknutar(fjerna blodåra) på den andre foten for 6 år sidan, så eg har "litt erfaring". Vil legge til at eg er veldig arveleg belasta. Det er lurt å bruke støttestrømpar når du går eller står mykje, sitte med beina opp når du kan, ikkje gå med stramme sokkar, ikkje sitte med beina i kors osv. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Det er ikke farlig! Bare stygt og av og til vondt. Jeg har litt på leggen uten at det gjør noe særlig vondt. Men jeg har også fått i kjønnsleppa av alle plasser. Og det er j... vondt! Helt grusomt! Noen råd???
Bea80 & Gullgutten Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg bruker støttestrømper som går til knærne (flystrømper), og legen var kanonfornøyd med meg Han sa at alle burde gjøre det. Dette øker blodsirkulasjonen og forebygger DVT, hjelper mot trette ben og ødemer i bena!!! Tanten min fikk voldsomt med åreknuter da hun gikk gravid, noen av dem forsvant etterpå men hun har fremdeles mange stygge på lårene. De som ikke forsvant av seg selv er slike skikkelige knuter som er "utenpå" huden, for å få dem bort må man operere, og det gjør de helst ikke uten at de er vonde og plagsomme. (fordelen er at hvis du trenger nye årer en annen plass, kan de bruke åreknutene dine til dette, hehe....) Jeg ville begynt med støttestrømper hvis jeg var deg, hvis du har på lårene bør du ha strømper som går helt opp, disse er litt dyre, men definitivt verdt d! Har du fått en, er sansynligheten for at du får flere ganske stor vil jeg anta!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 I uker 23-24! Jeg var hos en hudlege for litt siden, populær sådan. Da han fikk vite at jeg var gravid kom han med flere råd. Han sa jeg burde sitte med beina mye opp, og bruke støttestrømpebukse for å unngå åreknuter. Selv har jeg bare kjøpt støttestrømper på apoteket. På helsekost har de støttestrømpebukser, men disse er dyre, 600-800 kroner, men er kanskje verdt det. De på apoteket koster rundt 150 kroner. Vet ikke om de har samme effekt, men... I tilllegg rådet han meg til å massere magen med fet, parfymefri krem hver kveld for å unngå sprekker og strekkmerker! Selv sitter jeg med beine opp så mye jeg kan. Mvh førstegangsfødende.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har størst problem med knuter på innside av lår og i underlivet. så jeg har investert i støttestrømpebukse, til 600kr på apoteket (måtte bestille) og det er DEFINITIVT verd prisen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Da jeg tok den på første gangen følte jeg at beina mine ble lettere og mere behagelige!
Heid Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2006 Tror nok jeg bare må anskaffe meg slike støttestrømper eller strømpebukse. Får høre hva de anbefaler på apoteket. Men holde det med en da, eller kjøper dere flere til å skifte med?(lette å vaske kanskje, slik at en feks vasker om kvelden og de er tørr til neste morgen!?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå