Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 15 mnd. som fram til for noen dager siden sov to ganger om dagen. Hun går i barnehage, og det har vært veldig varierende hvor mye hun har sovet der, fra ti minutter til en time. I tillegg har hun sovet en time på ettermiddagen når vi har hentet henne. På natten sover hun fra kl 20-7.30. De siste dagene har hun plutselig ikke villet sove på ettermiddagen mer, og i barnehagen sover hun nå konsekvent ca et kvarter. Hun kan da vel ikke gå fra å sove to ganger om dagen til i praksis ikke å sove på dagen i det hele tatt?? Blir litt fortvila jeg. Det merkelige er at hun er blid og fornøyd hele dagen likevel, men på kvelden er hun så sliten at hun knapt klarer å holde seg på bena. (men løpe skal hun likevel..) Noen med erfaring, eller synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun ny i barnehagen da? Kanskje hun trenger litt alenetid før dagsøvnen - bare for å finne roen. Ikke lett dette.....

Men min erfaring er strenge rutiner. Ikka la henne sove mer på ettermiddagen iallefall. Da er det klart at hun ikke lenger vil sove tidligere neste dag.

Min gutt på 20mnd vil løpe og løpe hele tiden.Han er ikke trøtt i det hele tatt virker det som, men legger vi ham sover han som en stein. Hadde vi latt ham sove dagen før på ettermiddagen ville han nok ikke hatt behov for dagsøvnen - eller iallefall våknet opp etter 10min.

Er nok lurt å kutte ned på dagsøvnen fra to ganger til en gang.

Skrevet

Har gått i barnehagen i 2,5 mnd. så hun er ikke helt ny lenger, og ellers elsker hun å gå der. Vet vel egentlig at vi må slutte med to sovinger, men syns det virker så lenge å være våken for henne. I det siste har hun jo ikke sovet på ettermiddagen da, for det har vi ikke fått henne til. Ikke sover hun på formiddagen likevel. Og vi har alltid kjørt hardt på rutiner, og det har virket som om hun har følt seg trygg på det. De lurer litt i barnehagen også, på hvorfor det er sånn. Kanskje går det over av seg selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...