Gå til innhold

Får Dispril virkelig egget til å feste seg?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske å ha lest det inne på BIM et sted og at de på "ivf-sykehuset" i Porsgrunn tidligere anbefalte å bruke Dispril for å få det befruktede egget til å feste seg (Dispril skal visst øke blodsirkulasjonen i livmoren pga den blodfortynnende effekten).

Det jeg lurer på er om dette stemmer, hvor mye bør en ta, hvor ofte og hvor lenge? Jeg hadde positiv EL test forrige torsdag og har tatt 1 tablett 2-3 ganger om dagen siden. Kan det også være skadelig? Bør jeg slutte nå eller holde på litt lengre?

Fortsetter under...

dispril vet jeg ikke,men mange blir satt på Albyl(reseptbelagt) for å hjelpe til. Dette er ikke noe du skal styre med på egenhånd dersom du ikke kan mye om legemidler og deres kontraindikasjoner,så jeg ville nok latt det være. Spør en lege først!

Annonse

Klippet ut det viktigste:

Her er svaret fra Dr. Øystein Magnus på Omnia ang. Albyl-E:

Albyl-E virker gjennom å redusere blodplatenes "klebrighet" og dermed tror vi at Albyl-E kan bedre mikrosirkulasjonen (blodforsyning) i livmorslimhinnen. Hvis blodplatene klumper seg i de blodårene som skal føre blod til embryo, kan det bli for lite oksygen og næring, og embryoet fester seg ikke, eller ender i tidlig abort. Noen tror også at Albyl-E kan bedre blodsirkulasjon i eggstokkene og dermed bedre eggmodning og kvalitet. Vi har ikke tilstrekkelig dokumentasjon på at dette er tilfelle. Noen har påvist økt abortforekomst hos pasienter som bruker Albyl-E. Det kan være riktig å forsøke Albyl-E hos enkelte pasienter som har økt risiko for blodpropp, men da må man vite dette gjennom blodprøver av koagulasjonssystemet. Vår erfaring er at Albyl-E øker blødningene ved og etter egguttak. De fleste norske spesialister er derfor skeptiske til Albyl-E ved IVF. Det er mye som står på spill for dere pasienter ved IVF og som leger må vi derfor ha gode grunner for å gi dere potente medisiner som kanskje kan skade.

Dr. Øystein Magnus www.ivf.no

Takk for svar, elli-karamelli!

Jeg fikk også svar fra snøfilla, så jeg fortsetter med Dispril til IKM, men reduserer dosen en god del.... :-)!

Takk, takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...