selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 på alle som skriver inn at de har hatt fødsler som varer 6 små lusne timer fra vannavgang til ungen er ute... det virker som om det er så greit å føde når jeg leser sånne historier. Noen forteller om de laaange fødslene der det tok (hold dere fast) hele 12 timer fra første ri til slutt, andre hadde (huffameg) hele 30min pressrier..... JEG OG VIL HA DET SÅNN! Min forrige fødsel var lang, vond og vanskelig og endte opp med klipp, revn og sugekopp, jeg var så utslitt etter 2 1/2 døgn med fødsel uten søvn at det tok meg 3 uker å få nok energi til å gå første trilletur med jenta mi. Kan noen si meg hva en gjennomsnittsfødsel egentlig ligger på? ps: dette er IKKE et forsøk på å bagatellisere dere som føler dere faktisk har hatt vanskelige fødsler, men et lite desperat forsøk på å få litt trøst og kanskje få høre at det ikke er skrytehistorier som legges ut her, men at det alle forteller om faktisk er vanlige fødsler...? ja, jeg er hormonell nå, jeg vet det....
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Etter 18 timer med veer og drypp osv. endte det i hastesnitt for meg.. Og var som du svært sliten etterpå.
SpongeBob Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Det er nok ikke meg du vil ha svar fra, for vi har diskutert det så mye før, men jeg gjentar meg selv: Du hadde maks uflaks. Denne gangen er du bedre forberedt, vet hva du vil og ikke vil, og du har ka-ping-mannen til å støtte deg hele veien. LilleSnuppa i magen tør nok ikke å være like vrang som storesøs nei, så bare vent, rundt nyttår sitter du der med _to_ herlige jenter og kan bare banne over alle som ødela din første fødsel, siden andre gikk så mye bedre:)
selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2006 hehe du er fortsatt overbevist om at lillejenta kommer nyttårsaften Du og ka-ping-mannen forresten. Han vil nemlig kjøre helikopter over rakettene...
Hanne og jentungen Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg kjenner jo historien din veldig godt og mener hardnakket at de ventet altfor lenge med å ty til akutt-tiltak. Etter 3 timer med pressrier SKAL babyen være ute. Åpningsriene varierer jo fra person til person, både i styrke og varighet. Noe snitt har jeg nok ikke til deg. Men som sponge sier; denne gangen er du mye bedre forberedt.
SpongeBob Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg tror i alle fall det selv - for å si det slik tok det jo 4 døgn fra vannet gikk til LT var ute, og mye av den tiden brukte jeg helt feil. Sleit meg totalt ut på å være redd og ha vondt og ikke jobbe _med_ kroppen. Nå har jeg kanskje litt større tillit til at jeg kjenner hva som skjer, og ikke minst: jeg har to jordmødre her som jeg stoler 100% på og som ikke anser meg som en rar hippie fordi jeg ikke vil ha epidural. (Jeg tåler alt av smertestillende veldig dårlig, og håper å slippe det denne gangen også, det har ingen ting med hippie- eller urkvinnefantasier å gjøre.) Mer enn tre timer med pressrier etter lang åpningsfase høres totalt uforsvarlig ut, det skal vi _ikke_ ha noe av når rakettene skytes opp!
Smiley og Camilla Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 Tror nok som de andre sier at du har nok bare vært veldig uheldig ( Det går nok mye bedre denne gangen skal du se. Jeg har også hørt om de som har uendelig lange fødsler. Men jeg tror det har litt med om du takler smerter bra eller dårlig. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, og synes ikke det gjorde så vondt før i slutten av fødselen. Ofte hører mann at de lå i 22 timer i fødsel, men da tror jeg mange regner fra første rie, og de er som regel veldig "levelige". Ha veldig klare krav til jordmor når du kommer på føden!! Det går nok så bra skal du se )
selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 18. oktober 2006 Etter å ha hatt rier og vannavgang hjemme i et halvt døgn, regner jeg 48 timer på sykehuset med åpningsrier. Og de 2 døgnene med åpningsrier var ikke "veldig levelige" akkurat. Jeg har ikke spesielt lav smerteterskel heller, er vant til å tåle litt. Tror hovedproblemet var at jeg jobbet mot og ikke med riene, som Sponge nevner. Jeg var fullstendig utslitt når den harde åpningsfasen endelig gikk over i utdrivningsfase, tuppehøna viste seg å komme med panna først og ble sittende fast. Heldigvis har jeg (akkruat som Sponge) jordmødre jeg stoler 150% på denne gangen De er kjempeflotte, og har gitt meg tro på at dette kommer til å gå bra. Men likevel - tvilen sniker seg jo innom av og til...
SpongeBob Skrevet 18. oktober 2006 #9 Skrevet 18. oktober 2006 Skjønner jo hva du mener, og fødselshistoriene her varierer jo noe helt utrolig. Aner ikke hva "snittet" er, jeg? Noen som har fått fornuftige svar på det? Har akkurat vært og kjøpt meg bøker om puste- og avslappingsteknikker (OK; litt hippie er jeg kanskje) og tenkte å lese litt mer, ikke at jeg regner med at en fødsel er noe jeg skal igjennom så mange ganger til, men det er greit å være forberedt:)
selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2006 jeg har begynt å trene lamaze-teknikk, dvs avslapning og pust. Det kan jo ikke være annet enn positivt å ha trent på sånt i forkant, spesielt med tanke på hva jeg og du sleit med sist
fikk prins 11.01.07 Skrevet 18. oktober 2006 #11 Skrevet 18. oktober 2006 skjønner veldig godt frustrasjonen din der...jeg hadde egentlig en enkel fødsel jeg da ja...jeg kom inn på sykehuset kl.04 på morgenen og datteren min var født klokka 08.50...så det gikk sinnsykt fort...men det skal være sagt at jeg hadde pressrier godt over en time før jeg fikk lov til å presse...jeg holdt på å dø...så når jeg endelig fikk lov til å presse tok det ti minutter så var hun ute..jeg husker det for en faen i meg...det er nok derfor det gikk så fort der da...Det jeg egentlig ville si var at du må trøste deg med at ingen er like..alle fødsler er ulike...husk også at denne gangen er det din andre fødsel..jeg er nesten sikker på at det går veldig mye fortere denne gangen...de sier jo at fødseø nummer to som regel går mye fortere...trøsteklem til deg =)
Labbetøs Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 hei hei. Vil bare hilse deg lykke til, Ka-Ping. Det går nok mye bedre denne gangen. Du er forberedt, vet hva du vil, har jordmødre du stoler på, og erfaring til å si ifra hvis det er noe du ikke liker/er enig i. Dette går så fint så. Klem klem. :-)
selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 18. oktober 2006 mye takket være deg og heftet ditt tusen takk! det gikk opp et par lys for meg da jeg leste det ja!
SpongeBob Skrevet 18. oktober 2006 #14 Skrevet 18. oktober 2006 Der var Ellie også - var det mulig å få lurt seg til en kopi av dette heftet?
selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #15 Skrevet 18. oktober 2006 det er håndskrevet, men jeg kan se om jeg kan få lagt det inn på word en dag.
SpongeBob Skrevet 18. oktober 2006 #16 Skrevet 18. oktober 2006 Såpass - mye styr for håndleddene dine, glem det. JEg har bestilt litt litteratur på amazon, så jeg klarer meg nok!
selfangerkjerringa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 18. oktober 2006 hvis jeg greier å få tak i en kopimaskin som virker (TROR kanskje sjølen har en) kan jeg sende oppover et eksemplar
msbu Skrevet 18. oktober 2006 #19 Skrevet 18. oktober 2006 Forstår godt at du innimellom blir usikker med tanke på den forestående fødselen, og kanskje irritert over alle som klager til tross for korte fødsler. Selv har jeg bare erfaring med slike fødsler du sikkert ikke vil høre om. Jeg vet jeg har hatt drømmefødsler hva tidsforbruk angår, men tillater meg likevel å "klage" litt, for raske fødsler kan faktisk være utrolig intense. Med sistemann var jeg faktisk totalt utslitt til tross for megarask fødsel, noe jeg ikke var i nærheten av å være etter den første, selv om den varte lengre. Men, dette skal ikke handle om meg og mine fødsler. Du spurte om noen vet hva som er gjennomsnittlig varighet på en fødsel. Da jeg fikk førstemann fikk jeg beskjed om at gjennomsnittet er 1 cm åpning i timen. Når man skal ha full åpning (10 cm) før man kan presse, betyr jo det at åpningstiden i snitt varer ca 10 timer. Presstiden skal vel ikke vare mer enn 1-2 timer, for å unngå at babyen blir stresset, så jeg vil anta at snittet ligger på en 10-12 timer for hele fødselen (+/-) Når det gjelder deg og din forestående fødsel, er det jo selvsagt ingen som vet hvordan den blir. Du kan få en helt annerledes fødsel, unnagjort på kort tid, eller du kan få en ny langvarig fødsel. Men som regel er jo den første fødselen lengst, og så blir de vel bare raskere og raskere. Uansett er det viktigste det at du nå er forberedt. Du tør å diskutere fødselen med JM, og har sikkert snakket med henne om den traumatisk opplevelsen du hadde med den lange fødselen forrige gang. Føder du ved samme fødeavdeling har de nok også din journal der, og vet hva du gikk igjennom forrige gang, så de er også bedre forberedt. Jeg vil råde deg til å levere en skriftlig ønskeliste når du ankommer føden, slik at JM vet hvilke ønsker og forventninger du har. Still krav, og husk at dette er din fødsel og din kropp. JM er der for din del, for at du skal ha det så bra som mulig. Samtidig vil jeg råde deg til å prøve akupunktur. Mange har positiv erfaring med akupunktur under fødsel, og det kan i tillegg til å gi smertelindring virke avslappende, noe som kan være med på å korte ned åpningstiden betraktelig. Lykke til ka-ping. Jeg skal krysse fingrene for at du skal få en så grei fødsel som mulig. Det har du fortjent )
Leola Skrevet 18. oktober 2006 #20 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg lå i 18 timer. Måtte presse i 2 timer uten at ungen rikka på seg. Ble tatt med vakum til slutt. Jeg var helt ferdig etterpå. Tok mange uker før jeg i det hele tatt gadd å ta telefonen. 2,5 døgn topper jo alt da! hyl! Må innrømme at jeg er ganske sjalu når jeg leser om de som har hatt 4 - 5 timers fødsler der ungen er ute på noen få pressrier. Håper min nr 2 blir sånn :)
Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #21 Skrevet 18. oktober 2006 Gjennom snitt på førstegang er 12 timer står det i ei bok.Jeg har hatt 13 timer to ganger og 7 timer engang...men det var fra det gjorde VONDT. Så nå er det ks.. Lykke lykke til,det går iallefall kjappere denne gangen,det er jeg helt sikker på !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå