Peppermynte Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Har pumpet meg i tre måneder, rotet det til med flaske pga store smerter i begynnelsen og fikk aldri til ammingen, veldig lei for det!! Pumpingen har vel heller aldri fungert særlig, slik mange av mine innlegg tyder på, pumper av og til 20 ml tilsammen, veldig mye strev for lite, men ønsker å gi gutten min de antistoffene jeg kan bidra med. Det som imidlertid er litt morsomt er at jeg har vært ute og spist og drukket litt vin to ganger i det siste. Etter en god opplevelse med flott oppvartning og avslapning får jeg opptil 60 ml når jeg kommer hjem og pumper. Det er jo det tredobbelte!!!!!! Er det avslapningen, vinen... kombinasjon kanskje som fører til at det plutselig blir så mye mer melk?? Ellers må jeg si at det er veldig strevsomt å pumpe for å holde produksjonen oppe. Det blir lite samsoving for jeg bruker mye tid på pumping og jeg er konstant trøtt! Dessuten er det vanskelig å alltid få i boks at det skal være pumping hver 3.eller 4. time, ikke alltid det passer.... Noen som har noen praktiske råd? Og tenk 60 ml ikveld, det var ikke verst!!!!
Expat Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Absolutt, en pause med tid til deg selv hjelper! Hvaslags pumpe bruker du nå?
Peppermynte Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2006 Bruker Medela symphony, leid på apotek. Skal inn med den nå da jeg allerede nå kunne ha kjøpt meg en egen elektrisk for leiepengene. Det skal jeg også gjøre.
Peppermynte Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2006 Ja, det fungerer, merker forskjell på at melken kommer mye fortere, men så er det plutselig slutt, det er så altfor lite melk!!! Har også begynt å innse at jeg aldri vil få til ammingen, forferdelig sårt..... sint på meg selv som begynte å gi flaske og irritert på det travle personalet på sykehuset som ikke ga meg oppfølging på alle smertene. Sa bare at alt virket riktig og at de ikke kunne skjønne hva som var årsaken til de forferdelige smertene jeg hadde. Hadde ikke kunnskaper om at det var noe som het vasospasmer, som jeg tror var problemet. Men, lurer på noe. Jeg har født to barn med keisersnitt og aldri ammet, bare pumpet (første barn var også svært mye for tidl født). Hvorfor er det slik at noen klarer å fullpumpe, mens andre sliter med 20-30ml til tross for hyppig pumping, nattpumping samt stimuli fra barnet....? Kan godt tenke med å pumpe et år jeg for å gi barnet mm, ønsker å fortsette slik jeg gjør, men synes samtidig at jeg får veldig lite igjen for strevet. Tar Lecitin, ammete.... og sist gang fikk jeg tabletter på resept som skulle hjelpe på, men fremdeles dekket melken bare flaskebunnen..... Det eneste jeg til nå har respondert på er middag og oppvartning ute med god vin.... hm.....det er jo langt ifra slik hver dag.
Expat Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Drev du med yoga i svangerskapene? Avslapningsøvelser kan være bra for deg! Og hvis du for eksempel tar deg en god avslappende dusj på ettermiddagen når far til barnet er kommet hjem? en halvtime for deg selv og bare deg selv hver dag?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Hei! Har ingen gode råd men vil bare si at jeg forstår deg så godt! Gråter nesten hver eneste dag fordi jeg har så lite melk...må gi mme i tilegg till mm fordi hun spiser mye mer en det jeg har. Synes det er et fryktelig press når det gjelder amming. Prøvde iherdig i begynnelsen med hjelp fra folk som vet hva de driver med, men etter en stund var jeg så sliten at jeg ga opp, eller amminga ga opp meg....Angrer ikke på det, selv om jeg skulle ønske jeg hadde fått det til. Bruker nesesprayen, drikker amme-te prøver og tenke positive tanker(ikke så lett) prøver og få sovet nok og slappet av, men det er heller ikke så lett når det skal pumpes annenvertime helst og mates og skifes på......Samtidig sliter jeg med dårlig samvittighet hver eneste gang jeg må gi henne mme.
Peppermynte Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 19. oktober 2006 Nei, drev ikke med yoga i noen av svangerskapene... Har vel funnet ut at hvile og søvn er det som er mest utslagsgivende for meg. Men det hele blir en ond sirkel. Blir så lite tid til det når man må pumpe mens barnet sover og siden man ikke skal tilberede flaskemelk for et døgn lenger, så brukes også tiden til å tilberede ny mat...Kjenner også presset ift amming, men får heldigvis ikke dårlig samvittighet når jeg gir mme, på den betingelsen at barnet også får morsmelk. Men merker at jeg liksom har et forklaringsbehov når jeg tar opp flasken ute blant folk, det føles sårt!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 Høres ut som om problemet nå er at du ikke klarer å slappe av i forhold til amming/pumping, 60 ml med pumpe er jo bra! Må være det at du slapper av mer, vinen gjør nok kanskje også sitt til at du er mindre stresset (bare synd at det er dårlig kombinasjon ellers da...). Klarer du å få ham til å ta puppen nå da sånn at du kunne lagt vekk pumpen og blitt kvitt det stresset så høres det jo nesten ut til at det burde kunne gå greit...? Har du mulighet til å forsøke det så tror jeg at jeg ville gjort det og sett om det ikke hjalp...
Expat Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Guava, kanskje ikke det du vil hoere, men hva med aa gi deg selv en klapp paa ryggen for god innsats og saa la vaere aa pumpe mer? Gaa over til bare mme. Barnet ditt er 3mnd, den vaerste tiden er over, tarmen er tett og det blir fabelaktige barn paa mme ogsaa. Mamming er viktigere enn amming, og det er leit hvis du tilbringer mer tid med pumpa enn barnet naa i den fine spedbarnstiden. Naa har du laert masse om amming og har denne vitenen innabords til nestegang... Kanskje du kan hjelpe deg selv senere, eller en venninne som faar baby. Ditt valg, det er toeft naar man slutter om barnet er en uke eller 2 1/2 aar, men noen ganger er det det riktige... Lykke til med valget ditt!
Peppermynte Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2006 Takk igjen for gode og velmenende råd. Ja, er glad for at barnet nå er tre måneder ift til at jeg har pumpet meg til nå. Kommer nok til å fortsette løpet, fordi jeg av og til får til å amme gutten min(!!!!!!!!). Noe drikker han, men sutter endel også. Uansett, disse øyeblikkene er så viktige for meg at det gir meg masse motivasjon og pågang til å fortsette pumpingen. Det som likevel er greit med slike råd som du denne gangen gir, er at det kan lette presset, altså at jeg vet at jeg med god samvittighet kan slutte når tid som helst..... Når en tenker slik føler man seg ikke så fanget i all travelheten,og kan holde ut en stund til..... Og ja, jeg har lært kjempemasse om amming!! Tusen takk for engasjementet!!!
Sigyn Skrevet 20. oktober 2006 #12 Skrevet 20. oktober 2006 Kom bare på at jeg måtte fortelle deg at jeg heller aldri har fått noen stor sving på å pumpe. Har fullammet to barn lenge, så det er ikke melkemengden det står på. Litt treg utdrivningsrefleks - og verken håndmelking eller forskjellige pumper er effektive for meg. Bare babydiing som får ut melka, liksom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå