Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 jeg ville gutten min skulle slutte med tutten for han hadde vanskelig for å uttale noen ord med den i munnen...han og tutten var som sveiset sammen. så jeg spurte han en dag om vi skulle klippe tutten,dette sa han ja til men hviste ikke hva det var...jeg forklarte at hvis i gjorde det ille han aldri få ny tutt...han sa ja igjen,så jeg fant saksa. han såg på mens mamma klippet tutten...og det er etter dette de begynner å skrike...men,jeg kastet ikke tutten,han fikk bruke den klippte tutten til han gikk lei...det tok 9 dager,og etter han kastet den har han ikke spurt etter den en eneste gang...jippi. (ikke alle barn er like,så i tilfelle det ikke skulle fungerer så er det kansje lurt å ha en liggende..men hert å prøve.)
Salsa Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Er ikke det litt skummelt da? Når du klipper den opp slik, så blir det kanskje lettere å tygge av biter som kan sette seg i halsen? Jeg tror ikke jeg hadde gjort det. Vi kastet smokken da poden var 1 1/2 år, og det gikk helt smertefritt. Fra en dag til den andre var han smokkefri. Tror det er best å gjøre det så tidlig som mulig, og heller ta et par netters skriking mens de er så små. Alle barn er selvsagt forskjellige, og vi var nok heldige, men jeg har altså tro på tidlig avvenning, jeg da.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 Nei, huff. Jeg synes ikke noe om at man lurer barnet sitt på den måten. Du sier han sa ja uten å forstå hva han sa ja til, og det mener jeg er et overtramp mot gutten din. Da er det bedre å heller forklare ordentlig til barnet at han har blitt for stor til å ha smokk, og at det derfor er på tide å kaste den. Bruke litt tid på å forberede ham, og heller være villig til litt sutring de første nettene. Han må jo ha blitt ganske lei seg når han så deg klippe smokken, siden han ikke visste hva han sa ja til. Må være sårende å bli "lurt" til noe sånt. Enig også med salsa, det er veldig skummelt med biter som kan falle av smokken og kvele barnet.
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 hva er da så farlig med å klippe tutten? regner med at hun mente at hun klippet av toppen av sugedelen slik at det blir et hull der, og ikke noe kjekt å suge på.. kan ærlig talt ikke skjønne at dere mener det er et overtramp! en to åring skjønner ikke heller konsekvensen av at mamma sier han er for stor for tutten og så tar den. alle må nok finne sin måte å gjøre dette på, men for mange barn er det sikkert uansett gjøremåte en kjip erfaring!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #5 Skrevet 19. oktober 2006 Men hvor er tilliten til mamma hvis gutten opplever å bli lurt til at det er hans eget valg, i stedet for at mamma er villig til å ta fighten med at dette bestemte mamma? Mamma vente ham til smokk, mamma fant ut når det var på tide å gi seg. Urettferdig å legge ansvaret over på gutten.
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 nei, jeg vet ikek om det er den beste måten å gjøre det på, men tror neppe at to åringen vil miste tillit til mor hvis hun velger å gjøre det slik. kan like gjerne bli kjempe opprørt over at nissen skal ta tutten, eller om man bestemmer å henge den i et tre.. poenget mitt er at det uansett er foreldrene som må bestemme hvordan det gjøres, så får man prøve å hjelpe barnet å takle det best mulig.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Joda, folk må gjøre som de vil, men vil bare ha frem at jeg ikke ville tipset flere om å gjøre det samme. Hvis man sier at nissen skal få smokken (ville aldri gjort det heller), og barnet er så stor at det forstår hva man sier, og deretter går med på det, så er det noe helt annet enn et lykkelig uvitende barn som sier "ja, det hørtes gøy ut", for så til sin store skrekk å se at mamma klipper i stykker smokken. Det går på at barnet har blitt lurt til å svare ja på noe det ikke vet hva er, og det er etter min mening et tillitsbrudd. Men nok om det - du har rett i at alle må finne ut av sånt selv.
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg er faktisk totalt uenig med deg der Salsa. Det er vi som foreldre som har "tvunget" barnet til å bli avhengig av smokken og da synes jeg også vi skal spare dem for en uforståelig sorg med å måtte bli adskilt fra den før de er store nok til å forstå hvorfor. At en bør avvenne barnet fra å gå med smokken i munnen på dagtid er greit nok, egentlig er jo det en uvane uansett, men om natten synes jeg absolutt barn kan få beholde smokken sin opp til 3-3,5 års alder. Da er de store nok til å forstå hvorfor smokken skal vekk og konsekvensene av det de gjør når de frivillig gir fra seg smokken sin, en 1,5 åring eller 2 åring er altfor liten rett og slett til å forstå hva som foregår. Og det ER faktisk ikke noe problem å avvenne et større barn med smokken, i hvertfall ikke etter både egen erfaring og venninners erfaring, det kommer til et punkt hvor barnet selv innser at de er for store til smokk dersom foreldrene er flinke til å komme med små drypp innimellom om smokkeslutt. Overgangen blir mer smertefri fordi de skjønner hva som foregår.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #9 Skrevet 27. oktober 2006 Tja.... Jeg er høgskoleutdannet i forhold til barn, og det har aldri falt meg inn at jeg gjorde urett mot datteren min da jeg en natt klippet hull ytterst på gummien på ALLE smokkene hennes...(ingen vei tilbake) Orket ikke en unge på 2 år som benyttet enhver anledning til å surve etter smokk. Smokkene er mulige, men slett ikke gode å suge på når gummien ikke er hel (ta bare bort den ytterste delen, kanskje 5 mm. Jeg har dratt, bitt, sugd og i det hele tatt sjekket om dette påvirker sikkerheten. Kan ikke forstå at det gjør det.) To dager etter var hun ikke lenger interessert i den teite smokken som hun måtte bruke krefter på for å ha i munnen. trengte heller ikke kosehunden sin (det syntes jeg var trist... nå ligger den utslitt og ensom i en lekekasse) så vi ga smokkene til søplebilen. Ærlig talt, store unger med smokk er STYGT. Ungene får dårlig språk. Også koster det fort 30.000,- i tannregulering. Siden jeg er så negativ, så må det sies at eneste grunn til at vi begynte med smokk er at jenta mi er født 7 uker for tidlig, og vi ble anbefalt dette på nyfødt-avdelingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå