Gå til innhold

Irriterer meg over folk som bruker ordtak de hverken kan eller forstår!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

To damer stod foran meg i køen og skravla i dag, og den ene sier:

"Ja, hu er ikke den smarteste skjeen i skuffa!"

Holdt på å ergre meg ihjel!!!!! For det første: DET ER KNIV! og den Skarpeste kniven i skuffa!!! En kniv kan ikke være smart, den er skarp!!! ÅÅÅÅÅÅÅ...og hvor fikk hun skjeen i fra?

Eller venninna mi som presterte å si:

"Herregud, a. Det er jo som å gå til bekken etter vann!"...

Jenta mi, det heter å gå OVER bekken, det er jo det som utgjør hele poenget....

Henger meg opp i sånt, klarer ikke å la være!

Ei anna ei sa: Jeg kan godt gjøre deg en stor bjørnetjeneste og passe ungene dine en helg...

Eh, hva svarer en til sånt? Ikke ja, i alle fall... Prøvde å forklare hva bjørnetjeneste egentlig er, men det gikk ikke helt inn. Hun sier det fortsatt.

Er visst helt ordtak-gæren..med hormoner i tillegg blir det ikke vakkert.

Skrevet

hihi;) var jo noen morsomme "missbruk" av ordtak der da;)

Skrevet

Hehe, er så enig med deg da :) Du burde lese orddelingstråden her inne, den tror jeg du vil like! Høres ut som du kan bli med i klubben vår.

Tror den har noe med apostrof i emne-feltet!

Skrevet

Hehe morsomt! Jeg liker generelt ikke at folk bruker ordtak. Føler det er så snerpete, og ofte er det ment litt sånn oventil og ned overfor andre. Er liksom ikke smartere om man kan noen ordtak.

Skrevet

Har aldri oppfattet det som oven fra og ned holdning eller at noen tror de er smartere fordi de kan noen ordtak. De fleste jeg kjenner sier det bare av gammel vane eller så har de veldig tørr form for humor.

Skrevet

He,he!

Ja der hadde vi jo flere skarpe skjeer...!

hihi:)

Skrevet

Hehe det irriterer meg også. Godt at det er flere av oss ;-)

Skrevet

Vi har ei på jobb som tydeligvis tror hun kan alle ordtak som finnes, men den gang ei!

Det blir bare feil.

Her om dagen var vi andre blitt litt lei av det, så vi sydde sammen noen egne; Hun er ikke den mykeste sofaen i butikken, du gjør deg selv en apetjeneste, hvis du sier ja til overtid, du vet jo hvor sliten du blir. Og da ble det som å gå over veien etter saft.....

Latteren vår uteble..... Hun trodde det var nye ordtak som hun ikke hadde hørt før!

Nå må det vel sies at hun ikke er den "sterkeste stolen i skapet;-)", men allikevel!

Skrevet

hehe morsomt!!

Skrevet

En ting jeg lurer på er hva det " å kjenne sin besøkelsetid" egentlig betyr? Har alltid trodd det betydde at man skulle være et sted i passe tid, ikke være for lenge utover kvelden eller lignende. Men hører stadig at det blir brukt om å komme seg ut av god stolen og gå på besøk til noen eller på konsert o.l.

Jeg er altså helt lost, så dere som har peiling vær snill å hjelpe meg.

Skrevet

Komme seg ut av god-stolen? Eh...hehe jeg har aldri hørt det ordtaket, men hadde noen sagt det til meg så tror jeg det hadde vært på tide å ta et hint og komme seg hjem. Evt. sjekke om det er greit at man tar seg en tur før man bare står på døra.

Skrevet

Det betyr at du bør skjønne at det ikke passer med besøk, eller at du bør skjønne når du har vært på besøk "lenge nok"

Skrevet

Min favoritt er:

"Nei, han er ikke akkurat den tjukkeste pølsa på grillen!"

Skrevet

Hihi, morsom tråd :)

Jeg ergrer meg også over de som bruker ordtak uten å skjønne betydningen, eller som misforstår dem litt.

Men selv bruker jeg å sette sammen ulike ordtak, til et nytt, slik at det overhodet ikke har noen mening lenger. Vel og merke med vilje, fordi jeg sjelden husker et helt ordtak; og da for å gjøre litt narr av meg selv. Gjør det bare til samboer'n min da, i redsel for at de som hører meg tror jeg er helt på trynet dum ;o)

Skrevet

Ja, ikke sant?

Blir bare forvirret av at alle på TV og sånn sier at nå må vi kjenne vår besøkelsetid og dra på den eller den forestillingen.

Takk!

Skrevet

Mikka1:

nei, det betyr ikke det!

det betyr å vite når man skal innfinne seg. Er et sitat fra Biblelen (Luk 19,41-48) Jerusalem fikk besøk av Jesus, men de ventet en annen og mer verdslig konge og tok ham derfor ikke imot slik de bude. De var selvgode og tok ikke påbudet om å vende seg til Gud alvorlig. Dermed gikk de glipp av frelsen, fordi de ikke kjente sin besøkelsestid.

Å bli for lenge - overstay one's welcome - er noe annet!

Skrevet

Ha ha ha... så bra.. Litt slemme, dere ;)

Skrevet

jepp, enig med du. Har alltid trodd at det å kjenne sin besøkelsestid er å vite når en bør takke ja til tilbud som kommer sjelden. F.eks den Dylan-konserten jeg gikk glipp av... Sukk...

Skrevet

Ja, det irriterer meg også! Lurer de ikke på hva alle disse teite ordtakene betyr når de sier det?

Min sjef kom på et helt nytt og ekstremt smart ordtak en dag: Det slenges en del kommentarer oss ansatte imellom, så ingen orker å kommentere de en gang. Etter en saftig kommentar uteblir reaksjonen, og man sier: "Den som tier samtykker". Da svarer han tørt tilbake: "Men den som rister på hodet mener nei!" Noe å tenke på den der...

Skrevet

Ikke sant...

Jeg og blir så amper av sånt... godt jeg ikke er alene....

Og jeg har en venninne som er verdens største BLONDINE... der kan der tro det kommer mye gullkorn.-...

Skrevet

Det samme med fremmedord... mange bruker noe som ligner...

hun blonde venninnen min skulle lage erotisk mat... hehe.-..

Skrevet

Nå fikk jeg ledd litt :-D

Jeg kan ikke så mange, så jeg bruker dem sjelden.

Men jeg liker å gjøre om "skjegget i postkassen" til å få "skjegget fullt av postkasser".

Skrevet

Jeg bruker også ordtaket "skjegget i postkassen" på diverse måter; men oftest slik: "Å få postkassa fullt av skjegg", på samme måte som man kan si "ja, da hadde jeg ikke mye høy i hatten"... Men, dette er jo bare for moro skyld, da! Jeg VET jo hvordan ordtakene egentlig er...

En skolekamerat av meg sa følgende en gang: "Ja, men da kan han i alle fall regne med å få igjen med samme.... med samme... eh.... *tenke og gruble masse* eh... med samme teskje!" -Hvor ble det av mynten?? :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...