Gå til innhold

Ultralyd av blodgjennomstrømningen!

Gjest

Anbefalte innlegg

Er i uke 25+4 idag og hadde en times ultralyd med sjekking av blodgjennomstrømningene både hos meg og fosteret. Jeg hadde Hellp i foririge svangerskap med haste sectio i uke 31+5 så jeg hadde store forhåpninger til dagen i dag. Barnet var enda normal av vekst men jeg hadde desverre motstand i mine blodårer.......kan være nok en begynnende svangerskapsforgiftning sa de men det var ikke helt sikkert. Men jeg hadde også høyt blodttrykk så dette lovte ikke bra..... Er litt deppa nå i dag for jeg er livredd for å gjennomgå dette engang til.....

Fortsetter under...

Hei du. Ved mitt første svangerskap hadde jeg også motstand i blodgjennomstrømningen og fikk begynnende sv.kapsforgiftning. Jeg ble fulgt tett med ul og fødte en flott gutt 14 dager over termin. Var litt redd for at det samme skulle skje denne gangen, men da jeg har gått på blodfortynnende medisiner hele tiden (Albyl-E og Fragmin) har det ikke vært tegn til motstand eller sv.skapsforgiftning i det hele tatt. Jeg går på medisiner primært for andre ting (tykt blod som kan gi blodpropp i morkaken) - men de har i tillegg da altså eliminert den motstanden jeg opplevde sist. Kanskje det er for sent for deg å begynne nå, men du kan vel ta det opp med lege ved neste kontroll. Jeg har vært mye friskere dette svangerskapet, ikke noe særlig vann i kroppen, blodtrykket har holdt seg stabilt og normalt, jeg jobbet lengre enn forrige gang etc - så det at kroppen min ikke trenger å jobbe med "tykt" blod hjelper nok godt. Babyen min er større enn gjennomsnittet også, de sier hun får mye næring gjennom navlestrengen. Gutten min var ikke mer enn 3,3 kg selv etter 14 dagers overtid - så han slet nok mer. Håper du får lov til å ta medisin, vil tro det skulle hjelpe deg. Riktig lykke til!!

Jeg skjønner godt at du er deppa etter kontrollen, man håper jo hele tiden det beste....

Sa legen som undersøkte deg noe om hvor stor motstand det var, og evt. hvor lenge du kunne regne med å gå før du evt. må føde?

I.f.t. HELLP så er det jo ikke sikkert at det går så langt denne gangen, du vil få god oppfølging i ukene/månedene fremover slik at man forhåpentligvis kan gjøre en del grep for å unngå det.

Jeg er gravid i 10. uke etter å ha fått en datter for 3 år siden i uke 27 + 2. Var til samme kontroll som deg i uke 25, og fikk da beskjed om at han ville bli fornøyd om vi kom over uke 30...... Datteren vår var allerede da liten av vekst, og når hun ble tatt med keisersnitt 2 uker senere, veide hun 650 gram (burde vært rundt kiloen). Jeg var ikke syk, men hadde litt høyt blodtrykk den siste uken før hun ble født. Skal ta Albyl E fra uke 12.

Jeg har også et evig håp om at jeg skal kunne gå lenger denne gangen, men i bakhodet ligger den truende tanken om at det samme vil skje en gang til.

Ønsker deg innmari lykke til, hold oss oppdatert på hvordan det går...

• 3 uker senere...

Annonse

Ja da har jeg vært på kontroll igjen og blodgjennomstrømningene var blitt litt bedre på den ene siden......jippi!

Å lillegull ligger på 5+ på vekstkurven......så han har det veldig bra og krysser fortsatt fingrene videre....

Men han har lagt seg helt ned med hodet som han kan komme før fødsel, å det er litt ubehagelig for det føles som at han kommer ut....Jeg måtte bare passe på slik at det hvis det kom noen kynnere og diverse som kunne starte en fødsel.....da måtte jeg dra ned på føden slik at de evt hade mulighet til å stoppe det hjelpe meg! Men det går sikkert bra de neste 10-12 ukene også håper jeg......

• 4 uker senere...

Ja da var enda en kontroll overstått, var der i går og i uke 31+5 så nå er jeg kommet en dag lengre enn ved første svangerskap og er spent på hvordan ting går videre har som sagt ikke vært gravid de siste mnd av ett svangerskap.

Blodgjennomstrømningene var litt verre i dag og ett for høyt blodtrykk på 142/99 og ødemer så dette lover ikke bra,fra å være 5+ er lille gull nå -9 på vekstkurven......Får håpe at ting går bra enda noen uker ja......

Så bra at du har kommet såpass langt, og så leit at det ser ut til å gå mot enda en prematur fødsel.

Regner med at du blir tett fulgt opp i tiden som kommer! Du har ikke blitt lagt inn til observasjon ennå, har du vel?

Håper det bedrer seg, ta det med ro, og sørg for ikke å stresse - det skal visstnok ha en positiv effekt: )

Lykke til!

lonely hvordan går det? håper babyen forsatt er i magen! Vil bare takk deg for at du delte din historie her inne for jeg er i samme situasjon og går her å gruer meg til kontroll av morkaken i uke 25. Er nå i uke 20 og kjenner jeg begynner å bli nervøs. Godt at det kan gå rette veien selv om blodårene ikke er helt 100. Jeg fikk min første i uke 30 og jeg blir kjempeglad dersom jeg går til uke 30 denne gongen også. Ser veldig mørkt på å få før uke 30 selv om det ofte går veldig bra det og. Men du fikk jo ikke så gode odds og likevel er du over uke 30? Det gir jammen håp til oss andre, så jeg håper det går bra for deg og den lille.

Hei Lille-nusse...! (og andre i samme situasjon)

Går du også på albyl-e?

Hadde selv morkakesvikt i forrige svangerskap og er frustrert da legen min mener at det ikke vil gjøre noen forskjell.. For min del ville det føles tryggere, samt at det er med på å forebygge heller enn å være etter snar.

Jeg har også hatt 2 MA og leser om flere som albyl-e kun av dette.

Jeg er 13 uker på vei nå og skal tilbake til lege på torsdag for å ta opp dette. Jeg er ikke disponert for blodpropp (iflg blodprøvene).

hei igjen alle sammen, nei jeg har ikke fått noe for å gå lengre denne gangen, men er veldig spent på kontrollen i uke 25, kanskje jeg får vite mer da. Det er så frustrende å bare få vite at jo det kan jo gå godt men det vet jo ingen. Var litt redd for at løpet var kjørt dersom jeg fikk vite at blodårene ikke var utvidet, men nå går det jo ganske bra med Lonley så det er vist ingen fasit her:) Spennende å høre hvordan det går da:)

Annonse

Hei igjen har vært inn å sjekka blodtrykk igjen og fosterbevegelse,og blodtrykket er gått ned til 134/90 å godt er det. Skal inn for sjekk av blodårer igjen den 18 så æ håpe på å komme til uke 35 her nå......

Men nå har æ fått derre greiern med nerver i klem i arma husker ikke helt korrekt navn æ men....Så da bli det også en tur innom ortopeden snart...Syntes at jeg hadde nok å tenke på nå jeg.........

hei lonely hvordan går det? Syns nesten jeg kjenner deg for syns vi har litt samme problemer, selv om jeg ikke vet hvordan blodårene mine er i morkaken, så har jeg en følelse i kroppen at jeg ikke kommer til å fullføre dette svangerskapet heller. Så alt over uke 30 er jo topp. Godt å høre at babyen din er i magen ennå, håper du får anledning å oppdatere oss, selv om det spør for sånn Eklamsi kan komme farlig fort. Jeg fikk ikke lov å pakke bag engang, så kanskje du ikke får tid. Men vi tenker på deg her inne fordet. Lykke til videre ihvertfall. Koss gjekk det med nervene i klem?

Heisan er her enda og priser høyere makter.....

Jeg rakk å få på meg ei t-shirt og ei bukse før æ måtte dra til sykehuset sist gang.....

Men har store håp om å komme lengre nå,har tatt veldig hensyn til kroppen og derfor har jeg krevd sykmelding i nesten hele svangerskapet og nettopp derfor sitter jeg nå her i uke 32+5 og har forhåpninger om ei uke til hvis ikke da......

nervene i hendene er vonde men det går greit.........

Håper alt går bra med deg også,krysser fingre for deg også jeg :)

Heisan lille gutt er her inne fortsatt ja,blodtrykket har gått ned og tar livet helt med ro.....Håpet er her fortsatt...skal på ultralyd på mandagen igjen for ny vurdering.....

Har vært å fått skinne til handa i dag og er spent på hvordan denne natta blir...kanskje jeg får sove et par timer i strekk? Gleder meg isåfall :)

Går det bra med deg også?

Så flott! Det går jo rikitg bra jo, unntatt hånden da. Det var jo enestående at selv om blodårene så er du jo mye lengre enn en kan håpe på. Det går nok bra ska du se, kanskje du klarer helt til termin?

Jeg har nettopp snakket med legen for jeg er forsatt svimmel, kvalmen og skikkelig uggen kver dag. Klarere nesten ikke å vaske huset, gå tur eller annet uten å bli skikkelig svimmel. Så nå skal jeg få komme på en ekstra kontroll heldigvis for det er kipt å ha det sånn i julestria. Og det er rart men hver morgen jeg våkner er hendene og føttene helt numme og rare. Nesten så jeg må varme dem opp før di er brukende. Uansett veldig kjekt du deler her inne for det er kjekt å høre fra andre i samme situasjon. og blir du plutselig borte så lykke til, men tror det kommer til å gå veldig bra med både deg og meg:)

Hei dere!

Syns det var interessant å lese denne tråden, kjente meg igjen en del. Selv fødte jeg en gutt med hastekeisersnitt i uke 33 for to år siden, pga svangerskapsforgiftning. Dette svangerskapet har jeg fått ekstra oppfølging, vært sykemeldt 50% fra uke 15, 100% fra uke 20. Er nå uke 25, og imorgen skal jeg på ultralyd for å sjekke blodgjennomstrømningen. Er veldig spent, men jeg føler meg i god form, og lillegutt sparker mye, så jeg tror alt er bra foreløpig. Men som dere er jeg spent på når jeg føder denne gangen, og er glad for hver uke som går nå etter uke 24. Som dere er jeg også veldig redd for at det samme skal skje igjen, og blir livredd hver gang jeg merker "sånn var det sist gang også" og tenker at nå skjer det igjen. Men er frisk nå så vidt jeg vet:)

Ønsker dere lykke til lonely og Lille- nusse, og håper at barna blir i magen i mange uker framover! Håper dere holder oss oppdatert på hva som skjer etterhvert.

hei hei Meg, "kjekt" å høre vi er flere. Håper det går bra me deg også. Kan veldig godt forstå tanken på at du er glad for hver uke som går etter 24. Jeg er nå i uke 22 og er ganske så nervøs. Ikke rart jeg har vondt her og der men prøver å tenke på andre tid iløpet av dagene. Hellp er når svangerskapsforgitningen går så langt at mor får kramper i kroppen, og rett før nyrene svikter. Det er nemlig forskjellig stadier av svangerskapsforgitning nå kan jeg ikke alle stadiene men det er sikkert noen her inne som kan:)

Jeg fant dette, håper det kan hjelpe:

HELLP er en forkortelse for:

Hemolysis: Betyr at de røde blodlegemene går i stykker.

Elevated Liverenzymes: Betyr at det er økt mengde leverenzymer i blodet. Grunnen er at levercellene går i stykker og stoffer (enzymer) som finnes inni dem strømmer ut i blodet.

Low Platelets: Betyr at det er et lavt antall blodplater i blodet.

Blodplatene har en viktig funksjon når det gjelder blodlevringen, og blir antallet for lavt kan blødninger ha vanskelig for å stanse.

HELLP kan opptre i hele svangerskapet, men er vanligst i de siste tre månedene. HELLP kan også opptre under eller like etter fødsel. Tilstanden kan være livstruende, både for mor og barn.

Sykdomstegn

Smerter høyt oppe i magen, ofte i midten og på høyre side. Smertene kan stråle ut til ryggen. Kvalme og oppkast er vanlig. Eventuelt hodepine. Tilstanden kan forverres raskt.

Legen kan noen ganger måle et for høyt blodtrykk. I tillegg må det tas en rekke blodprøver for å stille diagnosen.

Behandling

Hvis du får påvist HELLP, blir du lagt inn på sykehus umiddelbart. Etter at diagnosen er stilt, blir barnet tatt ut med keisersnitt så raskt som mulig.

Heisan "koselig" med flere som har vært gjennom det samme,hvis jeg kan si det da uten å støte noen. Det er godt å ha flere å prate med som forstår deg og dine tanker når du har vært gjennom noe slikt.

Var ett bra innlegg om Hellp du hadde funnet.....å det er en sjelden form for preeklamsi du kan få og som kan være dødelig....men heldigvis så har vi nå i vår tid et godt helsevesen som er veldig godt oppdatert på dette. har selv erfart å ha hatt den ene foten på den andre siden,så du får litt anna perspektiv ved neste svangerskap ja.....

Men jeg er her enda og ting går veldig bra.......Så i morgen er det jordmor tid og på mandag full kontroll på sykehuset igjen.......

lykke til videre med deg også Meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...