Gå til innhold

kontroller

fru grim

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har lurt på det samme for på sykehuset under ul'en i uke 8+ sa de at tvillingsvangre ville få en MYE tettere oppfølging, - siden har jeg ikke hørt et pip!

(men er jo bare på 14-tallet, så det er nok meg som er utrolig utålmodig fordi det skjer så mye inni der - og jeg har ikke et eneste avsatt merke på symfyseskjema - og magen bare vokser og vokser.... phu!)

Men blir det ingenting før ul i uke 18/19 er det jo 10 uker mellom...litt lenge!?!

Ja, det synes jeg er lenge også... På vestlandet vet jeg de har den praksisen at tvillinggravide får ul i uke 16 (eller noe) og etter det hver 3.-4. uke, så skjønte ingenting når jeg fikk beskjed om ul i uke 18 og ikke før i uke 28 igjen... Hmmm.... Må nok undersøke dette litt nærmere, så store forskjeller kan det da ikke være fra region til region?!?

Jeg var hos lege i går og hun sa at det blir vanlig ul i slutten av uke 18 det er 21 november og da skal jeg ikke til legen før i begynnelsen av januar. Syns det er veldig lenge i mellom jeg. Var på ul i uke 11 og nå er jeg 13+6. Bestilte selv time hos lege jeg da, kan jo ikke nekte meg kontroll:) Syns de har for lite oppfølging både med tv og enlinger jeg.

Hei,

Jo, dette syns jeg var lite....

Går selv til ultralyd på sykehuset hver 14.dag for å sikre at jentene mine vokser som de skal. I tillegg går jeg til lokal jordmor hver 14.dag, men der er det bare vanlig kontroll med mål, vekt, blodtrykk osv.

Forrige ultralyd ble vi imidlertid enige med sykehuset om at vi ikke tar noe ny sjekk før om en mnd, pga at ungene vokser så fint, og jeg ikke har noen plager.

Det virker kanskje litt ofte med alle disse kontrollene, men jeg føler en viss trygghet med å ha ofte kontroll.

Annonse

Hei! Tror antall kontroller og oppfølging varierer fra person til person - ut i fra hvordan svangerskapet arter seg. Jeg går selv med tvillinger som deler morkake, og blir derfor fulgt opp med kontroll hver 14.dag - både hos lege og ultralyd - for å følge med at den ene ikke "snylter" på den andre, og begge vokser som de skal. Jeg er nå i uke 22, og tvillingene ble oppdaget på ordinær ultralyd i uke 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...