Gå til innhold

noen med stoffskifte-problemer (levaxin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg holder til i 1.trimester, og lurte på om noen av dere "erfarne" kan fortelle meg litt om oppfølgingen i forhold til svangerskap og lidelsen?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg bruker levaxin ,er i min 23.uke nå og er i kjempeform. Jeg har fått litt ekstra oppfølging som tidlig ultralyd i uke 8-9 og så får jeg en ul i uke 32 også for vekstestimering.

Jeg tar også blodprøver ca hver 2.mnd for å finne ut om jeg må øke dosen av levaxin. Jeg tar nå 800µg i uka( fordeler dette utover i uka) og har til nå ikke økt. Vet at noen må øke dosen 50% i løpet av de første 20 ukene.

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer:-)

Skrevet

Legen min følger meg opp nøye pga dette, og jeg tar blodprøve en gang i måneden fordi verdiene mine varierer så mye. Men foreløpig vil ikke legen forandre noe på dosene (jeg tar både Levaxin og Liothyronin), men se det an. Hun sa at hvis verdiene ble for lave, var det ikke bra for den lille i magen. Snakk med legen din om dette, det er viktig at det blir fulgt opp!

Skrevet

Hva er verdiene deres jenter?????

Jeg får ikke noe særlig oppfølging. så jeg lurer på hva som skal være normalt.. i følge legene deres....

Skrevet

jasså.. måtte du spørre etter en tidlig ultralyd, eller fikk du det bare?

jeg er født med denne lidelsen, og tar 1500mg i uka, så det er en del;)

har egentlig fått beskjed om at jeg må ta blodprøver minst 1gang pr mnd, men det er alt jeg vet ennå.. skal til lege den 30okt:)

hvordan er vekta di (etter forholdene så klart) har stoffskiftet hatt noe å si på den, eller er den som forventet?

har du vært mye slapp og dårlig, og i så fall- når kom du deg?

takker for svar, greit å ha litt peil på hva jeg går inn i;)

Skrevet

Jeg har i ti år vært plaget av graves. (høyt Stoffskifte). Fjernet skjoldbukskjertelen i fjor og går idag på en dose av levaxin 150mg pr.dag. Er nå i uke 28 og har ikke måttet forandre dosen. tar prøver hver 8 uke. har nok lagt meg ut litt mer enn jeg ville gjort, men ikke noe enormt, tror jeg :)

Har vært på en del private ultralyder, og alt ser normalt ut i forhold til vekst og størrelse på lille gutt, så dette går nok bra :)

Skrevet

tusen takk for svar:) hva innebærer private ultralyder? er dette noe en ordner seg privat, eller går alt gjennom legen?

vet dere om det kun for å se om fosteret vokser som det skal at dette sjekkes? sikkert vanskelig spørsmål det siste, men må bare spørre:/

Skrevet

Jeg er bare på besøk fra 3. trimester og så spm ditt så kan jo svare jeg også!

jeg hadde lavt stoffskifte fra før jeg ble gravid. Jeg har blitt fulgt opp av spesialist på Thyroidea polikinikken på Aker sykehus ved siden av de vanlige svangerskapskontrollene hos fastlegen min. Hadde litt trøbbel i starten med veldig lavt stoffskifte, hadde TSH over 10 og det er ikke bra for babyen.. Økte dosene sakte men sikkert og har tatt blodprøver hver fjerde uke og snakket med spesialisten på telefon for å avtale nye doser med levaxin. Spesialisten mente det ikke har noe for babyen å si så lenge man regulerer med medisiner hele veien, men at det er verst med lavt stoffskifte i begynnelsen av svangerskapet når alle organer legges og siden fosteret ikke får sin egen hormonproduksjon før i uke 18 tror jeg det var. Jeg var på en ultralyd tidlig, i uke 10-11 bare for å se at det var liv, og så den vanlige i uke 18. Alt så fint ut da og ingen grunn til å ta flere ultralyder fikk jeg beskjed om.

Jeg har hatt et helt normalt svangerskap utenom dette, bare å ta hyppige blodprøver, så går alt bra!

Men hvis du ikke føler deg trygg på at fastlegen din kan dette ordentlig kan du be om å henvises til spesialist for akkurat den delen. Du må også følges opp nøye med blodprøver etter at du har født, for da kan medisineringen fort bli for høy.. Og da blir du høy også...

Jjeg har forresten ikke gått opp noe mer i vekt enn det som er vanlig, eller har mye vann i kroppen. Gått opp 9 kg nå i uke 34. Er jo litt trøtt, men ikke noe mer enn andre gravide tror jeg...

Puh, dette ble langt, men håper du fikk svar på noe av det du lurte på...

Lykke til fremover, og nyt magen som vokser! :-)

Skrevet

Hei igjen! jeg var den første anonyme som svarte deg....

Jeg fikk vel kanskje den første tidlige ultralyden fordi jeg tidligere har hatt 2 sa, i tillegg så hadde jeg blødd pittelitt...

Vekta mi er jeg ikke helt fornøyd med, den var ca 90 kg i januar i år, men før jeg ble gravid hadde jeg klart å gå ned nesten 10 kg med hjelp av levaxinen( nesten bare vann). Jeg er forresten 175 cm høy...

Mine verdier var i august tsh=0,37 og ft4=15, har forstått det slik at man bare skal ta hensyn til tsh under graviditet, fordi ft4 er ikke til å stole på.Jeg skal ta nye prøver nå i neste uke.

Jeg har også måttet krangle med leger for å få øke dosen min, da tsh var 3,60 i juni mente noen leger at det var bra nok. Jeg stod på mitt om å øke dosen og fikk rett, en endo på sykehuset her var enig med meg.

Skrevet

Jeg er i 3.tri egentlig, men jeg svarer likevel :) Ble diagnostisert med hypothyreose for ca 6 år siden (er 26 nå). Jeg tar en relativt lav dose levaxin daglig, men det er en verden av forskjell fra før og nå :)

Fastlegen min nå er han som diagnostiserte meg for 6 år siden (har flytta tilbake til hjembygda nettopp) og han tar dette virkelig på alvor. Han har beordret blodprøver av meg hver 6. uke dette svangerskapet for å monitorere verdiene og eventuelt skru opp eller ned doseringen. Fastlegn jeg hadde i Trondheim dreit jamt over f i stoffskiftet mitt, og det er godt å bli tatt på alvor nå :)

Det jeg tror er viktig nå er at du får tatt jevnlige blodprøver for å undersøke om det er endring i verdiene dine - det skjer nemlig ofte under svangerskap. Jeg ønske deg lykke til videre :)

Skrevet

Hei.

Jeg bruker Levaxin. Er 12+5.

Det er vikitg at du følges opp med regelmessige prøver. Jeg har tatt prøver mange ganger i svangerskapet allerede og justert dosen ganske mye opp. Har også hatt et par UL`er allerede.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...