Gå til innhold

har lyst til å tove sitteunderlag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har strikkeoppskrift?

pinnestrl

hvor stort/masker/cm ca

flere lag? som syes sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann jeg tover sitteunderlag, men jeg bruker bare karet ull ikke trå og pinner :-)

Bor du nerme stavanger? Da kan du få adressen min så kan jeg hjelpe deg i gang :-)

Vist ikke så gjør du slik :

Kjøp karet ull, gjerne på ull.no

uvasket ull tover seg lettest

Du må ha stor gode flak, et flak kan deles i 3 deler, slik at du får 3 flak, så legger du ullen flak for flak, fibrene annenhver vei, ca 9 lag, bland varmt vann og grønnsåpe til det får en lett såpette konsistens (vannet skal være så varmt at du akkurat klarer å ha hendene oppi det) hell litt og litt vann på ullen mens du trykker ned med finger tuppene, det skal ikke være våtere enn at ullen suger til seg vannet, dunk leeeenge med fingertuppene, helt til all ullen begynner å feste seg, snu så sitteunderlaget å gjør det samme på andre siden, når det har festet seg skikkelig kan du kna det og rulle det sammen evt gni det på et vaskebret, det tar ikke mangen timene og lage desse sitteunderlagene og de er lette og lage, men vanskelig å forklare her.........

Lykke til

klem

Skrevet

Dette fikk jeg å lyst til..

Hvor mange gram ull må jeg ha til et sitteunderlag?

Skrevet

Har laget sånn jeg også en gang. Strikka ikke da heller.

Kjempegøy julegaveide hvis du har små barn. De er skikkelig gode på å tove ull =)

Skrevet

Er det noen andre som har oppskrift? har prøvd å tove ull fra starten, med svært dårlig resultat, men tusen takk for tipset, bor desverre lengre nord, håper du finner noen andre du kan tove litt sammen med. lykke til

Skrevet

Fant denne oppskriften i et strikkeblad jeg hadde om toving:

Mål etter toving: 48x38 cm

Pinner: Rundpinne nr 5 1/5

Tilbehør: 3 knapper

Legg opp 138 m på rundpinne og strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler ca 55 cm. Sett 1 merketråd i hver side =69 m. Du skal nå lage knappehull på det ene stykke slik: Begynn ved sidemerke *strikk 15 m, fell 3 m* gjenta fra * til * 2 ganger til =totalt 3 knappehull. Fortsett videre rundt i glattstrikk. MEN på neste omg legges opp 3 nye m over hvert knappehull. STrikk til arbeidet måler ca 58 cm. Fell av. Fest alle tråder før toving.

Montering:

Sy i knapper. Sitteunderlaget er strikket dobbelt, (som en pute), for at du skal kunne legge avispapir inni hvis du ønsker det i snøen.

Lykke til:o)

Skrevet

Det så jo lettvint og morsomt ut!! Står det noe om hva slags garn man skal bruke?

Skrevet

Jeg er usikker på hvor mangen gram det går pr sitteunderlag.

Tips vist du synes det er vanskelig å tove slik, begynn med en gryte klut, bruk lokket på en kakebox til å ha ullen i mens du former og tover, fibrenne må ligge annenhver vei for at det skal tove seg, gammel ull er vanskelig og farget ull er vanskeligere en naturfarget og uvasket ull er det beste, vist du vill ha farge/mønster på toppen legg et tynt lag med det tilslutt, evt bruk filtnål og ta det på når sitteunderlaget er blitt tørt, da har du mer kontroll på mønsteret. Ullen skal være helt tørr til alle lagene er på plass, for mye vann så blir det vanskelig, det skal bare være så mye vann at ullen er såvidt gjennom våt, bruk bare fingertuppene trom dunk ullen til den sitter fast, brukes sirkelbevegelser før ullen sitter fast går det hele ofte i stykker eller det blir klumpette. når ullen har satt seg kan du bruke masse makt og kna i vei. Avslutt med å skylle i vekselsvis varmt og kalt vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...