Gå til innhold

Dere med tenåringsjenter - HJEEEEELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter midt i verste puberteten. Hun er pen, søt, morsom og god, men også ordentlig rappkjeftet i perioder (merkes godt i forhold til hvem hun har vært sammen med). I kveld skal jeg på møte med flere andre foreldre, fordi vi har funnet ut at det er en 15-åring som har falsk leg, og selger øl og sprit til mindreårige her i området!!! Jeg vet at min frøken har smakt 1 gang (100% sikkert), men flere av vennene (12-13 år) drikker litt nesten hver helg!!!!!!!!!!!! Jeg er sjokkert, og det handler ikke om at ungdom smaker alkohol, men at det faktisk skjer jevnlig og at en 12-13 åringer har så mye lommepenger at de faktisk har råd til det. Er tenåringsforeldre utrolig naive, eller har de overhode ikke innsikt i hva barna driver med? Heldigvis hater min 13-åring sigaretter og alkoholsmaken, så der er jeg ikke bekymret....ennå, selv om jeg vet det kommer en dag. Det som bekymrer meg er at foreldre til bl a han som selger, nekter å tro det er sant!!! Hva slags foreldre er det da? Hadde jeg fått beskjed om at mitt barn hadde falskt leg og solgte drikkevarer til mindreårige, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å rydde opp i dette - og ikke satt andre voksne i tvil, fordi jeg syntes det var ubehagelig......Da er det jo ikke rart barna fraskriver seg ethvert ansvar! Og jeg er ikke blåøyd på vegne av barna mine, de er altfor dyrebare til det.

Måtte bare få det ut!!!

Politi, familievern og barnevern er kontaktet av foreldrene til de som har blitt sjenket ( en 10 og 12-åring!!!) HELDIGVIS!!! Jeg skal gjøre alt som står i min makt for å hjelpe til å rydde opp i disse forholdene. Vi bor i et område hvor det er masse småbarnsfamilier, veldig populært boområde i min by, og ikke skal et par jyplinger få lov til å holde på på dette viset her nei!!!!!!!! Om vi så skal gå patruljer på nettene i helgene, det stiller jeg gjerne opp på!

Skrevet

Kom som et sjokk hos oss også at jentene begynner med alkohol så tidlig. Jenta mi fikk kjøpt av en i egen klasse som 14-åring, og det viste seg at han var en slags leverandør av alkohol og tobakk. Han fikk kjøpt av andre ungdommer/voksne som benyttet ham som mellommann for smuglervarer. Vi varslet nær-politiet og natteravnene er obs på det. Men det var ikke populært hos datteren og venninnene hennes, for de ville ikke være sladrehanker. Ikke greit med slikt drikkepress blant ungdom.

Tror det er kjempeviktig hvem de er sammen med, og vi ble invitert til foreldrene til ene venninnen til jenta vår. De hadde invitert andre foreldre og, og vi satt og prata om felles reaksjoner. Greit å bli kjent med de andre foreldrene også.

Skrevet

nei nå grerjeg meg ennå mer...jeg har nylig fått eijente hehe,,,

Skrevet

gruer jeg*

Skrevet

Ja, en blir rimelig sjokkert.....Var nok mange foreldre som hadde fornektelsesteknikken godt innarbeidet og ikke ville tro det de hørte først, for de syntes de hadde så åpent forhold til barnet sitt! Nuvel, det er vel den klassiske felle de fleste tenåringsforeldre går i......

Men, vi fikk gjort et godt stykke arbeid og er nå enige om at samtlige barn skal inn kl 21 hver kveld-7 dager i uken. De får et begrenset område å bevege seg på og vi kommer til å være godt organisert med å gå "vakt" rundt i nærområdet for å følge med. Vi flytter ungene fra det yndede stedet til et godt opplyst sted rett ved siden av vårt hus, el at de er inne hos hverandre, med full meldeplikt hjem. Og alle foreldrene har nå fått en liste med tlf nr til hverandre og vi har null-toleranse i forhold til ting som evt skjer og skal da ringe og informere hverandre. Så jeg er kjempefornøyd med dette møtet!!! Godt at det finnes en del foreldre som tar ansvar - for det er til syvende og sist vårt.

Skrevet

Hihi, men det er jo stort sett fint med disse jentene da, men litt grums i tenåra må du kanskje forvente;-) Lykke til ida_m_1987

Skrevet

Så flott at dere foreldre gikk sammen. Har faktisk inntrykk at de fleste foreldre er oppegående og sammarbeidsvillige. Unger i den alderen er en utfodring, men de er også spennende individer:-). Tror det er viktig og være streng med en kjærlig hånd.

Synes ikke dere som ikke har tennåringer skal grue dere. Vi vokser med oppgaven. Sammarbeid med andre foreldre er alfa omega. Jeg synes nesten mange ganger at ungdommen er mere opplyst og bevisste en da vi var unge? Eller? Uansett så finns det utrolig mye flott ungdom.

For min del, så er det ofte vinglasset i helgen får stå. Jeg drar hellre og henter ungene et bestemt klokkeslett en at de skal ta seg hjem på egen hånd. Hvis dem ikke er på besøk hos venner i nærmiljø. Men mitt intrykk er at når de begynner på vidaregående så blir vennerne mer spred på støre avstander.

Skrevet

Det er flott å ha tenåringer i huset, særlig når de er oppgående jenter som det går an å ha en feiende flott diskusjon med! Ungdommene er virkelig samfunnsengasjerte også, og det er en fryd å se hvordan de utvikler seg fra sjenerte, keitete jenter til modne og stolte små damer!

Men jeg har klokketro på tett oppfølging, så her har vi kjørt til og fra fest (i samarbeid med de andre foreldrene), på nyttårsaften i fjor hentet jeg jentene kl. 3 om natta, og de var kjempeglade for det. Flott at det går an å ha en åpen dialog med de, selv om det smeller noen dører i ren frustrasjon av og til (både mor og datter).

Skrevet

Huff!

Vi har foreløpig ¨blitt skånt for sånt, men det kommer vel. Min eldste er nesten 13, og hun og venninnene er foreløpig ganske barnslige og "pripne". De har "klubb" hjemme hos hverandre og sånt, der de handler lager maten sammen og lillesøstre får väre med osv., så de har ikke begynt med festing osv. ennå.

Men vi kommer nok til å følge med etterhvert som de blir eldre, og jeg har avtale med flere av de andre foreldrene om at vi skal holde løpende kontakt og prøve å ha felles regler om en del ting.

Skrevet

Det er veldig lurt å samarbeide tett med andre foreldre. Min datter har heller ikke begynt med fester etc, men det vi har oppdaget er at der de henger på kveldene, et område for barn, hvor det blir arrangert stevner etc, 100 m unna vårt hus, er stedet hvor det blir drukket.....altså ute. Og vi som syntes det var fint at barna fikk frisk luft.....jaja....Men nå blir det nok andre boller:-)

Skrevet

Det var jo bra dere fikk fanget det opp såpass tidlig ihvertfall.

Skrevet

Helt klart! Og når jeg fortalte datteren min resultatet i går når jeg kom hjem, virket det faktisk som om hun var litt lettet. Vet jo at det er tøft og vanskelig å være de yngste i et miljø. Mange nye unger pga at de har begynt på ungdomsskolen etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...