Gå til innhold

gravid og fortsette med metformin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Jeg ville fortsette, men da jeg ringte for å spørre fikk jeg "nei". Pga hvis jeg skulle være med i den undersøkelsen de har (noen sykehus), så måtte det tas grundige sjekker av meg. Utenom denne undersøkelsen ska IKKE gravide behandles med Metformin.

Ring legen din (den du fikk Metformin av) og hør med dem hva de sier.

Hei hei... jeg er 18+2 og begynte på metformin 500 mg i juni, for å øke gradvis etterhvert. Jeg merket litt bivirkninger og dritt, men jeg fortsatte. Spiste masse mat og tok en tablett og spiste litt til, da gikk det bedre. Jeg økte dosen hver uke, tilslutt var jeg oppe i 1500 mg og jeg testet positivt ca en måned etter at jeg begynte (det hører med til historien at jeg gikk ned 10 kg på 7 mnd og gikk på yasmin i 5 mnd før jeg ble gravid, så jeg tror ikke metforminen var sååå viktig for at jeg ble gravid, da mange både går ned i vekt og får en kraftig eggeløsning etter p pille slutt med yasmin).

Uansett: jeg fikk også beskjed om å trappe ned etter 12. svangerskapsuke med metformin, dvs: jeg gikk ned fra 1500 til 1000 når jeg testet positivt, og så har jeg fortsatt med det. Spurte gynekologen min om jeg kunne få fortsette, da svarte hun at det ikke var noe farlig, fantes ingen beviser for at det er skadelig for fosteret selv om det går over til det. Jeg har derfor bestemt meg for å fortsette med metformin 1000 mg t.o.m. uke 28 og så ta 500 mg frem til fødsel. I USA og andre land har de brukt dette i mange år og i tillegg er det et veldig snilt medisin i forhold til for ekspempel ibux, narkotika og røyk. Bare sånn at det er sagt:)

Har du mulighet ville jeg fortsatt med metformin så lenge som overhodet mulig! Spør forresten Lindynatt om dette, hun er vår egen ekspert på området!!!

Lykke til=)

Hei!

Jeg har fått to veldig forskjellige beskjeder:

1. jeg var til forsamtale på ivf-klinikk i porsgrunn, men har blitt gravid med metformin og dobbel pergo. Gyn der borte sa at je bare skulle fortsette med 3 tabletter daglig de 12 første ukene og så trappe ned til 2 tabl. etter 12 uke. Skulle fortsette det ut sv.skapet og det var ikke farlig å ta.

2. Var hos endokrinologen min ift sv.skapet og mitt lave stoffskifte. Siden metformin er et antidiabetikum og enodkrinologer er de som behandler pasienter med diabetes (sukkersyke) spurte jeg henne om hva hun syntes om at jeg brukte metformin i sv.skapet. Hun syntes ikke jeg skulle fortsette å gå på det, og hun fortalte at hun hadde hatt en dame som hadde diabetes som hun hadde tatt av metformin da hun oppdaget av hun var gravid. Jeg spurte hva som var farlig med å gå på det og hun svarte at det ikke var så farlig nå (er 14+5) men at jeg kunne få nyreproblemer og veldig høyt blodtrykk, og opphoping av melkesyre mot slutten av graviditeten. Hun var ikke 100% sikker på hvor farlig dette var, men hun skulle ta kontakt med en ekspert i trondheim (ikke hun som har studien på metformin, men en annen) og høre nøyaktig hva han syntes. Skal love å skrive et innlegg med svaret hennes når jeg har fått det.

Fortsettelse følger....

Annonse

Hei jeg er ei av de heldige som er blitt gravid. Jeg er nå med i et prosjekt som kalles PregMet Study. Der vet jeg ikke om jeg spiser Metformin eller narretabeletter. Men poenget mitt er at jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig å spise Metformin under svangerskapet. Men Studyen gikk ut på å se om Metformin kunne hindre spontanabort, svangerskapsforgiftning og andre svangerskaps plager. De hadde på forhånd hatt et lite prosjekt med å gi gravide Metformin for å se om rissikoen for fosterskader, men ingen påvist.

VÆR OBS. PÅ EN TING, hvis du går på Metformin er det viktig at du tar folsyre morgen og kveld, min. 0,8g i døgnet, på grunn av at Metforminen kan minske opptaket av folsyre. Og bruk folsyre gjennom hele svangerskapet.

Det er veldig bra at det gjøres studier på dette, sånn at vi i fremtiden vil kunne vite hva som er best for oss å gjøre. Mitt og endokrinologens poeng er at de som er med på denne studien; sånn som deg NIA-80, blir fulgt opp ift retningslinjer som er satt av etiske grunner av de som forsker på dette. Vi andre som ikke er med i studien, og som ikke har den samme oppfølgningen, bør vel strengt tatt ikke ta metformin på samme måte som de som er i studien før man vet utfallet av studien....?! Hvis vi som ikke er med på studien allikevel skal spise metformin gjennom svangerskapet, hva er da vitsen med en sånn dobbelt blind studien hvor noen får narrepille og noen får metformin hvis man allerede med sikkerhet kan anbefale metformin til gravide med PCOS??

???

Jeg er med på dette studiet, og en av grunnene til at man kan fortsette med metformin er vel den oppfølgingen man får med prøver og ultralyder og slikt, så jeg vet ikke helt om jeg ville fortsatt selv om det skal være helt ufarlig. Det er jo en trygghet å få den oppfølgingen...

Men dere kan jo ta kontakt med de som styrer med dette studiet, og være med dere og? :)

• 3 uker senere...

Virker som det er mange meninger ute og går om dette. Men jeg fikk ihvertfall klar beskjed fra legen min at jeg SKAL FORTSETTE med Metformin selv om jeg blir gravid...Får se neste uke om prøven en positiv. Tvi tvi!! Jeg krysser alle fingre!

jeg har snakket med min gyn om dette som er spesialisert på fertilitet

han ga en god forklaring på dette!

jeg fikk beskjed om at det blir opp til meg og vurdere

1. metformin er ikke forsket nok på, så derfor står det på at du ikke skal ta dette dersom du er gravid eller ammer. det er ingen som kan si at det ikke er farlig fordi at det ikke er forsket nok på, men de kan si at DET SER IKKE UT FOR at det er farlig

2. det den forskningen som ER gjort ser ut til og vise er at det minsker sjangsen for sa

altså så blir det et personlig valg hva du vi ta sjangsen på

• 2 uker senere...

Annonse

Hei!

Endelig har jeg fått svar fra endokrinologen min, og hun sa at det IKKE anbefales at gravide tar metformin, med mindre de er med i studien i Trondheim... Går ennå på metformin, og har ikke bestemt meg om jeg skal fortsette eller ikke.

Lykke til alle sammen :-)

Jeg er med på Pregmet Studiet, og skal derfor ta metformin/placebo. Jeg tviler veldig strekt på at de hadde turt å gjøre denne studien hvis det hadde vært sannsynlig at det er farlig.

Det med at en som faktisk har sukkersyke får beskjed om å slutte med Metformin er noe helt annet, etter det legen min sa, var det at de med sukkersyke må gå over på insulin når de blir gravid, for Metformin er ikke lenger "bra nok". Etter det jeg forsto da....

Lothirel ja det er det jeg har hørt også.

Dessuten finnes det nok avs tudier i det store utland som faktisk beviser, at metformin senker SA faren.

det som mangler er langtidsstudier som forsker på hvordan det går med barna når de blir eldre, dvs eventuelle senskader

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...