Gå til innhold

Positiv streptokokk-B prøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 38 + 2 og har akkurat fått beskjed om at jeg har streptokokk B i vagina. Skal inn og dyrke urinen i morgen.

Er det andre som har erfaring med dette? Hvis det er andre her som også har det, hvilken oppfølgning har dere fått beskjed om at dere får?

Er det større sjans for at barnet kan dø i mors mage med denne bakterien? Det er skrekken.. Vet at man blir fulgt opp bra ved fødselen hvis man har denne bakterien, men hva med alt som skjer fødselen??

Uff, dette var ett skår i gleden. Vet det er mange kvinner som har denne bakterien, men man vil jo helst ikke ha noe å engste seg over utover andre komplikasjoner som man vet kan oppstå i forb. med svangerskap/fødsel.

Håper andre i samme situasjon svarer;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke så mye om dette, da jeg ikke har blitt testet for dette.

Men hvis bakterien ligger i vagina, vil vel ikke dette påvirke babyen så lenge den er i magen. Er jo så godt beskyttet der inne. Er vel når babyen kommer ut at problemet dukker opp.

Men vil vel tro at du blir satt på antibiotikadrypp eller noe sånt under fødselen, eller er det keisersnitt du skal ha?

Synes det er rart om du ikke har fått noe mer informasjon om dette.

Hadde jeg være deg, ville jeg kontaktet jordmor, lege eller føden og bedt dem om å informere meg bedre.

Skal jo ikke behøve å gå rundt å bekymre seg og være usikker.

Skrevet

Jeg er på ingen måte i samme situasjon, men jeg vet litt om dette likevel. Jeg er ikke gravid engang jeg.. :)

MEN; ved positiv GBS prøve så nært termin er det noen viktige forholdsregler du bør tenke på:

Ved vannavgang så må du ikke tillate å vente flere døgn på igangsetting om riene ikke starter av seg selv. Ved vannavgang har bakteriene fri "adgang" helt opp til barnet, og det er da GBS blir virkelig farlig. Jeg kjenner dessverre til mennensker som har mistet barnet sitt pga GBS etter at slimproppen gikk..

Det som gjør at barnet kan bli sykt (og potensielt bli veldig dårlig), er at GBS kan infisere morkaken og ødelegge tilgang på surstoff og næringsstoffer, barnet kan få blodfrogiftning, men nesten alltid så går det bra!! Men det er selvsagt viktig at du følger meg og tar de forholdsreglene som du KAN ta.

Siden du har fått påvist oppvekst av GBS nå så nære fødselen, så kan du får antibiotika intravenøst under fødselen. På denne måten så blir barnet ditt behandlet gjennom deg, og har større sjanse for å takle oppveksten som finnes i skjeden din. Praksisen ved sykehusene er ulik, men på foreks. Rikshospitalet så skyller de skjeden med klorhexidine like før fødselen, for å drepe det meste av bakteriene som befinner seg der.

Er oppveksten du har nå kraftig, så ville jeg ha bedt om å få en antibiotikakur nå, i tablettform. Mange fastleger er ikke godt nok informert om dette, men en slik kur kan fint fjerne oppveksten av GBS: Mange av dem sier at antibiotikakurer i tablettform vil bare hjelpe der og da, men oppveksten vil komme tilbake så snart du slutter på kuren. Dette stemmer nødvendigvis ikke, da jeg kjenner flere som har fått kurer og ikke hatt oppvekst på lang tid etterpå.

Altså:

Få satt igang fødselen like etter vannavgang (evt når slimproppen går)

Og få AB intravenøst under fødsel, evt også nå i tablettform.

OG du, etter fødsel så kan de ta en CRP prøve av barnet (en enkel blodprøve tatt i hælen til barnet), slik at de kan oppdage en evt infeksjon pga GBS tidlig. Tidlig behandling av barnet er viktig om det skulle bli smittet og bli sykt av GBS.

Lykke til! Dette går bra!! :) Det er mulig du må stå litt på krava for å få den hjelpen du trenger, men det klarer du. Og du, når de peker på at "bare" 8 barn er døde av GBS så langt i år.. Da kan du si at ja, det stemmer, 8 levendefødte barn, men det dør også mellom 80 og 100 barn i mors liv etter uke 28 pga GBS hvert år. Det høres kanskje mange ut, men med de rette forholdsreglene så kan vi få de tallene ned til et minimum!! Håper jeg ikke skremmer deg, vil bare gi deg den iformasjonen jeg sitter med.. :)

Klem

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er vel egentlig mer skremt fra før enn når jeg leser det dere skriver. Husker jo diskusjonen i sommer og om alle som stod frem som hadde mistet barnet i mors liv pga denne bakterien.

Legen min er veldig godt orientert om dette, og hun er veldig opptatt av at jeg blir fulgt opp ordentlig. Jeg er nødt til å dyrke urinen igjen, for er det streptokokk B der også så må jeg behandles med en gang. Jeg skal forresten føde på Ullevål, som visst nok har gode rutiner på dette.

En ting er at jeg er redd for at barnet kan få infeksjon etter fødselen, men det som bekymrer meg aller mest er om barnet dør i magen min pga dette. Det er så lett å tenke det verste når man går med ett levende liv i magen, særlig på kvelden og når man ikke sover om natten.

Må forsøke å tenke på alle det faktisk går veldig bra med:)

Tusen takk for at dere gidder å bry dere om å svare:)

Skrevet

jeg har fått beskjed om at jeg har strep b. jeg er jo bare 28+2 nå da men skal ta ny prøve i uke 37(om jeg kommer så langt) og om den er positiv får jeg antibiotika under fødsel. men om jeg føder for tidlig før de rekker ta prøve så får jeg uansett antibiotika slik at bebin ikke blir syk. det var det jeg fikk beskjed om iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...