Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Det er et ord som jeg ser stadig oftere brukt her inne og som irriterer meg litt... det skal visst beskrive smerter, men istedet for "smerter" benyttes altså ordet "vondter". Eksempel: "vondtene kom oftere og oftere", eller "jeg har hatt vondter i mage i to netter nå" osv... Hva syns dere om dette? Jeg merker jeg blir sinna hver gang jeg ser det...
Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har også merket meg det ordet. Trodde det var et moteord. Har bodd i utlandet i 9 år og norsken min er ikke det den var, men jeg stusset også. Eller irriterte meg er vel rettere sagt. Har også sett andre ord jeg stusser på. Kommer ikke på noen i farten, men det å skrive "rett" er ikke så viktig lenger...eller?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 hvis du er interessert i språk bør du ta en titt på apostrof-tråden inne på 2.trimester Der er det et par fine linker
Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Ok skal jeg gjøre. Merker meg også at det godtas mer og mer i avisene for tiden også... men det er en annen diskusjon.
SpongeBob Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Nesten alle apostroftråd-meningsbærerne er nå å finne på Twilight-tråden, det ble visst en rekrutteringstråd for den etterhvert:)
OktoberTussi Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Vondter er et mer generelt begrep enn smerter. Smerter bruker jeg om mer presise og sterke vondter. For meg kan ikke de to ordene erstatte hverandre fullstendig.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Godt mulig, men substantivet "vondt", som i ett vondt, flere vondter, EKSISTERER JO IKKE?!?
SpongeBob Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Skal man først lage substantiv av "vondt" må det da bil hankjønnsord, ikke intetkjønn? "En vondt", ikke "et vondt"? Og ALDRI "ett" vondt når du bøyer i tall, forresten, se apostroftråden...
SpongeBob Skrevet 17. oktober 2006 #9 Skrevet 17. oktober 2006 *bli Tastaturfeil, derimot, er "lov"...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #11 Skrevet 17. oktober 2006 Spiller det noen rolle med rettskriving på slike sider? Språket varierer fra sted til sted her i landet, også er det mange som er av utelansk opprinnelse + alle oss med dysleksi........... Altfor ofte kvir jeg meg for å skrive, pga mine mange skrive feil, kjenner jeg blir provosert når de med skrivefeil blir hengt ut her.
selfangerkjerringa Skrevet 17. oktober 2006 #12 Skrevet 17. oktober 2006 Har faktisk egne tråder for apostrofer og skrivefeil og sånt, generelt sett så blir en da ikke hengt ut som en skriver noe feil Jeg er av den personlige mening at en alltid bør tilstrebe seg å skrive så korrekt norsk som mulig. Det norske skriftspråket har kun to variasjoner: nynorsk og bokmål. Det varierer faktisk ikke fra sted til sted i landet. MEN dysleksi, trykkfeil osv er da selvsagt noe en må ta høyde for, vi rettskrivningsforkjempere er da ikke helt dumme heller
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #13 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg mener at vist man skal skrive et offentlig dokument eller lignende, så bør man skrive enten nynorsk eller bokmål og det skal være korekt skreve, men i uformelle tekster, synes jeg det er fint at folk skriver dialekt, blir mer personelig da. og man danner et annerledes bilde når noen skriver - jeg har så ille hodebank i dag - jeg har svært vondt i hode i dag. Er litt mer selvironisk og humoristisk den første, men man kan selvfølgelig skrive selvironisk og humoristisk med korekt skriveform også, men for mitt vedkommende tar det mye lengre tid. Men for all del det finnes mange morsomme skriveleifer :-) og vi har 3 skriftspråk i norge nynorsk, bokmål og samisk.
selfangerkjerringa Skrevet 17. oktober 2006 #14 Skrevet 17. oktober 2006 ja vi har tre skriftspråk i Norge, men samisk er ikke en variant av det norske skriftspråket, det er et eget språk
tutsi 77 Skrevet 17. oktober 2006 #15 Skrevet 17. oktober 2006 Apropos..vi har også tegnspråk i Norge..så sånn sett har vi fire språk..(håper ikke jeg har skrevet noen feil nå og dermed irritert noen...)
Januarjubel! Skrevet 17. oktober 2006 #16 Skrevet 17. oktober 2006 tutsi 77: her i hormonelles forening for rettskrivning er det ingen som blir sure for noe som helst, her er vi bare venner! Hurra! Jeg synes faktisk "vondter" er et helt ok ord, det er ingen anglofisering, men et ganske beskrivende og logisk ord som kanskje er med på å berike det norske språk, gjøre det mer ordrikt.
Hanne og jentungen Skrevet 17. oktober 2006 #17 Skrevet 17. oktober 2006 Beklager i forkant. Det heter anglifisering og vondter er IKKE et ord i noen av de skriftspråkene i Norge, samme hvor mye dere personlig liker ordet.
Hanne og jentungen Skrevet 17. oktober 2006 #18 Skrevet 17. oktober 2006 Beklager en dårlig setning der, men jeg venter på at CSI skal begynne og skriver litt raskt.
selfangerkjerringa Skrevet 17. oktober 2006 #19 Skrevet 17. oktober 2006 og der kom du og redda dagen min ai låvvju! jeg er så enig, så enig!!!
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 17. oktober 2006 #20 Skrevet 17. oktober 2006 Vondter.Har faktisk ikke sett det blitt brukt enda. Men merker at jeg kunne latt meg provosere av det ja. Det er som da man var liten og sa: "Jeg vil ligge i den opperste køya". Blir helt feil. En annen ting er overdreven bruk av store bokstaver,om man først streber etter å ha et perfekt skriftspråk bør det ha så bra lesbarhet som mulig. Når man BRUKER STORE BOKSTAVER så forstyrrer dette lesemønsteret. Men dette må jo nettsidene ta litt skyld for,ettersom det ikke er flere fontvalg til å kunne understreke eller utheve ord man gjerne vil ha ekstra trykk på. Men når man faktisk har ett valg mellom kursiv,understreket og store bokstaver,da bør man virkelig gå for alt annet enn store bokstaver. Merker at det irriterer meg på samme nivå som folk som skriver dialekt.
Hanne og jentungen Skrevet 17. oktober 2006 #21 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg skulle gjerne brukt kursiv for å understreke, hadde det bare vært mulig. Blokkbokstaver er forferdelig irriterende, men slik blir det når det er eneste alternativ:) Jeg forstår nøyaktig hva du mener og føler meg egentlig ikke truffen selv om jeg var den forrige til å benytte meg av blokkbokstaver. Jeg irriterer meg skikkelig når man finner opp ord som allerede har fullt brukbare alternativer. Hvorfor bruke vondter, når man kan bruke smerter, verk og så videre? Jeg blir, om mulig, kun mer irritert når jeg ser at man bruker engelske ord istedet for fullgode norske alternativer. For eksempel: jeg føler meg skikkelig bad i dag. Hva med å si at man føler seg dårlig, eller nedbrutt?
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 18. oktober 2006 #22 Skrevet 18. oktober 2006 Er fullstendig på nett med den og. Greit nok at norsk begynner å bli ett mer og mer internationalt språk,men når man skal legge i fullstendig engelske ord konstant så er det irriterende. Har en gjeng venninner som alltid sier: "ooo,cool". Deter nesten like ille som å avslutte hver setning med lissom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå