Gå til innhold

Lengter hjem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt skjedde liksom samtidig for meg i slutten av 30-åra: samboer, barn, flytte på landet ... Nå lengter jeg sinnsykt tilbake til Oslo, og vil gjerne leve livet der med barnet mitt (og kanskje ett til etterhvert) og samboeren - som gjerne blir med på det.

Men hvor er det egentlig godt å bo med småbarn? Som barnehageplass, skole, miljø ellers?

Har du lyst å skryte litt av stedet du bor - hvis det er i Oslo eller rett utenfor?

På forhånd takk!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe, trives på landet jeg da...

Skrevet

Jeg har bodd på Bislett, Manglerud, Ullern og nå Jar (Bærum) med unger. Og jeg synes egentlig alle stedene var fine jeg da. Personlig foretrekker jeg en liten haveflekk når en har unger og det kan en få på alle stedene litt dyrt på Bislett med egen hage, men...) KUn her på Jar jeg har erfaring med skole, men her er da erfaringene også særdeles gode da. Og mange hyggelige naboer. Så har man jobb, så er det bare å flytte. Bare tull at en ikke kan vokse opp i Oslo ;-)

Skrevet

Tenk så ulikt det er--- jeg kunne aldri tenkt meg å bo i by`n med unger... Men så har jeg bodd landelig hele livet! Det jeg synes må være flott med store byer, er at det er kort vei til alt, og masse å finne på! Her teller vi kuer hvis vi kjeder oss...eller sauer... eller ulv eller bjønn.....osv

Skrevet

Nesodden er en fantastisk perle ved sjøen. 25 minutter med båt til Aker Brygge.Drikke kaffe og spise is på dekk solskinnsdager.... Særdeles mange hyggelige mennesker...OSV.....

Skrevet

Hei du!

Jeg kommer fra gård (og har tilogmed gratis boligtomt hvis jeg vil), men kunne likevel ikke tenkte meg å bo noe annet sted enn i Oslo.

Har bodd i på Majorstua, Bislett og Grünerløkka i over 20 år, både som singel, samboer og nå med barn.

Vi bor på Rodeløkka - veldig idyllisk og rolig område. Nesten ikke biltrafikk, stor plen og uteområde internt i borettslaget. Leilighetene er ganske store og har enten hageflekk eller terrasse, så mange av naboene er barnefamilier. Utrolig sentralt transportmessig - kort vei til trikk, buss og T-bane og garasje i kjelleren. Vi kan kose oss om morgenen og bruker ikke mer enn et kvarter til jobb og barnehage selv om det er midt i rushen. Aktiviteter som svømming, barnesang, skole og idrettsplass er 5 min unna. For de voksne er nærheten til Løkka og sentrum ganske viktig, bare en kjapp sykkeltur unna :)

Jeg kan ikke skryte nok av området der vi bor, fatter ikke at vi ikke flyttet hit for leeeeenge siden! Kunne såklart ha tenkt meg en av de små eneboligene her, men da må det skje store ting på Lottofronten. Det er mulig vi får lyst til å flytte på oss når snuppa blir større, men foreløpig er det uaktuelt. Vi tar et år av gangen :)

Skrevet

Hva regner du som rett utenfor Oslo, da? Jeg må uansett få skryte av Romeriksregionen, jeg - har bodd både på Nedre og Øvre Romerike, flott begge steder. På Nedre er du selvfølgelig nærmere Oslo, og da har du jo Lillestrøm og Strømmen i tillegg.

Her jeg bor nå, bruker jeg ca 30 minutter på å kjøre til jobb på Lørenskog - eller 40 minutter på å kjøre til Ullevål, så lenge det er utenfor rushtiden da. Syns det er en akseptabel tid, men det kommer sikkert an på hva man er vant til c",)

Skrevet

Min urbane side gleder seg over at flere trives godt med sine småbarn midt i byen!

En stor fordel ved å bo på landsbygda er det økonomiske, og som Karomamma sier: Lottofaktoren må være høy hvis man skal få seg den lille grønne lunge midt i byen, som vel egentlig er det jeg drømmer om... Men en liten perle en halvtimes tur fra byen er også i tankene, Nedsodden er en favoritt der.

Kjempehyggelig at folk tar seg tid å gi litt av seg selv på disse sidene – ha det godt, damer!

Skrevet

Vi bor i Oslo sentrum/Frogner, men flytter til Holmenkollen/Frognerseteren om noen uker. Synes bylivet er helt topp, og har alltid bodd i Oslo. Fordelen er veldig kort vei til jobben, sparer masse tid til henting/levering og sånt. Men fordi vi har to barn, drømmer vi om praktikant, og da må vi ha større plass. Dessuten er det litt krøkkete i lengden med 2 barn her vi bor, og ingen lekekamerater i nærheten. Får se hvordan det blir så langt "oppi skauen"!!!

Skrevet

Artig - en god venninne av meg har nettopp gjort det samme, flyttet fra Frogner til Voksenkollen/Holmenkollåsen - med nyfødt baby på flyttelasset. De trives godt, jeg har vært der flere ganger og synes det er helt topp, og kjøreavstanden til sentrum er kort og går kjempegreit selv i rushet. Lykke til!

Skrevet

Jøss, kanskje vi blir naboer med henne??? Betryggende å høre at hun trives! Virker som de her i området som flytter blir så avhengige av Frognerparken at vi liksom må ha tilgang til den etter flytting også. Kanskje derfor vi ender opp i Holmenkollen, går jo greit med trikk til sentrum/parken, som du sier.

Skrevet

Hehe! Litt pussig å se at dere byfrøkner syns at Voksenkollåsen(?) og Holmenkollåsen er utenfor byen... jeg som er skikkelig fra landet, syns det er I Oslo, jeg c",)!!

Skrevet

Voksenkollen skal det være selvfølgelig...

Skrevet

Jeg regner også alt det for Oslo :-)

Skrevet

Jo, Voksenkollen er jo Oslo, absolutt! Men det kan være stor forskjell likevel, å bo midt i bygryta med liv og røre og "butikken på hjørnet" rett utenfor inngangsdøra, til å bo enten i Voksenkollen eller Nordstrand eller Lambertseter ...

Som å bo på landet det: - å bo i et byggefelt med mange hus rundt, eller på en gård med åkre og åpent landskap rundt - kjempeforskjell!

Når jeg tenker meg om så er jeg kjempepriviligert som har fått prøve mange ulike måter å bo på ... ;-) har bodd i drabant by og i bygård i Oslo, i rekkehus og enebolig på landet. Alt har jo sin sjarm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...