Gå til innhold

Ny i jobb, når fortelle?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i 11.uke nå. Det synes heldigvis ikke på meg ennå. Har jobbet i 7 uker her. (visste ikke at jeg var gravid da jeg startet). Har prøvetid på 6 mnd, og frykter at jeg kan bli oppsagt. De kan jo alltids finne en grunn til å si meg opp... Men jeg kommer ikke til å greie å skjule det ut prøvetiden.

Når bør jeg fortelle arbeidsgiver om graviditeten? Bør jeg være ærlig tidlig, å håpe på at de synes jeg virker lojal, eller skjule det til det faktisk ikke går lenger?

Fortsetter under...

Kan hende, men blir jo ganske tragisk hvis de finner ut at siden de likevel må finne en annen, kan de jo ansette den istedet...

Har så lyst å skjule det ut prøvetiden, men kommer jo til å få mage etterhvert... Å, hvorfor er ikke burka et mer anvendt plagg her i landet!!!

Hei jeg starta i ny jobb 1 oktober, og hørte aldri noe fra arbeidsgiver.... Så var jeg altså gravid og ikke helt frisk.....så jeg møtte opp på jobb og måtte fortelle at jeg var 50% sykmeldt. Men styreren var helt super og sa at det ska vi ordne og ingen sure miner på noen. Det er nok ikke noe vanlig praksis det så jeg ble veldig lettet over å bli møtt med forståelse ja. Selv om jeg skulle ha tatt kontakt og fortalt om min situasjon....men jo lengre jeg ventet jo vanskeligere ble det å ta den tlf samtalen. Vil anbefale å gjøre noe med det før det gikk så lang tid som meg ja, er ikke alle som oppfører seg så profesjonelt nei.

• 3 uker senere...

Jeg er i akkurat samme situasjon...

Begynte i ny jobb 25.september, og i går fant jeg ut at jeg er gravid. Vi har prøvd i over 2 år, så dette kom ganske uventet, men vi ble vannvittig glade! :D

Nå er jeg jo omtrent bare 5 uker på vei da, men har tenkt på dette allerede...

Vi er bare 2 på kontoret, og jeg vet at hun jeg jobber sammen med kommer til å eksplodere når hun får vite dette, ikke så enkelt å finne vikar her heller. Gruer meg til å fortelle, men blir nok ikke å si noe før jeg er i uke 12 - minst.

• 2 uker senere...

jeg begynte i ny jobb 1 august, og ble vell gravid ommentrent samme dato. :) jeg fant ut at heg var gravid da jeg var 7 uker, og fant ut at det var ikke noe vits i aa holde det fra arbeidsgiveren. jeg har ogsaa 6 maaneders proevetid, og ville jo aldri kunne holde magen inne til 1.februar. Jeg var saa nervoes da jeg sa det, og syntes det var virkelig ekkelt at jeg hadde prestert aa bli gravid med en gang. Men det ble utrolig godt mottatt og naa er alle paa jobben kjempeengasjert i en pitteliten kul som har begynt aa vise seg! :)

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg begynte i ny jobb 1. september og var da allerede 4 uker på vei men visste det ikke selv enda. Jeg gikk til min daglige leder med en gang jeg fant det ut (ca uke 8) og hun synes bare det var koselig og mente at det ikke kom til å bli noe problem. Men ting viste seg å bli annerledes... I dag trives jeg ikke på jobb i det hele tatt, føler meg ikke velkommen eller godtatt. Føler meg rett og slett utstøtt fordi jeg er gravid. Har bare et vikariat men skal jobbe ut nesten hele tiden før jeg skal i permisjon. Har ikke fått den opplæringen jeg ønsket eller trenger for å kunne gjøre en god jobb. Dette fører til mye stress og blir lett plaget med hodepine/migrene. Vurderer faktisk å sykemelde meg til jul ettersom jeg misstrives så fryktelig på jobb. Vil da være 20 uker på vei. Er trist at en sånn lykkelig nyhet som en graviditet skal ødelegges med at arbeidsplassen ikke liker det.

heisann.

det lureste du kan gjøre er å melde deg inn i en organisasjon. det råde fikk eg fra min assisterende. da kan de ikke sparke deg. vent lengst mulig med å fortelle det.

jeg ventet 2-3 mnd men å si noe. melde meg inn i hk før eg sa noe til sjefen, for da kan de ikke sparke deg. då får di hk på nakken. vent lengst mulig å bli medlem. det er det beste rådet eg kan gi deg. min assisterende er og gravid å hun er medlem selv. å hun sier det at hadde det ikke vært for hk, hadde vi begge fått sparken for lenge siden.

Hilsen Mokki84

Jeg er 12+5 og fortalte sjefen i uke 10. Da hadde jeg bare jobbet siden 1 november. Visste at jeg var gravid da jeg begynte, men var jo ikke gravid da jeg takket ja til jobben. Det var ikke noen problemer for sjefen, hun sa at det var slikt de hade regnet med siden jeg er over 30. De andre på jobben fortalte jeg idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...