*Joa* Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Hei!! Ser at mange leter etter den perfekte vogna. Og det har jeg gjort i mange år selv også. Også før jeg i det hele tatt ble gravid. Har derfor gjort en del erfaringer. Bl.a. Styr unna vogner med kombinasjonen "knekk" på styret (Regulering av høyden) og lufthjul. Det er en kombinasjon som kan slite ut selv den beste. Da bør man heller satse på en vogn med teleskopregulering av styret og andre hjul enn luft hjul. Grunnen til det er at det er mye dødgang i slike styrer med "knekk" på og da blir de forferdelig tunge å svinge med. Spesielt i kombinasjon med lufthjul. Trenger du søskenvogn bør du definitivt holde deg til vogner med svingbare forhjul slik at det er lett å svinge med dem. Det spiller ingen rolle hvor lette de er dersom de er svintunge å svinge med. Ellers bør du se på dine individuelle behov som dypvogn, kombivogn, duo vogn o.l. Bare spør om dere lurer på noe. Har god greie på de fleste vognmerker:) Bare en glede å være til hjelp.
Hidjey Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg trenger den perfekte duovogn. Min sønn er født 5. oktober, og vi skal ha voksipose til vinteren. Bor i 2. etasje uten heis, så jeg må kunne bære baggen opp trappa oten alt for mye pes. Bor på vestlandet og her kommer det ofte myyyye snø, og jeg har ikke bil så da blir det masse trilling. Går en del på humpete grusveier. Vil ha regulerbart håndtak. Såååh, hva anbefaler du? Pris spiller ingen rolle.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg er ikke enig i teleskopregulering som Brio sin. Den er noe dritt knappene henger seg opp og må dalge og slå for å få dei ut igjen. Det er ikkje alt den kommer ut igjen får F..... ikkje medhold med Brio.
<3 + <3 + <3 Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg kan være enig i at Brio sin regulering kan være litt "treg" til tider, men ikke noe vi har plagdes med.. simo sin "knekk-variant" er derimot TUNG å svinge med i kombinasjon med veldig myk fjæring og lufthjul, så jeg holder også en knapp på teleskop om man velger en 4-hjuling... Bli noe annet med vogner med eks roterende forhjul (OTH, S3, TFK osv), der duger det lenge med "knekk-håndtak"...de fleste har nok bare det også....man presser sjelden håndtaket ned for å svinge der..
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 supert, takk for et nyttig innlegg. jeg var veldig usikker på dette med teleskop håndtak syntes det virket smart (stor høydeforskjell på meg og mannen) men var usikker på om det var bedre enn "knekk". men det med lufthjul skjønner jeg ikke helt, det gir jo mer demping for babyen, mindre "veilyd" på en måte. forøvrig har jeg store problemer med og velge mellom en duo eller kombivogn.
Larviksjenta. nr4? Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg og min samboer synes regulertbart håndtak er mye bedre enn teleskop vi da.. mye lettere å justere høyden og tar kortere tid. (synes vi) Vi har prøvd duo edge og simo duo og har valgt simo duo. mye på grunn av håndtaket men også av andre grunner.. alle liker forskjellig.. Sailor: vi hadde kombi til jentungen som er født i februar, kjempe fornøyd med det bortsett fra at vi synes bagen ble for liten for fort. Derfor har vi valgt duo denne gangen..
Mamma`n til Sandra Skrevet 17. oktober 2006 #9 Skrevet 17. oktober 2006 søskenbarnet mitt har en simo bagvogn som hun har brukt til alle sine 4 barn + lånt den til en annen baby. hun har knekk hånd tak på den og den er kjempe god enda den. ikke noe poblemer med den. vogna er nå snart 8 år gammel.. Om vogner med lufthjul er tunge og snu/svinge med kan det ha noe med at det er lite luft i hjulene??? Det erfarte jeg når det var lite luft i. dette var på en quinny 3 hjuler med sånn fremhjul som "legger" seg i svingene.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #10 Skrevet 17. oktober 2006 man må ikke velge emmaljunga edgen du, med teleskop understellet, kan velge et med regulering å. bagen er stor og god. jeg hadde kombi med bærebagen, bagen holdt bare til 4 mnd. gå inn på www.emmeljunga.no og se
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #11 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg er jo en sånn som leter etter den "perfekte vogna". Får barn i mars, og ønsker meg en tre-hjuling som er lett og som jeg kan bruke hele tiden, fra nyfødt og videre med sportsdel. ønsker da en hard bag som jeg tar av når sportsdelen tas i bruk. og er greit hvis man kan bruke sportsdelen begge veier, eller tror dere ikke det er så viktig? hva slags vogn tror du jeg bør kikke på?
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 Quinny freestyle 3xl comfort
MKS mor til 2-tette Skrevet 18. oktober 2006 #13 Skrevet 18. oktober 2006 Hei, I november kommer Emmaljunga med ny 3-hjuling; Emmaljunga Cangaroo, til den kan du også kjøpe Citybag + bilstol (som du kan bruke på samme understell). Kjempe praktisk spør du meg . Du må selvfølgelig ta i betraktning hvor i landet du bor (tenker på vinter/snø). Bor selv i Stavanger, hvor der som oftest er milde vintrer og lite snø. Du kan lese mer om vognen, citybag og bilstol på www.emmaljunga.no. Lykke til
Hogne&Anneli Skrevet 18. oktober 2006 #14 Skrevet 18. oktober 2006 Til anonym som leter etter 3hjuling: Quinny XL comfort! Fint design & enkel. Eneste minus er at det er lite tilbehør til denne vogna, men det kan gjøres noe med, bl.a spesialsydd stormtrekk for å gjøre vogna litt lunere. Baggen er også veldig liten, men siden du skal ha i mars vil ikke det være noe problem for deg. Da vil jeg tro du har gått over til sportsdelen, og har dermed nok av plass til en stor og god voksi. Kjøpte Teutonia Mistral først. Grei vogn altså, men må si du gjør bra kjøp ved å velge 3hjuling. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte maxi cosi bilstolen, som kan brukes (med adaptere) til Quinny'n. Så dersom du velger denne vogna, og ikke har kjøpt bilstol, så ta Maxi cosi sin. Sportsdelen kan brukes begge veier, og håndtaket er regulerbart. Kjempe fornøyd med min!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #15 Skrevet 18. oktober 2006 Takk for hjelp, har vært og sett på en Quinny freestyle 3xl comfort, og syns den virket bra, mye pga at den kunne brukes begge veier på sportsdelen, og for at man kan bruke Maxi cosi sitt bilsete. men vet du hvor tung den er? hadde egentlig bestemt meg for den, men så begynte jeg og lete litt videre og fant ut at det er jo ett utrolig utvalg av vogner, også trehjulinger. men har skjønt at mange av dem kun kan sitte den ene veien i sportsdelen. eller vet noen om andre trehjulinger som kan sitte begge veier i sportsdelen?
<3 + <3 + <3 Skrevet 18. oktober 2006 #16 Skrevet 18. oktober 2006 Har du sett på Teutonia s3 da?? Den synes jeg er mye tøffere enn comfort...her kan du også snu sittedelen, vi har den med duobag
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Hvor tung er Teutonia S3? og er det sånn at man har hard bag der og så setter på sportsdelen når man er ferdig med å bruke bag? (er ikke så dreven på alt dette med duo og kombi osv... alt er så nytt når det er første babyen)
Lois Lane Skrevet 18. oktober 2006 #18 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg har også kjøpt Teutonia spirit s3! Du kan få både mykbag, hardbag og duobag til denne vognen. Duobagen kan du ta av vognen, for så å sette sportsdelen på.(Når du skal over til sportsvogn) Vi har valgt hardbag. Da er sportsdelen på hele tiden, så setter vi bare hardbagen oppi sportsdelen. (Håper dere skjønner denne rotete forklaringen Vognen er 14 kg. Har ikke født enda, så har ikke fått prøvd vognen enda. Men gleder meg kjempe mye til å bruke den.
*Joa* Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #19 Skrevet 18. oktober 2006 **Hidjey og nydelige Marcus** Hei!! Trenger du nødvendigvis en duo vogn?? Hva med simo sin bagvogn uten luftjul, men med store gode hjul som du kan bruke i myyye snø De humpete grusveiene er jo som regel også belagt med snø da. I den kan du jo velge om du vil kjøpe hardbag til eller du kan rett og slett kjøpe bæreplate til voksien. Det er absolutt det letteste å bære. Slik kan du også kjøpe en hendig sportsvogn når bagvognperioden er over. Det er godt å ha en lettere vogn når poden blir litt større. duovogna forblir stortsett like tung hele tiden. Den bør du jo da kjøpe med lufthjul på grunn av de humpete grusveiene slik at komforten til barnet blir best mulig. Håper dette var til hjelp. Bare spør om du føler at ikke spørsmålet ditt ble besvart.
*Joa* Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 18. oktober 2006 Ja, men triller du mest på asfalt eller inne i kjøpesentere eller lignende er komforten for barnet nesten den samme uansett, men for deg er det lettere uten lufthjul. Skal prøve å forklare... Når du skal vende vogna presser du som regel ned håndtaket. Når du da har både lufthjul og knekk på styret kan det bli en tung affære selv om du har nok luft i hjula. Du må da presse ganske langt ned for å få forhjula på vogna opp. Dette bør du prøve ut i en butikk:) Dersom valget står mellom duo og kombi bør du velge duo. Den er noen kg lettere enn kombi og har bedre bagplass. Håper dette var til hjelp:)
*Joa* Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #21 Skrevet 18. oktober 2006 "sailor" Ja, men triller du mest på asfalt eller inne i kjøpesentere eller lignende er komforten for barnet nesten den samme uansett, men for deg er det lettere uten lufthjul. Skal prøve å forklare... Når du skal vende vogna presser du som regel ned håndtaket. Når du da har både lufthjul og knekk på styret kan det bli en tung affære selv om du har nok luft i hjula. Du må da presse ganske langt ned for å få forhjula på vogna opp. Dette bør du prøve ut i en butikk:) Dersom valget står mellom duo og kombi bør du velge duo. Den er noen kg lettere enn kombi og har bedre bagplass. Håper dette var til hjelp:) *Joa*
*Joa* Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #22 Skrevet 18. oktober 2006 "anonym som leter etter trehjuling" Hei!! Du bør absolutt se på traxx sine vogner. De er lette og ser tøffe ut. Dessuten er de forholdsvis rimelige. Se på www.rudo.no Du får bagdel og sportsdel og sportsdelen kan vendes begge veier. På den ene modellen. Klarer jo aldri å huske hvilken, men det er lett å finne ut. Finner du det ikke ut så si ifra så skal jeg spore det opp til deg:) Quinny har visst litt dårlig kvalitet ut fra det jeg har hørt(har ingen erfaring med dem selv) Og så ligger de dyrere ann enn traxx. Ta en titt da vell. Håper du ble litt klokere vertfall:) Jeg venter forresten også barn i mars.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #23 Skrevet 18. oktober 2006 Bebe confort high trek er en trehjuling der sportsdelen kan snus begge veier. Hardbag'en som klikkes på er helt konge. Bilsete kan også settes direkte på hjulene. God plass i handlekurven. Jeg brukte den som "bil" i et og et halvt år før jeg kjøpte en ordentlig bil:)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #24 Skrevet 19. oktober 2006 Takk for hjelp, Traxx sine vogner hadde jeg ikke sett, så har sendt en mail om litt info til Rudo nå, så da får vi se:-) de så ihvertfall tøffe ut. gratulerer til *Joa* som også venter barn i mars. har også sett på bebe confort sin, og den ser også veldig bra ut, ikke lett dette her!! :-)
lillebeth Skrevet 19. oktober 2006 #25 Skrevet 19. oktober 2006 Hei! Vi har kombivogn fra simo og en quinny freestyle 3 xl, vi er fornøyde med begge to, men simo vogna (21 kg) har god lagringsplass under til varer etc og har mer demping, tulla sover desidert lengst i denne da ryggen legges helt ned og det gynger godt når hun trilles. quinny vogna, 14 kg, har ett mer moderne utseende og er lettere å svinge pga regulerbart forhjul. denne har også en genial kalesje!! i sol kan kalesjen dras godt over sittedelen slik at babyen ikke får sol i ansiktet. quinny 3 xl har også vunnet de fleste tester bla fordi den er veldig stabil, ulempen med 3 hjul er at det er stor avstand mellom bakhjulene, ( dette for at vogna skal være stabil) slik at det er vanskelig å komme fram i enkelte butikker hvor det er liten plass mellom hyllene. Til dere som bor nær svenskegrensen: Quinny 3 Xl er nå på tilbud i babybutikken på svinesund til 2498; Svenskekroner!!! Løp og kjøp!!! Du vil ikke angre! Lykke Til Med Vognkjøp Og Baby!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå