Linse99 Skrevet 17. oktober 2006 #1 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei, etter mye om og men er jeg endelig gravid igjen. Har ikke termin før i begynnelsen på juni, men likevel har jeg begynt å tenke på fødselen. Da jeg fødte min 4 år gamle sønn i nov 2002 gledet jeg meg til fødselen. Jeg skulle ta fram urkraften og bruke kroppen til å føde ut dette etterlengtede lille mennesket som hadde bodd inni magen min så lenge. Etter 39 timer med vanvittige rier, drypp på maks, epidural uten særlig effekt, hadde jeg fortsatt bare 4 cm åpning. Det var et helv... Og det endte i hastekeisersnitt. Det er det største nederlaget i mitt liv at jeg ikke klarte føde slik "alle andre" gjør det. Jeg var så utslitt at jeg ikke husker keisersnittet (selv om jeg var våken) Og måtte ligge på overvåkningen i 12 timer uten å se min sønn etterpå. Jeg fikk ingen forklaring på hvorfor det stoppet opp. Legen sa bare surt at det var heeelt unormalt at en kvinne i min høyde hadde for trangt bekken. Jeg kunne ikke snakke om fødselen på mange måneder, og nå 4 år etter begynner jeg å grine bare jeg tenker på det. Jeg føler jeg var døden nær, og gutten hadde store hevelser i hodet og fødselsmerker nedover hele ryggen. Jeg tvinget fram bekkenmålinger, selv om legen min hevdet at dette var en fullstendig utdatert måling som ingen tok. Etter en tid fikk jeg en utskrift av den i posten. Det forteller ikke meg så mye, men totalsummen er 31,1 cm. Har lest her inne at grensen for å få keisersnitt er 29,5 cm. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å få planlagt keisersnitt, og orker ikke tanken på å gå gjennom et lignende mareritt igjen... Hva er normale bekkenverdier? Tror dere at jeg har en sjanse til å få planlagt KS? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baby4påvei-har kommet :-) Skrevet 17. oktober 2006 #2 Del Skrevet 17. oktober 2006 hei. Jeg vet ikke hva normale bekkenverdier er, desverre. Men snakk med sykehuset tidlig om hva du tenker angående forrige fødsel. Du får sikkert snakke med en annen lege, som kanskje er mer forståelsesfull. Det er flere her inne som har opplevd at fødselen stopper opp på førstemann og at det har endt med hastekeisersnitt. Mange av dem får planlagt keisersnitt ved neste fødsel. Det blir nok vurdert fra gang til gang hva som er best for hver enkelt. Håper du får planlagt ks, hvis det er dette du ønsker denne gangen. Klem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6719299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #3 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det at de ikke måler bekken er bare tull!! For en lite oppdatert lege!!!!! Det har ingenting å si hvor høy du er. Bekkenet kan likevel være for trangt. På målingene er det 3 forskjellige tall som avgjør. På meg var det kun ett tall (det minst viktige) som var for lite, men får likevel ikke føde. Min sitter i sete, så hadde fått født vaginalt dersom han låg med hodet ned. Når du har hatt ks en gang, tar de deg alltid inn på vurdering neste gang du er gravid også. Med din historie kan de ikke være så dumme å gjøre samme feil en gang til.... Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6719936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #4 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei Linse99 Som en annen har skrevet her, er det tre målinger som legges sammen når man måler hvor "romslig" bekkenet ditt er. Summen av disse skal være 32,5 cm, ikke 29,5 som du hadde lest et sted. Du har derfor med dine 31,1 cm litt trange mål. Tatt i betraktning det du opplevde forrige gang, er det ganske sikkert at du må ha keisersnitt også denne gangen. Jeg jobber som jordmor på et stort sykehus og bekkenmålet blir alltid vurdert hos dem som har slike historier som du har hatt. At det ikke ble mer enn 4 cm åpning til tross for rier tyder på at det forelå en mekanisk hindring i bekkenet ditt som forårsaket at barnet ikke klarte å bevege seg nedover. Tror nok derfor at det blir keisersnitt på deg. Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6720109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Desperat 3 gangs fødende Skrevet 17. oktober 2006 #5 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har født 2 store babyer vaginalt og har med andre ord bekken stort nok til å kunne føde. Har likevel fått innvilget keisersnitt denne gang pga. traumatiske opplevelser under spesielt siste fødsel. Synes derfor at du ikke skal henge deg helt opp i dette med bekkenet, men heller ta opp med sykehuset din redsel for å føde vaginalt. Etter 4 år skal det ikke være slik at du begynner å grine ved tanken på forrige fødsel. Det at du har fått traumer etter forrige fødsel børl være grunn nok til at du kan innvilget ks. Etter å ha lest din historie ovenfor forstår jeg godt at du ikke ønsker å oppleve noe slikt igjen. Hvis du leser innlegg litt tilbake i tid på disse debattsidene vil du se at mange av oss her inne har fått innvilget ks på bakgrunn av angst for å føde. De fleste har imidlertid måttet ta et par runder med sykehuset før dette har blitt innvilget. Vil råde deg til å få henvisning til sykehuset der du skal føde for en samtale. De vil nok prøve å overtale deg til å unngå ks, men stå på ditt. Husk det er din kropp og ditt barn som skal fødes. Du må bare stå på ditt, husk også at det er fritt sykehusvalg du kan bytte sykehus om du ikke er fornøyd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6725488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linse99 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 18. oktober 2006 Tusen takk for hyggelige og informative tilbakemeldinger. Problemet er bare at jeg føler meg så utrolig liten/lite tøff. Og vet at om jeg må inn til slike samtaler så klarer jeg neppe å argumentere for meg selv og stå på kravene - kommer bare til å grine og ikke klare snakke. Men de har jo epikrisen der, og røntgenbildene, så kanskje kanskje? Jeg vet at jeg ikke skal henge meg opp i bekkenmålingene, men det hadde liksom vert så greit om de viste at "Du har for trangt bekken, barnet må forløses ved keisersnitt", da hadde jeg sluppet fortelle om mine traumer og negative tanker om forrige fødsel. Jeg har lest bakover i tid i arkivet, og ser at dere sliter med mange av de samme problemene som jeg har. Godt å ikke være alene! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6728874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
motherO Skrevet 18. oktober 2006 #7 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei, jeg skjønner godt hva du mener når du sier du sikkert ikke greier å argumentere og snakke godt for deg ved en slik ks-samtale. Det beste rådet mitt er at du på forhånd har skrevet ned hele saken din, med dine argumenter og redsler. Be legen om å lese igjennom før dere snakker sammen, så slipper du å utbrodere detaljene, da de står der svart på hvitt. Du får frem saken din på en fornuftig måte og jeg vil tro at det er en fordel. Det var slik jeg selv gikk frem når jeg ønsket ks etter en traumatisk fødsel som jeg også etter 4 år nesten ikke kunne snakke om uten å ty til tårene. Dermed hadde jeg en enkel samtale med overlege som skulle si ja/nei - da han hadde lest alt på forhånd og bestemt seg også tror jeg. Han spurte iallfall veldig lite og jeg satt med klump i halsen og slapp å bryte helt sammen. Det ble et fint møte for meg, der ks ble innvilget med en gang og jeg fikk en dato å forholde meg til. Den er i morgen, forresten :-) - pluss en ting til vil jeg si: på siste kontroll på sykehuset møtte jeg en annen overlege som plutselig begynte å snakke om hvorfor jeg skulle ha ks og jeg fikk følelsen av at han ikke ville vært så enkel å møte i en ks-samtale. Heldigvis har overlege nr 1 bestemt alt, og dermed kunne ikke overlege 2 ta andre avgjørelser, så jeg er veldig glad jeg møtte "riktig person". Så, hvis du skulle være så uheldig å møte type overlege 2 på din første samtale, må du passe på at du ikke gir opp, men ber om å få en ny samtale med en annen lege. Det har du rett til, evt bytte sykehus. Riktig lykke til med deg!! Skriv gjerne hvordan det har gått. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6729571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linse99 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 18. oktober 2006 Tusen takk for kjempefine tips! De skal jeg ta med meg og følge Ja, det varierer veldig fra lege til lege, det erfarte jeg selv da jeg måtte ta hasteKS. Håper jeg møter på en som er forståelsesfull og grei. Jeg skal føde på Haukeland sykehus, og vet at de er veldig strikse på keisersnitt der. Men men, får ta det som det kommer. Dere skal få høre hvordan det går, men det blir sikkert ikke før nærmere jul (skal til første legekontroll den 9. nov). Kjempemasse lykke til i morgen!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-6730064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linse99 Skrevet 13. april 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 13. april 2007 Eg drar fram igjen denne tråden, då eg i går fekk avslag på planlagt keisersnitt på Haukeland i går. Eg rustar meg til kamp. Ikkje søren om eg skal presse ungen gjennom det tramge bekkenet mitt og risikere at han blir skada av det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6718226-hjelp-f%C3%A5r-jeg-keisersnitt/#findComment-8962517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå