Gå til innhold

Vask av ting og tang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nå (endelig) begynt å pakke den berømte bagen... Er litt sent ute siden termin er om 8 dager, men det virker ikke som om vesla har så stor hast med å komme ut... Jeg lurer litt på om dere vasker/koker alt som er nytt? Feks amme-BH, ammeinnlegg (ull)? Jeg har kjøpt ammeskjold for sikkerhets skyld, regner med at disse må kokes før bruk?

Når det gjelder baby-ting, vasker dere alt? Også lammeskinn, ytterklær, dunpose og sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker alt av klær til baby, samt sengetøy, men ikke skinn, poser og sånt. Får da være måte på sterilisering, hehe :)

Amme-bh vasker jeg, amme-innleggene også. Fordi jeg vet av erfaring at jeg kan klø litt av helt nye klær hvis jeg bruker dem før vask :)

Hadde nok kokt skjoldene etter bruk, men ikke før.

Skrevet

Er ikke noe poeng å koke ammeskjoldene, men kanskje skylle de litt. Kommer bakterier på dem uansett.

Skrevet

Klart det kommer bakterier på dem uansett! Det er jo omtrent umulig å HOLDE dem sterile, poenget med å koke (sterilisere) ammeskjoldene etter bruk er å drepe melkesyrebakteriene. De bør ikke ligge og godgjøre seg til neste bruk.

Skrevet

Hehe det var det jeg mente. Men ser at det kunne missforstås. Meningen var å svare litt videre på ditt svar. At det ikke var vits i koke dem på forhånd, men bare skylle dem litt før bruk. Det er en del som tror at flasker o.l. kokes for at det skal brukes sterilt, men det er jo som du sier bare for å drepe melkesyrebakteriene. Man klarer ikke å holde ameskjold, smokker eller flasker sterile med de hjelpmidlene man har i et vanlig hjem.

Konklusjon: er enig med deg ka-ping.

Skrevet

ang ullammeinnlegg.

jeg har kjøpt lana care sine ull ammeinnlegg.å jeg har ikke hatt behov for å vaske dem før bruk.

hvis du velger å vaske dem,så skal de handvaskes på ca 30 grader.

Skrevet

Vasker alt undertøy og vanlige klær både til meg selv og babyen. Babyen kommer jo til å ligge like mye intill mine klær som sine egne sikkert! Også viktig at undertøy til deg selv vaskes veldig godt helst kokes, eller vaskes to ganger på minst 60 grader for det er viktig å få bort kjemikaliene. Du er ganske ømfindtlig etter fødselen.

Ammeskjold må kokes før bruk ja, men det behøver du jo ikke gjøre før du trenger dem?

Har vasket vinterdressen siden den er vaskbar og det luktet ekkelt butikk av den. Lammeskinn luftes, og det er jo hyggelig å få vasket eller renset dunposen hvis det er lenge siden den har blitt brukt. Ny dunpose ville jeg ikke vasket.

Skrevet

Jeg vasker ALT. Alle klærne til babyen, og amme-BHene til meg. Det inkluderer også skinnposen (sender den til renseriet). Det er mitt valg, og jeg mener ikke på noen måte at alle andre skal behøve å tenke som meg. Men jeg velger det uansett. Godt å være på den sikre siden. :-)

Skrevet

Hallo? dere som ikke koker ammeskjold før bruk.. Hva da med tåtesmokker og vanlige smokker osv??? Tror det er viktigere å koke før bruk enn etterpå for å si det slik, men jeg gjør selvsagt begge deler...

Skrevet

Hvorfor tror du det er viktig å koke dem før bruk? Vanlig vask i oppvaskemaskin eller vanlig oppvask er nok med tanke på slaggstoffer og at andre mennesker kan ha kladdet på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...