Gå til innhold

Tjukkebolla Feita!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, sikkert mange som lar seg provosere av den overskriften.. Ikke meningen å støte noen - men slik føler jeg meg i dag. I min Lokal avis stod det nemmelig om hvor farlig det er å være "overvektig" når man skal føde. Og at her, hvor jeg skal føde om noen usle uker, har det de siste 6 månedene vært 2 "uhell" med tragisk utfall for endten mor eller barn.

ER DE GALE? Jeg går nå rundt å lurer på hvor mye som er overvektig... Er vi ikke alle overvektige når vi er gravide? Er det ikke normalt?? Jeg har lagt på meg 8/10 kilo og er i uke 36.

Veier nå ca 65 kilo og er 165cm høy. Det rare, er at jeg ikke har hatt noen plager what so ever, og jeg har ikke ofret vekten EN ENESTE TANKE før avisen splatter det opp i annsiktet mitt til morgenkaffen. Jaja, langt.

Blir bare så irritert, la oss gravide være i freeeeeeeeeeeed..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg synes du provoserer med en overskriften... Det er faktisk mange her som har lagt på seg mye mer enn til 65 kilo. Jeg skjønner at du føler deg tykk, men du er jo helt normal vektig - i forhold til en ikke gravid kvinne.

Ikke tenk mer på det, jeg ville kanskje byttet sykehus.

Jeg har lagt på meg 23 kilo, veier ca 90 kilo nå i uke 32.

Skrevet

Synes ikke overkriften er provoserende, men innlegget i seg selv. Hadde du hatt en grunn til å bekymre deg over dette, skulle jeg vel sett anderledes på dette. Men dette er for dumt hva med de som er like høy som deg, men 30 kg mer. La nå an dre få være i fred med dette.

Sorry altså, signerer med anonym dene gangen.

Skrevet

Mente ikke det som en fornærmelse, men heller at media fokuserer så mye på enklelte ting. Ting som vi kanskje ikke hadde ofret en tanke, om ikke noen la inn en bekymringsmelding til oss.. Om du skjønner hva jeg mener? Jeg har virkelig ikke tenkt på vekten før nå - og ble skikkelig redd. Det er jo ikke lett å hindre at man eser ut både her og der, og om man legger mye på seg er det jo ofte vann..

Tror ikke jeg bytter sykehus - men det er klart jeg tenker mer på det nå.

Skrevet

Joda selvfølgelig er jeg enig i det, men media er brutalt. Så da synes jeg ikke man skal ta det her også. I alle fall ikke du som har en forholdsvis lav vekt. Du er ikke den som skal bekymre deg for dette med vekt. Jeg får alltid gjennomgå for vekta mi, gravid eller ikke. Vet det ikke er sundt, men har dessverre en hormonforstyrrelse som gjør at jeg legger veldig lett på meg. Blir derfor litt frustrert når noen tynne som legger på seg pittelitt i svangerskapet begynner å bekymre seg.

Skrevet

Altså, ikke engang om du IKKE hadde vært gravid ville du vært overvektig om du er 165 og veier 65 kg, så du trenger vel neppe bekymre deg :)

Skrevet

Jeg ventet meg det dere skriver.. Hvis man ikke er overvektig har man heller ingen rett til å bekymre seg.

Jeg er klar over at jeg ikke er overvektig, det har jeg da heller ikke påstått. Men man må¨få lov til å være ærlig, også normalvektige bør vel få ha en stemme når det gjelder vekt? 10 kilo er vel 10 kilo om det leder til 60 eller 80 totalt er vel ikke viktig?

Men, følelsen og redslen er ikke forbeholdt dem over 100kg. Og ingen, ikke engag media, skal være forbeholdt retten å prakke på oss ennå flere byrder ¨å bære på skuldrene.

Det er det som er poenget.

Skrevet

ikke bry deg om de andre, de er bare misunlige...

jeg er selv 1.65 og veier nå 68 har lagt på meg 12 kilo...

og vi er ikke i overvektig klassen...

De mente vel heller at de som er overvektige før de blir gravid, er i faresonen...

Skrevet

Det er det som er poenget.. hva er poenget dit???

Hvis du er klar over at du ikke er overvektig.. men likevel setter overskriften tjukkebolla feita... om deg selv..

H va skal vi andre som aldri kommer til å se 60 tallet på vekta, gravid eller ikke..

Hvorfor er du redd når du vet du IKKE er overvektig og tema du skriver om gjelder de som er overvektige..

Blir som å være redd for å kræsje når man IKKE kjører bil.

Men, du ser kanskje ikke at innlegget ditt ble noe provoserende for overvektige du..???? bare du får sagt poenget ditt??

Skrevet

Endelig en diskusjon hvor det kommer frem hvor undertykte man er selv inne på BIM. Media styrer kvinnesynet på utsiden, og jammen meg styrer ikke noen få overvektige kvinner synet på innsiden!

Man kan veie 65 og 80 kilo - og se like ut!

Jeg er kjempe slank, men veier før jeg ble gravid 70 kilo og er 165cm.Vekten trenger ikke bety noe.

Jeg er enig med deg Nona, det er urellevant hva tallet viser, det at andre kan få en til å føle seg mislykket eller redd er ikke bra for deg eller barnet. La oss være gravide - og nok med det.

Skrevet

Skjønner poenget ditt. Og siden du lurer på hvor mye som er overvektig, så kan jeg svare deg ganske sikkert at du ikke er overvektig gravid. Selv om du har lagt på deg ti kilo, er vekta di enda ikke høy nok til at du kan kalles overvektig:) Så ikke tenk på det. Så alle kan bekymre seg for mye rart, uansett om de ikke er så tunge, men vekta di er ikke noe å tenke på. Jeg var nesten som deg før jeg ble gravid, litt kortere og noen kilo lettere, men var da normalt slank da. Nå derimot er det 20 kilo opp... Men bekymrer meg ikke så mye for det:) Regner med at legen hadde reagert om han synte det var skummelt, og han sier ingenting på det.

Skrevet

Det er fullstendig normalt å legge på seg 12-15kg i løpet av et svangerskap. Det handler ikke om overvekt eller fare for barnet eller noenting som helst. I et svangerskap øker blodvolum, fettlager (til ammeperioden, som krever en del ekstra energi), morkaka i seg selv veier kjapt en halvkilo, ungen i snitt 3 1/2 kg, i tillegg kommer fostervann, større bryst, vann i kroppen osv.

Å ha gått opp 8-10kg i uke 36 er akkurat på normalen, og med dine mål faller du nok langt unna det lokal-avisa di slår opp som "faresignal for gravide".

Skrevet

Ja jeg er missuelig og skulle gjort mye for å være en tynn jente. Det er jo derfor det er så ubehagelig når dere som er normalvektige også under graviditeten kommer med slike urealistiske bekymringer på egne vegne.

Hadde ikke vært særlig popluært om jeg skulle lagt ut et innlegg der jeg bekymrer meg for at vi kanskje må kjøpe en brukt bil til 600000 kr istedet for en helt ny bil til 900000 kr, når jeg vet at mange sliter med å få pengene til å strekke til til dagligse ting som mat og klær. Føler det kan sammenlignes.

Skrevet

Ok.. For dere som ikke har skjønt det ennå.. Poenget er hvordan gravide kvinner presses til å bekymre seg for alt mulig. Og det gjelder tynne, tykke, lave, lange - blå og rosa mennesker..

Jeg kan godt gi et simpelt eksempel:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/29/478274.html

"Bare noen få kilo kan gi alvorlige sykdommer eller dødfødsel ved neste svangerskap."

"En kvinne som eksempelvis er 1,65 meter høy og veier 63 kilo, har en BMI på 23. Om hun øker vekta si med 3 kilo, øker hun BMI-en ett steg til 24. Hun er fortsatt normalvektig, men hun øker samtidig risikoen for å få graviditetsrelatert diabetes, blodtrykkssykdommer eller altfor stor fostervekst med mellom 20 og 40 prosent."

Dette gjelder ALLE - det er det jeg mener. Om man veiuer 65 eller 265 - så blir man vel bekymret? Hvem legger ikke på se minst noen få kilo..

That`s all.. Les det og si at vi som er normalvektige ikke har "rett" til også å bekymre seg. Ikke noe å bli fornærmet for dette mener jeg. Ærligt alt.

Skrevet

Du blir jo fornærmet selv du.. fordi andre kommer med sine meninger..

Ja ja, så er vi alle i risikosonen hvis vi legger på oss, tynne og tykke... men er vi ikke alltid litt i risikosonen her i livet..

Ingenting å henge seg så veldig opp i, det står nok av provoserende ting i blader og aviser.. og de som var så heldige å ikke lese det du leste i avisen kan vel slippe å bli informert om det.. de vet sikkert selv hvilke farer de står over i hverdagen.. om det ikka har med vekt å gjøre så er det noe annet. .

jeps.

Skrevet

Denne artikkelen omhandlet vektøkning ETTER svangerskap, og ikke I svangerskapet!

Skrevet

Det er jo de kiloene man sitter igjen med etter svangerskapet-- som man uungåelig legger på seg i svangerkapet.

Jeg er hverken provosert eller opprørt over det andre svarer meg, fordi jeg stort sett er enig. Det enkelte ikke ser er ikke at det handler om tykk og tykk - men at det handler om Media som får _alle_ gravide til å bekymre seg unødig.

Om man velger å la seg påvirke er jo opp til hvert enkelt menneske.. Jeg personlig er ikke så sterk at jeg bare blar videre med et lettet sukk:)

Skrevet

Fatter jo hva som er poenget ditt. Men det var måten du la det fram. Du kom med et eksempel som ikke var bekymringsverdig i forhold til det som stod i artikkelen. Det var det som var provoserende.

Skrevet

Da kan jeg nok en gang fortelle at det er HELT normalt å legge på seg 12-15kg i løpet av et svangerskap, og at de aller fleste mister disse kiloene i løpet av ammeperioden. Amming krever ekstra energi av mor, i tillegg til at man gjerne går en del trilleturer osv. Denne artikkelen setter fokus på de svangerskapskiloene en ikke greier å bli kvitt i løpet av tiden etter fødsel, ikke vekta en har akkurat den dagen en kommer hjem fra føden. Som jeg nevnte ovenfor, så er det en del faktorer som gjør at en økning på 10kg i løpet av et svangerskap overhodet ikke er snakk om en generell vektøkning. Økt blodvolum, barnet, morkaka, brystene, vann i kroppen og fostervann utgjør en nettoøkning av morens vekt. I løpet av tiden etter fødselen mister man dette raskt, og det som gjenstår er stort sett fettlagre som kroppen har lagt seg opp for å ha nok energi til den forestående ammeperioden.

Det jeg derimot ER enig med deg i er alt fokuset på hva vi gravide "bør" bekymre oss for. Det kommer stadig nye oppslag om hva som kan være farlig, hva vi bør spise og ikke, overvekt, sykdommer, "dødsbakterier", feilbehandling på sykehus osv. Det burde egentlig ikke vært nødvnedig å stresse oss opp sånn som dette. joda, det er forsåvidt bare å bla videre, men det massive presset kan påvirke noen og enhver, både bevisst og ubevisst.

Skrevet

nona,.

Jeg ser hva du mener, og er enig.

Vi blir presset hele tiden, denne artikkelen er skremmende selv for meg som nesten ikke har lagt noe på meg.

Men hvordan kan vi motstå presset?

Skrevet

Bruk sunn fornuft, spis godt og variert og hold deg i bevegelse så godt det går. Da skal det gå deg godt, og du får leve lenge i landet.

Når skal noen endelig skjønne at tabloider er usunne for gravide?

Skrevet

Dårlig av dagbladet.skjønner om du satt kaffen i halsen når du leste dette noni.

Skrevet

deilig, rasjonelt svampe-innlegg :) jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe på denne tråden, men du ser jo hvordan det gikk... det går da an å bruke sunn fornuft innimellom selv om en er hormonell gravid?

Skrevet

Skal jo ikke si så mye, hadde panikk en hel dag da jeg leste at grønn te (GRØNN TE) kan føre til nevralrørsskader hos fosteret, og nå frarådes gravide... Men det måtte de da ha sett på UL???

Vekt er uansett en uting å bry seg med...

Skrevet

Er Grønn te usunt????

Jeg drikker masse grønn te! Mener du det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...