Lille lille Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Gutten min skal begynne i barnehage snart, han er straks ett år. Lurer litt på hvordan tilvenningen er, kan noen gi meg en kjapp forklaring på det? Gleder meg veldig til å begynne å jobbe, men vil jo selvfølgelig at gutten min skal ha det bra.
-Petrine- Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Dra på besøk i forkant, så kjenner han seg litt igjen i alle fall. Vi var på besøk to turer før hun begynte. En stund før vi skulle begynne med tilvenning fikk vi et brev i posten, og her stod en plan over tilvenningen. Den gikk minimum over tre dager. Den første dagen var vi der i halvannen time. Neste dag var vi der fra 09.30 og da la hun seg for å sove i vognen sin da det var sovetid. Jeg la henne og jeg var der da hun våknet. Neste dag skulle hun være litt alene. Jeg dro før lunsj og de la henne. De ringte meg når hun våknet og da kom jeg å hentet henne. Den fjerde dagen var hun alene fra morgenen og jeg hentet henne når hun hadde våknet. I begynnelsen hentet jeg henne rett etter hun var våknet (hadde mulighet til det i min jobb), så hun var våken 3,5 timer hver dag i barnehagen, resten sov hun. Nå henter jeg henne ikke før halv tre-tre og det går helt fint. Hun er nå 15 mnd, begynte i barnehagen da hun var 13 mnd. Hos oss løp tilvenningen uten problemer og hun har faktisk aldri grått når vi har dratt fra henne der.
2nj♥ Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Hos oss var det slikt: 1. dag var jeg der sammen med gutten min i et par timer og så dro vi hjem. 2.dag var jeg der litt i starten og så dro jeg ut en liten tur slik at han var der et par timer alene. 3. dag var han der alene i 4 timer ca. 4. dag var han der i 5 timer som er så lenge han er nå også, da jeg ikke jobber..... Det tok litt tid før han fant seg til rette der, så det ble endel gråting i starten. -Men etter ca 2 uker bare vinket han og sa hade til meg når jeg gikk.
frøkena Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Velkommen etter. Datteren min begynte i barnehage for snart en mnd siden, og hun stooooor- koser seg! (15mndr gammel) Tilvenningen var slik: dag1 : Jeg var i barnehagen sammen med henne i tre timer. dag2 : var der sammen med henne også denne dagen. Etter hvert gikk jeg en liten tur (ca 20min.) Det som er viktig når vi går, er å si "hade", og ikke lure oss bort. Det gikk bra! dag3 : valgte å være sammen med henne i dag også. Tok meg en tur ut (ca 40min) Det gikk også bra. dag4 : kom til barnehagen til avtalt tid, kledde av og fulgte henne inn til de andre barne og tantene. Fortalte henne at jeg skulle dra nå, og at pappan ville komme å hente henne. Hun ga fra seg et lite rop, men ingen gråt. Og da ble jeg ti kilo lettere. Denne dagen gikk også bra. dag5 : denne dagen begynte som dag4, men denne dagen ga hun meg et sleng-kyss og vinket. ) Lykke til! Husk at det er viktig å ikke vise barnet at du er bekymret, eller gruer deg. Vis at du er glad, og at dette skal bli gøy!! Husk alltid å si "hade" før du går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå