Gå til innhold

Dere som har hatt røntgen/ kontrastskylling av eggledere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis den ene (eller begge) egglederne viser seg og være tette, er det da mulig å gjøre nytt inngrep for å åpne dem igjen? Har noen av dere fått forsøkt åpnet dem der og da (under skyllingen?)?

Hvis man kan gjøre noe, er det da i såfall via laparaskopi? Eller en ny HSG?

Jeg ble så dårlig i går på min undersøkelse (fordi den ene egglederen var tett og det var veeldig ubehagelig) at jeg ikke i forfjamselsen fikk spurt om noe som helst....

Takk for svar :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei sann

Høres nesten ut som meg dette!!

Jeg kom ut fra sjekk for et par timer siden og lurer på det samme. Ble glad for at det var over, glad for å få svar men ikke så glad for at den ene var tett.

Jeg skal nå på laparaskopi, forstod det som at det kun var for å titte inn og se hvordan det ser ut. Er det normalt å få de "skyllet" rene?

Etter inngrepet skal jeg igjen til min gynekolog og se på resultatet av inngrepet for så å "legge en plan". Men det kan jo hende at det ordner seg før den tid. Denne mnd. vet jeg at det er eggløsning på den siden som det er tett så da slipper jeg i allefall å gå å lure på om jeg blir gravid.

Hvor lenge har dere vært prøvere?

Skrevet

Litt i samme sits som dere,men har ikke fått tilbud om røntgen/kontrastvæske for å sjekke om egglederne er tette,de bare sendte meg rett til lapraskopi. Har ikke fått time enda,så nå ringer jeg snart Ullevål for å purre! Gruer meg som fy,selv om jeg vet det ikke er sååå galt,men vil bare ha en dato å forholde meg til! (bytter tid dersom det er mellom EL og IKM,vil ikke misse en sjanse,og aner jo ikke om ddet i det hele tatt er noe galt!)

Har dere noe annet "rusk i systemet" som dere vet av,eller er dere som meg foreløpig uforklarlig barnløs?

Skrevet

Hei begge to!

HSG taes mellom 6-10 dag etter 1.dag av mens, så du slipper og bytte tid. De skal være HELT sikre på at man ikke er gravid under inngrepet, det er derfor det gjøres sånn.

Vi har hatt 4 prøverørsforsøk allerede så jeg har nok dessverre kommet langt i denne prosessen....

Hadde en exu for 2,5 år siden, og de mistenker derfor at den ene egglederen er tett (og det var den også)

Aner ikke hva som skjer videre nå... Grunnen til at jeg tok HSG var å finne ut om vi har en sjanse til å få det til på egen hånd, hvis en eller begge eggledere var åpne. Vi er så utrolig heldige å ha en sønn sammen som er nesten 5 år, så vi vet at vi kan få det til. Men det ser dårlig ut for "den naturlige måten".......

Lykke til begge to - måtte vi få spirer i magen SNART :o)

Skrevet

Hei sann

Helt enig med deg, det er så greit å ha datoer å forholde seg til når man holder på med utredning.

Jeg har ikke hatt noe annet "rusk i systemet", men fikk som sagt påvist en tett eggleder på HSG. Så frem til nå så har vi vært uforklarlig barnløse, men nå ser det ut til at vi kanskje har funnet svaret. Hvis det er tilfelle at det er tett, så forstod jeg at det kun var prøverør som gjelder.

Lykke til!

Skrevet

Bare ville si til deg som sa du ikke hadde fått tilbud om røntgen, men bare var henvist direkte til lapraskopi.

Jeg var hos gyn i dag, og hun skulle også henvise meg direkte til lap. Jeg etterspurte røntgenundersøkelsen, men hun sa at de ser det samme på lapraskopi og at de hvis de finner noe på lap så kan de evt gjøre noe med det der og da... Litt usikker på hva dette noe er som de kan gjøre noe med, om de kan gjøre noe hvis det er tette eggledere?

Uansett så er jeg bare glad for å slippe ekstra undersøkelser...

Og et lite tips til slutt, det var visst forskjellig ventetid til lap, gyn mente på at det var kortest tid på Bærum sykehus...

Skrevet

Hei!

Jeg har selv vært igjennom det du har gjort og har blitt påvist at ene eggledern min er tett. Og jeg fikk beskjed om det ikke går ann og blåse dem opp igjen for før eller siden så vil de bli ødelagt sa legen til meg. Så her sitter sitter jeg med en eggleder. Men det er ikke noe problem og bli gravid av den grunn, menneske kroppen er merkelig, den rydder opp selv. Legen sa til meg om jeg ble gravid på den siden som egglederen var tett så ville egget flytte seg over på den friske siden. Om begge skulle være tette så blir det prøverør som blir redningen. Så gravide blir vi =)

Men denne undersøkelsen var for si det rett ut, helt jævlig. Jeg trodde jeg skulle dø. Fikk panikk og ba legen dra en viss plass..hehe...

Men nå har vi prøvd og få barn i noen år uten og lykkes, så nå har jeg begynnt på en utdannelse i stedet. så da skjer det helt sikker noe..hehe..Går ikke på noe prevangsjon..trenger nå ikke det da jeg ikke blir gravid uansett...snufs!!!!!!!!!!

Vel vi får støtte hverandre!

Klem

Skrevet

Tror jeg vil te lengst mulig, jeg.... Begynner å få skikkelig liten lyst til lap.,så akkurat nå er jeg faktisk litt glad for at det tar tid:-) Ble litt kluss med studiene også nå,skulle startet opp igjen,men ble for sen til å søke nytt opptak,så må vente til neste høst.(litt kjipt siden jeg tilsammen har 1 semester igjen bare...) Alt skal liksom være så tungvint,er drittlei hele skolen og gjør det ferdig bare på trass. Angrer hele studievalget,men er 28 og orker ikke mer skole en høyst nødvendig nå!

Skal du søke deg til Bærum da,Marge Simpson?

Rart at de har så ulike prosedyrer hos de forskjellige gyn.,noen prøver alle mulige greier,mens andre er mer "rett på sak" med undersøkelser/behandling. Tenk om det finnes måter å stille diagnose på som er mindre belastende for pasienten,men så får man ikke tilbudet? Enkelte leger deler ut Pergo i hytt og pine,til tross for at jenta har EL av seg selv... Ja ja,man må vel bare stole på at de vet hva de driver med,ikke så mye en kan gjøre på egenhånd lengre,annet enn å prøve videre! Håper så indelig at det ordner seg naturlig for oss jenter,selv om det ser dårlig ut for mange... Heldigvis klarer de som oftest å hjelpe til slutt,får være taknemmelig for det:-)

Ønsker alle dere lykke til!

*klem*

Skrevet

Oj, Oj ! Blir kjemperedd jeg nå. Skal ta HSG i slutten av måneden. Vi har prøvd uten hell i snart to år, og det kan bare være egglederne nå, alt annet er sjekket ut. Og jeg gruer meg for smertene, og det har jeg all grunn til ser jeg!! Tok dere noe smertestillende på forhånd ?

KLem Live

Skrevet

Hei!

Skjønner at du blir redd utfra det som står her. Eg var til denne undersøkelsen i mai i år. Vi har også prøvd å bli gravide i snart 2 år, og er i gruppen med såkalt uforklarlig infertilitet..så vår situasjon er ganske lik deres. Jeg skulle også inn for å utelukke at noe var tett. Jeg fikk 2 paralgin forte analt 20 min før undersøkelsen. Men dessverre så er ikke dette noen solskinnshistorie heller. Jeg ble veldig uvel og måtte avbryte midt i undersøkelsen. Jeg tror for min del det ikke var selve smertene og undersøkelsen som gjorde at jeg måtte avbryte, synes hele sit. var ubehagelig. Hadde også (som deg) hørt av andre at det var så fælt, og var nesten innstilt på at det kom til å gå dårlig...og det gjorde det. Selvoppfyllende profeti...? Har nå hatt et negativt prøverørsforsøk og venter på neste fryseforsøk i des. Jeg slapp å ta den undersøkelsen om igjen, legen på ass. befr.klinikken på Haukeland sa at det var unødvendig, så sant jeg ikke hadde hatt noen infeksjoner i underlivet tidligere. Eneste rådet jeg har til deg er å slappe av og fokusere på at det er for en god sak. Er ikke sikkert du synes det er så ubehagelig heller, vi reagerer jo ulikt på ting:-) Lykke til, håper resultatet blir bra!!!!

Skrevet

Takk for svar selv om det jo ikke var veldig oppløftende (hehe). Men det går greit å avbryte den også ?? Jeg tenkte jeg skulle forsøke å lage en "avtale" med legen om at jeg må få avbryte dersom jeg føler det helt jævlig. Men så er jeg redd legen skal nekte å avbryte undersøkelsen....

Skrevet

Kjære alle sammen! Ikke alle syns dette er så fælt! Selv tok jeg undersøkelsen for to uker siden og det er værre med inv. UL syns jeg faktisk! Ikke akkurat digg når de legger den ringen i åpningen for å komme til, men den er mye mindre en det vi vil skal komme ut der ifra om 9 mnd! ;) Mitt hotte tips er å konsentrere deg om å slappe av i underlivet og heller holde hardt om noe. Prøver bare å hjelpe dere som gruer dere med at dette ikke trenger være slummelt i det hele tatt! Veldig ubehagelig for noen, men absolutt ikke alle altså- heldigvis! :))) Jeg tok en Ibux 30 min før jeg skulle inn. Har skrevet beskrivelse lengre ned på siden om noen er intr. Føler veldig med de som syns dette er fælt altså, men syns det er vitkig at de som skal inn på dette vet at mange ikke har det sånn også! :)

Skrevet

Takker igjen for svar; jo flere svar jo bedre. Jeg har nå fått time til røntgen den 6 november, så nå har jeg ivertfall kommet SÅ langt.... Jeg snakket med en hyggelig same der på telefonen og sa at jeg grudde meg sinnsykt, og at jeg hadde planlagt å ta en og en halv P.Forte. DET syntes hun hørtes mye ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...