Gå til innhold

Sussa_85! ...eller noen andre:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev først inne på Skravlesiden! Men så leste jeg nettopp et innlegg her om at du ikke trives på skravlesiden, så da kopierte jeg, og legger det ut her i stedet:)

Antar at 85 er fødselsåret ditt...Altså er du like gammel som meg.

Har lest en hel del av innleggene dine, så føler nesten at jeg kjenner deg på en måte:) enda jeg ikke har svart på noen av dem...Leser stort sett mest...

De siste månedene har jeg tenkt mer og mer på barn, tenker masse på det...Fant denne sida, og registrerte meg her, og lysta på baby har ikke minsket etter det:)

Men samboer er ikke enig...Han mener vi er for unge enda, og må vente noen år. Han er to år eldre enn meg.

Hvor gammel er samboeren din? Studerer du, eller jobber du?

Føler du deg klar for å få barn, eller får du av og til kalde føtter og tenker at du burde vente?

Både jeg og samboer jobber nå. Har ikke noen utdannelse, har gått allmennfag, men enda ikke funnet ut hva jeg skal studere. Men jeg mener at det burde gå fint å få en baby nå, vi jobber begge, og jeg vil få rett på permisjonspenger. Så kan jeg jo heller studere senere...Eller?

Håper du vil svare meg, og gi noen råd:)

Og alle andre, kom gjerne med synspunker dere også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe..får kopiere svaret mitt inn her og da:) svarte deg på skravle..men kan godt snakke her istede...hehe

:) hehe..så koslig da! også innpå her da gitt...er mest på bli gravid jeg..sjelden her på skravlesiden....regner med du har lest på bli gravid?....

Jeg skjønner samboeren din godt.....og min samboer ville helst ha ventet mange år enda han og egentlig tror jeg..men han sier han er klar..og at vi kan like greit starte nå:) hehe..for unger blir d før eller senere...gud vet hva han tenker...men jeg har spurt maaaaange ganger om vi skal legge det på hylla og vente noen år..men d vil han ikke...så vet ikke jeg..hehe..men vi er no prøvere ihvertfall....

Min sambo blir 22 i nov nå:) og jeg er 21 ja...... Jeg studerer til å bli vernepleier forløpig..men om jeg blir gravid og tar ett år perm er det meget mulig at jeg prøver en annen høyskole utdanning før jeg evnt går tilbake til vernepleier...er litt usikker..har kommet halveis i studiet nå..og blir mer og mer usikker på om dette er noe jeg virkelig vil desverre...men sånn er d:) jeg er heldigivis ung og kan ombestemme meg mange ganger.....bare så synd at lånet blir så høyt

hehe...

Samboern min er lærling..og har forholdsvis god lønn..vi skal nok klare oss helt supert..leier ett søtt lite hus og har kjøpt en god familievennlig bil!

Gikk allmenn fag jeg og:) greit nå....men angret som en hund da..hehe...nå har jeg jo alle muligheter åpne nesten.....

Vil tro at det vil gå fint for dere å få barn ja:) økonomisk blir d jo greit da..siden dere jobber...den luksusen har ikke vi...så her blir det fødselsstipend og engangstønad. Men sikker på at du ikke vil begynne på skole først da?.....kan se for meg at d er tungt å begynne på en høyskoleutdanning når man har ett barn.....jeg må jo nesten fullføre..for jeg har jo begynt.....men..nei det må dere finne ut av selv..hehe...men studere kan du gjøre når som helst ja:)

Men dere må begge to være 110% sikker på at dere vil dette.....om sambo hadde nølt ett milligram mer enn han gjør så hadde jeg droppet dette..vil ikke risikere å sitte der som alene mor....

:)

Skrevet

Takk for raskt svar:)

Ja, jeg får vel avvente litt, føle litt mer på det, og nevne det for sambo med jevne mellomrom, høre om han forandrer mening etterhvert...

Sant som du sier, at vi begge må være 110% sikre! Kunne aldri falt meg inn å prøve å bli gravid uten å fortelle han om det, når jeg vet at han ikke føler seg klar for det...

Men han er ikke helt imot heller da! Det hender innimellom at han sitter og funderer, og så spør han plutselig om jeg kunne ha tenkt meg barn nå. Eller kommer med en kommentar når han ser andre med barn, at det ville vært koselig om vi hadde vårt eget barn. Så han er jo ikke helt fremmed for tanken...Må vel bare gi han tid til å modnes litt mer:)

Nå er det vel på tide å ta kvelden! Opp og på jobb i morgen!

Natta da! :) Og takk igjen!

Skrevet

Høres klokt ut....

Sove godt:) klem

Skrevet

Sorry, må bare blande meg inn litt...dere vet at å være student og få baby er som å vinne i lotto? Lånekasse PUNGER ut:) Har iallefall ei venninne som aldri manglet penger, fikk endel i stipend. Har snakket med ei annen som mente det samme. Lureste hun hadde gjort... Tror kanskje du har rett på mer penger enn du tror vennen, sussa85:) Har dere sjekket med lånekassa?

Skrevet

det gjelder visst dersom du blir gravid under studier, og så IKKE tar permisjon, men går videre med baby.

så vidt jeg har forstått, iallefall.

Men ja, dersom du klarer det, lønner det seg å få barn i lløpet av studiene, for alt lån du tar opp i perioden blir omgjort til stipend. dette utgjør ca 8000 i mnd, som er 2000 mer enn du får normalt.

så baby i studietiden.. det er nå min plan, iallefall! :)

Skrevet

Kanskje jeg skal melde meg på et studie etter bryllupet da:) he he! Sussa skrev jo at hun ikke hadde krav på såmye penger.. Håper dere blir gravide snart da:)

Skrevet

Maa blande meg litt, jeg ogsaa.

Dersom samboeren din ikke er klar naa og du maser paa han kan det enda opp med at du dytter han i feil retning, ikke riktig. Vaer obs paa det foer du maser for mye.

Mange menn har funnet frem joggeskoene og loept i motsatt retning fordi kjaeresten har endt opp med aa mase hull i hode paa dem om barn.

Dersom han sier han ikke er klar, synes jeg du skal respektere han.

Og selv om det selvsagt lar seg gjoere aa studere etter du har faatt barn, er det utallige som kan fortelle deg hvor toeft DET er.

Tenk paa at naar du kommer hjem fra jobb er du ferdig for dagen. Naar du studerer og er ferdig med forelesninger, er kun 30% av dagen unnagjort. En hoeyskoleutdanning faar du ikke gratis. Det er utrolig mye mer arbeid enn det kreves av deg paa videregaaende.

Dette er kanskje ikke den beste websiden for en som har lyst paa barn, men har en samboer som mener dere ikke er klar for det.

Just my opinion.......

Skrevet

enig i den der:)

tror bare diskusjonen tok sin egen vending:)

Skrevet

Jeg er også helt enig, kunne ikke selv tenkt meg å gå rett på studier etter fødsel. Mente bare at Sussa kanskje hadde krav på mer penger enn hun visste om. Jeg er utdannet sykepleier og syntes det til tider var vanvittig mye hardt arbeid og vanskelig å få gjort alt unna i tide! Men det er en mulighet.. engangsstønad er ikke akuratt mye å rutte med.

Skrevet

Vinne i lotto er vel litt bedre enn aa faa barn mens du er i utdanning, men ja, jeg tror ogsaa Sussa har krav paa mer enn hun tror dersom hun faar barn under utdanning.

Men selvsagt maa hun sjekke opp med Laanekassen. Regler forandrer seg til stadighet.

Sussa!

Dersom du leser dette kan du sjekke denne linken;

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Skrevet

det kommer selvfølgelig an på utdanningen da.. tenkte meg ikke helt om her:) begge jeg snakket om tok fag på Blinderen før kravene om oppmøteplikt ble satt iverk.. Da var det jo sikkert litt enklere med baby.

Skrevet

jada.. med fremmøtelister:) Vet mange som tar Bachler på Blinderen også har fremmøteplikt.

Skrevet

Snakket nettopp med en venninne hjemme.

Neida, det er ikke moeteplikt paa alle hoeyskoler hvertfall.

Soesteren hennes studerer paa hoeyskole og hun har ikke moeteplikt.

Det er forresten det dummeste jeg har hoert.

Skal man liksom ikke vaere voksen paa hoeyskole?

Jaja, blir mer og mer likt som her borte.

Snart saksoeker dere ogsaa hverandre for aa ha sett paa hverandre med feil blikk. *LOL*

Skrevet

Ja, det er vanvittig!! He he, men tror det er for å hindre at mange tar stipend og ikke eksamener...du vet, Norge......AH!

Er du i statene?

Skrevet

Ja, jeg er i USA.

Man burde jo faa lov til aa foelge undervisningen dersom man vil. Saa lenge du tar eksamen og leverer inn de oppgavene som kreves burde vel det vaere nok. Men ingen spurte meg, saa da faar de vel bare paalegge sine studenter aa moete til forelesninger.

Maa stikke, skal hente min lille forsker i barnehagen.

Hun og faren er ansvarlige for at jeg sitter her uten mitt norske tastatur.

Hennes sp.maal "Will mommy's keyboard melt if I pour orangejuice on it?" ble desverre besvart med "Let's try!"

Siden det IKKE smeltet, maatte de jo ta det fra hverandre for aa sjekke hvordan det saa ut inni, og vips... no more Norwegian keyboard.

Merkelig at han ikke er like flink til aa sette sammen ing som han er til aa ta dem fra hverandre.

Men men... nytt er bestilt. :)

Skrevet

:) måtte nesten svare da ser jeg:) hehe..jeg skal IKKE gå videre med studier og nyfødt baby....jeg skal ta permisjon ett år og være hjemme med den lille.....HADDE ALDRI gått på skole med en ammende baby....ødelegger for meg selv..og for andre i forelesninger....det er min mening:) Så nei...jeg får ikke redusert lånet mitt jeg...men får jo penger ett år for å være hjemme....Så jeg har ikke tenkt å få baby i studietiden for å "tjene" penger på det.....jeg vet med meg selv at jeg ikke har orket å gå skole fulltid og ha en baby på arma...hehe..ser d ikke for meg for å si d sånn....

Og på Hist----høyskole så er d ikke oppmøte plikt untatt ved obligatoriske seminarer osv...men man kan ikke belage seg på å kunne studerer videre for man KAN LA VÆRE Å DRA PÅ SKOLEN...da blir jeg litt skremt jeg....hva er meningen med å ta en utdanning om du ikke skal lære noe på selve forelesningene?...ehem....man kan selfølgelig lese hjemme...men ikke alt de sier i forlesningene står i pensum...ihvertfall ikke til oss....

Og takk til dere som tror jeg har rett på mer:) men nei...har forska masse på d..jeg får vanlig førdselsstipend hver mnd....på rundt 6000,- (egentlig 8000 om man tar de store summene man for utbetalt i aug og januar og fordeler de over hele året) så får jeg forsørger stipend på rundt 1000 lappen i tillegg fordi min kjære ikke tjener over 20000 i mnd. Så får jeg barnetrygd..på rundt 900,-

og til sist men ikke minst engangstønad (for de som ikke har opparbeidet rett til fødselspenger) på ca. 33000

altså: 6000+1000+900= ca 8000,- +33 000:)

Noen som tror jeg får mer?...

og det er ikke bare å være student å få baby heller...for pappan får IKKE fedrekvoten på 6 uker....han har rett på MAKS 2 uker..og det uten lønn....kjipt..men vi skal overleve det..for vi har lyst på baby nå:D

og NEI det er ikke som å vinne i lotto å få barn i studietiden? skjønner ikke hva dere mener med d...

De som har arbeidet og mottar fødselspenger får jo "gratise" penger i ett helt år de og...så skjønner virkelig ikke hva dere mener....i tillegg får de som har arbeidet mye mer....naturlig nok...

klem

Skrevet

Hei Sussa,

Jeg maa bare hoppe inn litt... det var naa ikke jeg som sa at det aa faa barn naar du studerer er som aa vinne i lotto. Jeg er klar over at man ikke faar saa mye, men trodde faktisk du hadde rett paa mer. Men ser du har sjekket opp med Laanekassen hva du har krav paa, saa da vet jo du det bedre enn meg.

Jeg tok nesten hele min BA uten aa moete paa forelesninger.

Og jeg gikk ut med en B, en C og resten A'er, saa det er fult mulig. Kommer jo selvsagt mye an paa hvilket studie man tar og hvor strukturert man er. Man skal ha en god slump selvknotroll til aa bruke dagen hjemme paa studier og ikke avslapning, rydding, vasking etc.

Men hva med smaabarnstillegget?

Er Norge gaatt bort fra det?

Dersom jeg studerte i dag, ville jeg nok planlagt en graviditet slik at jeg kun hadde ett semester igjen etter foedsel. Det gaar fint aa studere de foerste 5 mnd'ene uten aa gaa glipp av saa mye.

Men... jeg er heldigvis ferdig med studiene.

Lykke til med studier og baby-laging.

Haaper du finner ut av hva du vil med livet ditt.

Er jammen ikke like enkelt det der alltid.

Selv om kvaliteten paa college her i USA ikke er saa god som den i Norge (noe amerikanerne selvfoelgelig aldri innroemmer, men vi nordmenn vet bedre og lar dem leve i troen paa at deres er best), er det en fordel med college her... du trenger ikke velge hovedemne foer du begynner aa studere, noe som gjoer det mye lettere aa finne ut hva man vil foer man bestemmer seg.

Skrevet

:) joda..jeg og kan nok gå ut med en b i eksamen selv om jeg ikke er der..for vi har mappeeksamener...og ikke eksamener utifra forelesninger osv..det jeg mente var at det som blir sagt på forelesningene (til oss) er såppas viktig...:) hehe..

Småbarnstillegg har jeg ikke hørt om, hva er d?:..HÅPER..hehe..neida..men gjelder ikke det enslig forsørger eller noe?..

:) finner nok ut av livet mitt..er på god vei jeg..vi er jo prøvere...og trives med det..og kommer nok til å trives enda bedre som foreldre....bare denne saken med pappa blir bedre....

klem

Skrevet

Sjekk denne linken http://www.nav.no/page?id=250 saa finner du kanskje ut litt mer. Mulig de har gaatt bort fra smaabarnstillegget... er en stund siden jeg har hatt noe med norske lover og regler aa gjoere.

Paa enkelte studier staar mesteparten i boekene, men jeg brukte mye tid paa andre laereboeker og min manns kunnskaper hjalp ogsaa.

Smaken er som baken i de fleste tilfeller, ogsaa om man tar et studie som egenstudie eller foelger forelesningene. Det viktigste er at man faar med seg den kunnskapen man trenger.

Alt ordner seg for snille jenter, sies det.

Saa saann jeg ser det, faar du bare vaere snill jente, saa skal du se det ordner seg med baade pappaen din, studier, barn og oekonomi.

Til mitt forsvar saa ser det ut til aa ordne seg ganske saa bra for oss (les: meg) mindre snille jenter ogsaa. har en mann som elsker meg, en vidunderlig datter som oedelegger tastaturet mitt og en hund som er saa bedagelig anlagt at han gir blaffen i om skilpaddene spiser tomatene mine, HAN gidde hvertfall ikke jage dem. tenker vel som saa at det ikke er hans tomater.

Jada, her vimser det skilpadder rundt omkring.

Min datter er sikker paa at det egentlig er smaa "tittens" inni de smaa husa og gjoer sitt beste for aa fange dem for aa faa se "plesen paa the tittens". Litt norsk og litt engelsk naar vi laerer aa snakke. Frustrerende for pappa som ikke skjoenner norsk, ja....

Uff, hun er soet, men saa aaaaaaaalllllllt for nyskjerrig.

Skrevet

hehe...."ler"...jaja..vi har vært vårt å stri med ser d ut til;) selv sliter jeg med 5 gale kattunger..som snart vil hoppe ut av kassa og rasere huset..hehe-..vill skilpadder du snakker om? hehe..

:) jeg har ihvertfall behov for å være på forlesningene:) mye som sies der som er sååå mye mer interessant i slik setting enn i bøkene..hehehhe..

Skal lese på linken du gav meg..takktakk....

Skrevet

Ja, ville skilpadder.

De elsker tomatene mine over alt paa jord, ser det ut for. Men de er saa soete at jeg ikke klarer aa jage dem selv om det betyr at det ikke blir saa mye tomater paa oss. Men men, jeg kan gaa i butikken og kjoepe mat, og de maa jo ha mat de ogsaa.

Lykke til videre med studiene.

Skrevet

Hadde vel ikke hatt hjerte til å jage dem jeg heller nei:) kunne hatt en skilpadde som kjæledyr jeg..om jeg hadde bodd der selfølgelig..hehe..

:) lykke til du og..men det du måtte bedrive...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...