Gå til innhold

Skal alle ta hjernehinnevaksina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal neste uka ta vaksine på jenta vår. Men,nå er vi veldig i tvil om den hjernehinnebetennelse vaksina, er så mye fram og tilbake om den i media. Er skeptisk rett og slett nå, redd for at det skal skje noe med henne. Kan aldri tilgi meg selv om vi tar den og hun får bivirkninger, men heller ikke hvis vi ikke tar den og hun får det! Vanskelig dette, hva har/skal dere gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi har fått alle 3 dosene nå, den siste igår. Jeg tør rett og slett ikke la være,det er jo en livsfarlig sykdom.

Alle vaksiner kan jo gi bivirkninger, men det er meeeeeeeget sjelden de er varige. Og nok mange flere barn som blir skadet av hjernehinnebetennelse.

Skrevet

Den det var dokumentar om i går, er ikke den samme som den de bruker nå. Storebror har fått den, og lille snuppa mi skal også ha den. Vi tar i mot alt av vaksiner.

Skrevet

Vi har allerede fått to av tre! Så vi tar den. Det er ikke den samme vaksina som forsøket fra TV2 i går gjalt. Det kan selvfølgelig være bivirkninger på denne og... Men odsen for at det skjer er så minimal...

Jeg ser på sansynligheten for å bli utsatt for hjernhinnebetennelses bakterier som større, og velger derfor vaksinen..

Skrevet

Martin får alle vaksiner som tilbys og den vaksinen barna våre får er ikke den samme som snakkes om i media. Selvsagt har media valgt å ikke vektlegge den delen når de diskuterer sikkerthet og vaksiner.

Skrevet

tror det er litt viktig å sette seg inn i saken før man tar en avgjørelse om å evt ikke ta vaksina. den de bruker i dag og den fra dokumentaren på tv i går er jo vidt forskjellige vaksiner. det kom vel ganske tydelig fram at det var en vaksine som ikke ble brukt nå lenger..

Skrevet

jeg skal ikke ta vaksinen,vaksinen er ganske ny,ungen min skal ikke være en prøvekanin!!!!

det er ingen bevis på at vaksinen funker på sykdommen en gang..

mesteparten av legene tar ikke denne vaksinen på barna sine engang....

Skrevet

Klart det! Det er nok større sjanse for at babyn din får en av sykdommene vaksina beskytter mot (det er flere enn hjernehinnebetennelse) enn at hun blir syk av vaksinen.

Tenk om alle lot være å vaksinere barna sine, da vil alle sykdommene som er utryddet i Norge komme tilbake, og det hadde vært veldig tragisk.

Jeg mener det finnest ikke unnskyldning for å la være uten om allergi og slike ting. For å være litt hard så syns jeg faktisk de som lar være å ta vaksine "bare" fordi de er redde for bivirkninger er egoistiske når man ser på det i den store sammenheng.

Skrevet

Det er jo ett moralsk tema også... fordi om du ikke vaksinere ungen din... så hva med barn som blir adoptert til Norge som ikke har fått vaksiner.. eller flyktningebarn som ikke har fått vaksiner, og om de ender i samme barnehage som ditt barn, og hva om ditt barn får sykdommen og så smitter de andre barna..? Fordi om ditt barn kanskje er sterkt nok til å klare seg, så er det ikke sikkert at de andre barna er det...?

Bare en tanke :)

Vi tar alle vaksiner som tilbys. 2 av mine kusiner har hatt hjernehinnebetennelse, og laaaange sykehusopphold. De var heldige og klarte seg. Den yngste kusinen min var bare baby enda, da hun fikk det. Heldigvis klarte de seg. Jeg tar ikke sjansen på at han kan få den sykdommen og dø av det. Da hadde jeg aldri klart å tilgitt meg selv.

Skrevet

Enig Villemo, men jeg tror nok at adopterte og flyktninger også får tilbud om vaksinasjon.

Men som jeg skreiv så er det egoisktisk, for det går utover mange andre at noen lar være å vaksinere seg.

Skrevet

Tull! Hvis vaksiner var det eneste rette, ville det vært påbudt å ta dem! Det faktum at det er frivillig å vaksinere, at staten ikke innrømmer avsvar ved beviselige vaksineskader og at det unnlates å registrere bivirkningstilfeller, burde vekke en del sovende hoder!

Skrevet

hvorfor går d ut over mange andre,vis noen lar var å ta vaksina??har du tatt vaksina på deg selv?

skal vi kalle deg egoistisk da??

Skrevet

Nå har ikke jeg sett den dokumentaren som har blitt nevnt, men så vidt jeg vet så er det vel ikke bevist at det er vaksinen som har påført barnet skader?

Bivirkninger som forkjølelse og feber er jo registrert...

All medisinering i Norge er frivillig. En lege kan ikke tvinge noen til å ta imot noen som helst slags hjelp, det være alt fra vaksine til cellegift til fysioterapi.

Skrevet

Det går utover mange fordi det er vaksinasjon som har utryddet mange sykdommer i norge som folk tidligere ble veldig syke av. Dersom vi slutter å vaksinere oss nå, så vil de sykdommene komme tilbake.

Jeg har ikke tatt den vaksina, tror det er bare helt små barn som får tilbudet, eller?

Skrevet

Nye forskningsresultater sannsynliggjør forbindelsen mellom et apevirus som fulgte med poliovaksinen på 1950- og 1960-tallet, og enkelte kreftformer i mennesker.

DNA fra apeviruset Simian Virus 40 (SV40) har dukket opp i 33 av 55 kreftsvulster hos mennesker som nylig er diagnostisert med en type lymfekreft kalt non-Hodgins lymfom, melder New Scientist.

- Vi har funnet en sterk forbindelse. Nå er spørsmålet om virusets DNA er der som en uskyldig tilstedeværende, eller om det spiller en rolle i å forårsake kreften, sier Felipe Samaniego, forsker ved MD Anderson Cancer Center i Huston i Texas i USA.

Viruset skal ha kommet inn i den menneskelige populasjonen via forurensede poliovaksiner sent på 1950-tallet og tidlig på 1960-tallet. Infiserte mennesker kan spre viruset til andre via spytt eller andre kroppsvesker.

Forårsaker kreft hos gnagere

I laboratorieforsøk med gnagere har det lenge vært kjent at SV40 forårsaker forskjellige kreftformer, blant annet i hjernen, i bein, lungemembraner og i lymfesystemet. De siste årene har viruset dukket opp i kreftsvulster i mennesker, hos pasienter som lider av de samme krefttypene.

Det har imidlertid vært vanskelig å påvise en årsaksforbindelse mellom dette viruset og kreft hos mennesker, og forskjellige studier har gitt motstridende resultat.

- Sterkt signal

Mer enn halvparten av kreftpasientene i den nye amerikanske studien bar på DNA fra viruset. Et annet viktig moment er at i mange av disse tilfellene var et gen som koder for et protein som er innblandet i disse kreftformene hos dyr, skrudd på.

- Det er et sterkt signal om at virus har forårsaket kreften, sier Regis Vilchez, ekspert på SV40 ved Baylor College of Medicine i Huston. Hans forskning har nylig avslørt at 24 prosent av 115 pasienter med lymfekreft var bærere av viruset, mens ingen i den kreftfrie kontrollgruppen.

Han mener likevel at det er nødvendig med mer bevis for å nagle fast et årsaksforhold mellom viruset og lymfekreft hos mennesker.

100 millioner

Poliovaksinen ble først produsert ved å dyrke poliovirus i kulturer av apenyreceller. De viktigste produsentene var de store farmasøytiske firmaene i USA som leverte vaksiner til en rekke land i verden, inkludert Norge.

I 1960 ble det påvist et til da ukjent virus i cellekulturene som ble brukt til vaksineproduksjon. Det fikk betegnelsen SV40. Mesteparten av cellekulturene som var benyttet siden vaksineproduksjonen startet inneholdt SV40. Det meste av poliovaksinen som var fremstilt til da, inneholdt derfor også SV40.

I 1960 nedla amerikanske myndigheter forbud mot å bruke SV40-holdige cellekulturer ved produksjon av poliovaksine.

I Norge startet poliovaksinasjonen i 1957. Opp mot én million mennesker her i landet kan ha blitt vaksinert i årene 1957-63. Den forurensede vaksinen kan ha blitt gitt til så mange som 100 millioner mennesker verden over. Etter 1963 skal det ikke ha blitt brukt vaksine forurenset med SV40 i Norge.

Tilfellene av non-Hodkins lymfom har blitt nesten fordoblet over en tilsvarende tidsperiode, uten noen forklaring.

Ble 'frikjent' i fjor

Det er ikke lenger siden enn 2003 at en studie 'frikjente' apeviruset i Journal of the National Cancer Institute ved å se på pasienter med en sjelden kreftform i membranen som dekker lungene.

Nå svinger altså pendelen i andre veien igjen.

Ikke alle med SV40 utvikler lymfekreft, og forskerne bak den nye studien spekulerer i om kroppen holder infeksjonen under kontroll inntil det skjer en 'omdannende hendelse', for eksempel en annen sykdom.

- Da blir kanskje viruset reaktivert og forårsaker kreft, sier Samaniego.

De nye forskningsresultatene ble presentert mandag på et møte i American Association for Cancer Research i Orlando i Florida.

Lenker:

New Scientist: Monkey virus linked to human cancers

Skrevet

"Viruset skal ha kommet inn i den menneskelige populasjonen via forurensede poliovaksiner", altså dette var et uhell.

Og artikkelen her sier at "det har imidlertid vært vanskelig å påvise en årsaksforbindelse mellom dette viruset og kreft hos mennesker" og at i 2003 ble viruset "frikjent".

Men i bunn og grunn så er ikke dette heller en god unnskyldning til å la være å ta hjernehinnebetennelse-vaksinen. For denne poliovaksinen var forurenset som de skriver av et virus som ikke skulle være der.

Skrevet

det er ikke sant!!!

sykdommene var nesten utryddet før vaksinen kom..

da massevaksinering mot difteri ble tatt i bruk i 1940, var dødligheten for barn under15 år allerede redusert med 90%

sykdommen var som nærmest utryddet

Skrevet

Ja det kan god hende, men det var difteri. Hva med de andre?

Vaksinen har vært med på å utrydde mange sykdommer, det er ikke til å komme bort ifra det.

Hva er din grunn Anonym til å ikke vill vaksinere barnet ditt? (regner med du ikke har tenkt å gjøre det siden du diskuterer så heftig her).

Skrevet

er ikke i mot vaksiner i det hele tatt,men liker ikke når andre sier det er det eneste rette....

synes vi kunne gjøre som de i japan,vaksinere etter barna er to år..bivirkningene og komplikasjonene sank drastisk etter de begynnte med det...

krybbedød sank til 0% etterpå.....

Skrevet

Jeg sier ikke at det er det eneste rette. Men er grunnen til å la være fordi du er redd for bivirkninger så syns jeg at det er en dårlig grunn.

Mange kan ikke ta vaksine pga allergi f.eks og det respekterer jeg så klart.

Siden det var hjerneh.bet.vaksina det var snakk om her, så er det lurt at den blir gitt før barnet er 2 år, for det er veldig mange under 2 år som blir rammet.

Skrevet

kopper og tubekulose varså godt som utryddet i 1910...

altså før vaksinen kom!!!

Skrevet

de står jo bak vaksinene,selvsagt sier de bare posetive ting

Det kalles å tjene penger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...