Gå til innhold

Nesten all melken er i den ene puppen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venstre bryst står for så og si hele melkeproduksjonen. Kan lett pumpe ut 200 ml fra det, mens "rekorden" på høyre er 50 ml. Heldigvis har jeg nok melk til henne, men skulle gjerne fordelt det bedre. Ser jo litt snålt ut med en stor og en liten pupp. Etterhvert som hun vil trenge mer mat, er vi vel også avhengige av at høyrepuppen bidrar litt mer. Hun er 7 uker nå.

Har prøvd å legge til på høyresiden oftere enn venstre for å få den til å "catch up", men det hjelper ikke. Har også prøvd den nesesprayen, men synes ikke det var noe hjelp i den heller. Kanskje man må bruke den over tid for at det skal nytte eller?

Er det noen som vet hvorfor dette skjer, og hva jeg evt kan gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig at den ene har dramatisk mindre melk enn den andre. Fordelen er at ditt barn helt sikkert får godt med fløtemelk fra den "minste". Har barnet ditt en pause i døgnet som er lenger, samt du er våken da? For en ekstra pumping av den andre da kan hjelpe. Ellers er det ofte ikke mer enn et kosmetisk problem (og man får silikoninnlegg på undertøysbutikkene når man skal være fin ;) )

Skrevet

Takk for svar!

Eneste lengre pausen hun har, er fra hun sovner til første amming på natten. Og da sover jeg også. Men apropos pumping, så ser jeg når jeg pumper den minste at det bare drypper liksom, mens det spruter jo ut av den største. Kan det tyde på at det er tettere kanaler i den minste tror du?

Uansett, hvis jeg ikke får sving på den minste, er det likevel sannsynlig at jeg kan klare å skaffe nok mat til henne framover? Skal sies at hun er en stor og sulten baby, på dagen spiser hun aldri sjeldnere enn annenhver time, helst hver time. Ser for meg at det kan bli vrient å ha nok mat til henne i en pupp etterhvert som hun krever mer...

Skrevet

Det du kan forsøke er å først amme minipupp, og så pumpe mini mens du ammer store. Da kommer kanskje utdrivingen fra store og får mini i gang.

Skrevet

Pass på at du ikke blir sår, husk å løsne suget med en finger!

Skrevet

Akkurat slik har jeg det også.. Årsak til dette fikk jeg vite etter at jeg fikk en ul av brystene med førstemann.. Den "lille" puppen har melkeganger på bare ca 0,5 cm og lite melkekjertler.. Dette fordi i det lille bryster har jeg veldig mye vev..i det andre "store" er alt normalt..

Det går fint å fullamme på nesten ett bryst......

Skrevet

Du har fått gode råd ang å øke produksjonen på minipuppen - der har jeg ikke noe mer å bidra med.

Men vil bare berolige deg når det gjelder å ha nok melk i en pupp.

De med tvillinger har jo faktisk ikke mer enn to bryst de heller - og det er mange som har fullammet tvillinger like lenge som de som har ett barn.

Jeg selv tandemammer, og har ett barn på hvert bryst. Den minste var fullammet til 7,5 mnd og over 9 kg.

Så så lenge du lar barnet selv styre produksjonen, vil det gå helt utmerket å fullamme så lenge dere ønsker med bare ett bryst i full produksjon.

Skrevet

Takk for flere svar!

Dette var jo beroligende. Hadde faktisk ikke tenkt på at de som har tvillinger bare har ett bryst til hvert barn. Har ikke fått mere dreis på minien siden sist, så nå tror jeg at jeg gir opp akkurat det prosjektet.

Er vel sikkert som med deg nederst her, at melkegangene er mindre og sånt.

Jaja, skal vel gå bra med ett og et kvart bryst:-)

Skrevet

Jøss, jeg har det AKKURAT sånn!! Pumper 230-250 ml fra venstre og ca. 80 ml fra høyre. Hadde sikkert fått en aha-opplevelse hvis jeg hadde vært på "bryst-ultralyd" som hun over her... Tror kanskje mitt problem kan skyldes at jeg slet mye med ammeteknikken på høyre (er høyrehendt, så gikk mye lettere å amme venstre side i starten) og at brystet fikk en dårlig start - ammet oftere på venstre i flere uker! Prøver nå å legge henne til høyre så ofte jeg kan, men merker - som deg - ingen forskjell. Jenta mi er 4 mnd og blir mett på én pupp, men gir henne ofte høyre FØRST (de kraftigste sugetakene kommer jo først) og så venstre etterpå, selv om det egentlig bare er venstrepuppen som står for tur.

Jeg har også vurdert å gi opp høyrepuppen. Hittil har det vært nok mat med en og en kvart pupp (slik du så fint kaller det:)). Men er jo greit å ha høyre som en attpåtår, da. Lurer på: hva skjer HVIS (har ikke tenkt til å gjøre det, men HVIS altså) jeg slutter HELT å gi høyre? Da vil jo melkeproduksjonen stoppe opp - men bare i det aktuelle brystet eller i venstre også?? (Ser sikkert veldig smart ut, da - en pupp dobbelt så stor som den andre - ha ha)

Bare lurer... noen som vet?

Skrevet

hmm, interessant:) lurer jeg også på om noen vet.

har for øvrig også to pupper med ulikt innhold. har mest melk i høyrepuppen. trodde kanskje det hade å gjøre med at vi slet med brystbetennelse i flere uker, og at jeg da hadde fått mye arrvev eller noe. jeg ga konsekvent fra venstrepuppen først. i tre uker, likevel er det høyre som er størst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...