Løssi Skrevet 16. oktober 2006 #1 Del Skrevet 16. oktober 2006 Har vært hos fastlegen min idag. Første gang forøvrig jeg hilser på henne - jeg er vel ikke så ofte til doktor når jeg tenker meg om. Hun ville sykmelde meg, men jeg er usikker. Nå legger jeg fram hele problemstillingen og så ber jeg om gode råd: Jeg er gravid i 10 uke og hadde ønsket at det ikke hadde vært riktig offisielt ennå. Jeg fikk en blødning sist uke og var på sykehuset på ul - der fikk de faktisk se et bittelite bankende hjerte. Jeg fikk direkte nummer til gyn, med beskjed om å ringe igjen om jeg ønsket ny ul. Det var antydet om en måneds-tid. Men så er det det da at blødninga har ikke gitt seg og nå har det gått 14 dager. Det er ingen stor utflod, har fremdeles ingen smerter og utfloden er brun, men jeg må innrømme at jeg konstant går rundt og er redd. Tåler heller ikke stort før jeg kjenner noe som jeg faktisk kan kalle smerter, nesten som svake knipetak. Arbeidet mitt er stortsett ikke noe problem. arbeider som daglig leder i eget firma og regulerer litt selv både arbeidstid og arbeidsmengde. Det er en glede å komme seg litt hjemmefra på kontoret. Hjemme driver vi gård og vi har to aktive jenter, så det blir jo litt å gjøre. Jeg er lærerutdannet så jeg har tatt en del vikartimer når det har passet seg slik. Den biten ser jeg at jeg kan kutte ut. Men hva sier jeg uten at det blir spredd over hele den lille bygda vår? For ikke å snakke om nabobyga hvor jeg også arbeider og tante sitter på kontoret på skolen med lange ører...... Og så er det politikk biten. Det er den biten jeg syns blir så vanskelig. Om 14 gager er budsjettarbeidet ferdig - da blir det rolig og jeg kan melde meg litt ut, men nå? Nå står vi midt oppi det. Jeg sitter som leder og bør være til stede. Jeg har tenkt å prøve. Skal ta med meg vann og frukt så jeg ikke blir sittende å drikke svart kaffe og spise wienerbrød.. Men gjør jeg nå rett? Byggemøte grytidlig imorgen er en pine, men for sent å melde forfall og melder jeg forfall kan jeg heller ikke sitte å kose meg på arbeid. Dessuten har jeg lovet eldstejenta vår å være med henne på skoleteater tur imorgen. Mannen min blir også med og det er bestilt bill. til hele famen. Budsjettmøte del 1 varer fra ni til fire. Det er lenge og svært anstrengende. Men kan en miste av å sitte på møte? Jeg vrir hode og finner ingen svar. En sykmelding hjelper ikke føler jeg, jeg må finne løsninger på hvordan jeg skal bremse, men vet ikke hvordan. Dessuten lurer jeg på om hvordan innvendig ul - egentlig virker inn på fosteret. Kanskje det ikke er så bra om jeg får komme å undersøke en gang til. Det er bare 14 dager siden sist. Gi meg råd... Føler meg som en usikker Bambi på glattisen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6707517-trenger-noen-gode-r%C3%A5d/
gammel røy Skrevet 16. oktober 2006 #2 Del Skrevet 16. oktober 2006 hei, sa legen noe om hvorfor hun ville sykemelde deg? mente hun du burde ligge mest mulig, eller var det mer et forsøk på å få deg til å ta det mer med ro? Det er jo lite du antagelig kan gjøre for å hindre at ting evt. går galt- spesielt ettersom det er så tidlig. Er ikke akkurat lege, men kan ikke se for meg at et møte få deg til å miste. Spesielt dersom du ikke har fått beskjed om at du må være sengeliggende. De hadde nok ikke tatt innvendig ultralyd dersom de trodde det kan gjøre skade, det har mer å gjøre med hvor godt de ser ting. Men dersom dine instinkter er imot innvendig ultralyd, kan du sikker be om at de tar en utvendig. Neste gang er du jo lengre på veg.. Jeg hadde utvendig ultralyd i uke 12, og det var mye bedre bilder enn i uke 19. Jeg hadde ikke nølt med å ta ultralyd igjen, spesielt dersom jeg blødde slik som deg. Om ikke annet for å få litt mer ro i sjela.. Er jo en ærlig sak å si ifra til omgivelsene at legen har ment at du bør ta det mer med ro av helsemessige årsaker- at du blir bedt om å ikke stresse. Utbrenthet er jo et populært uttrykk for tiden som du ikke trenger nevne, men som de fleste nok kommer til å tenke på. Trenger jo ikke nevne at det har med graviditet å gjøre. Jeg synes det er lettere når man ikke lyver, men det vil ikke si at alle og enhver trenger vite hele sannheten... Vanskelig å finne løsninger for å ta det med ro, men kanskje det er greit å tenke at dette er noe du må få til for egen del. Kanskje f.eks. det er greit at bare far blir med å tur med datteren denne ene gangen? Supermum, superwoman, og superwife- syndromet kan vel kanskje skyves litt til side for en stund? lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6707517-trenger-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-6710751
ludvig Skrevet 16. oktober 2006 #3 Del Skrevet 16. oktober 2006 hei, brunt blod er gammelt blod og er som regel ikke noe farlig. Noen får blødninger av irriterte slimhinner og det er ofte litt brunlig blod/utflod. Det er sikkert ikke noe farlig, men jeg merker godt på meg selv at jeg ikke klarer et normalt høyt tempo og det kan jo virke som du har mye på deg. Det kan jo være legen ønsket å sykemelde deg forat du skulle sette ned tempo. Det er viktig når vi er gravid å ta vare på en selv og ikke bli så alt for stresset og trett. Det liker ikke kroppen. lykke til med alle dine prosjekter. Og et lykkelig svangerskap Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6707517-trenger-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-6711924
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 17. oktober 2006 #4 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei Løssi! Skjønner at du har litt å slite med om dagen. Jeg synes du bør ta en ny prat med legen jeg, det er mange spm. her som hun kan svare på. Det vil nok hjelpe om hun tar litt ansvar for avgjørelsen. Å gå rundt og være så engstelig er ikke godt for noe. Du sier at du ikke tåler så mye før du kjenner noe som næremer seg smerter, det tyder jo på at du burde ta det rolig. Ikke gjør noe du kan bebreide deg selv for i ettertid. Du er nå i en situasjin du ikke får oppleve så mange ganger i livet, hvis legen mener du bør være sykmeldt synes jeg du skal få nærmere begrunnelse, spør henne hva hun hadde gjort i din situasjon..Ta først og fremst hensyn til deg selv og den vesle spiren din, det er ikke så mange ukene det står på. Verden går videre om du hopper av karusellen en liten stund. Ikke tenk på hva de andre sier, det er ike viktig, la dem lure noen uker... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6707517-trenger-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-6714736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå