Gå til innhold

Har man krav på redusert stilling etter svangerskapspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å jobbe 70-80% i et par år etter at jeg er ferdig med svangerskapspermisjonen med neste mann. Tror ikke dette er særlig populært hos arbeidsgiver, så mitt spørsmål er om dette er noe jeg har krav på eller om arbeidsgiver bestemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sjef sa jeg hadde det, men jeg har ikke sjekket nøyere. Jeg jobber i staten da, mulig vi har det i tariffen vår. Sjekk statens personalhåndbok om du jobber statlig, eller interne tariffer / avtaler... Hør evnt med fagforeningen din, om du har noen.

http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1551

Skrevet

Ingen har rett på permisjon - det har jeg iallefall fåt beskjed om av min arbeidgiver - og jeg jobebr i kommunen....

Det er opp til arb.goveren - din sjef

Skrevet

Det eneste man har rett på er fri til amming i arb.tiden. Andre permisjoner er opp til arb. giver

Skrevet

Hei

Dette stemmer ikke.

Man har krav på redusert stilling når man har små barn.

Dette har jeg sjekket med arbeidstilsynet.

Det eneste som kan være grunn til at en arbeidsgiver kan nenkte på det er at hvis du har en meget spesiell jobb og utdannelse som meget få har i landet at det er umulig og erstatte deg, da kan det være vanskelig.

Så bare søk din arbeidsgiver du, for det har du krav på!

Skrevet

Det første året etter ordinær permisjo har man rett til ca. ett år permisjo uten lønn. Men om man har rett til redusert stilling etter det året der igjen vet jeg ikke.

Skrevet

det skal være særlig tungtveiede grunner for at din arb.giver ikke skal gi deg mindre stilling

Skrevet

Jeg ønsket det,men fikk det ikke.Ettersom jeg er sykehuslege,mente min arbeidsgiver at jeg måtte velge mellom full permisjon uten lønn eller full stilling.Eneste mulighet for meg å jobbe redusert,var hvis en kollega også ville jobbe redusert,slik at vaktsystemet gikk ihop.Mente at leger ikke var beskyttet av arbeidmiljøloven i samme grad som andre.Følte meg urettferdig behandlet,men turde ikke gjøre noen stor sak av det ettersom jeg bare hadde vikariat.

Skrevet

Mye synsing her, jeg slenger meg på det.

Jeg mener du har krav på et års permisjon etter fødselspermisjonen men du har ikke krav på å kunne jobbe deltid.

Dersom du bruker tidskonto kan du jobbe redusert utover året, men da må du også begynne på jobb før permisjonsåret ditt er over.

Skrevet

Det er jeg som er hovedinnlegger. Takk for at så mange har tatt seg bryet med å svare. Jeg er også sykehuslege, som en her ovenfor, og kjenner godt igjen manglende fleksibilitet i sykehussystemet. Virker som det er arb. giver som bestemmer, men kan noen si hvilke tungtveiende grunner som må være tilstede for at man ikke kan jobbe deltid? Jeg mener, det er jo bruk for alle ansatte i alle yrker (ikke bare oss leger), og er det god nok grunn å nektes permisjon ut fra at det vil bli noe vanskeligere å få vaktturnusen til å gå rundt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...