Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny her og har fulgt litt med dere en stund her inne og tenkte jeg kunne spørre dere om noe, siden det er så mange homofile familier her.

Vi holder på med inseminering hos Vitanova for tiden. Vi driver og diskuterer de forskjellige mulighetene vi har når fødsel nærmer seg. I Spania f. eks så er det veldig homovennlig. Der kommer begge mødrene på fødselsattesten. Spørsmålet er da; Vil de bli godkjent her hjemme i Norge? Jeg regner kanskje med at hvis det var så "enkelt" å bli godtatt som medmamme (d.v.s. ikke må igjennom den tunge og følsomme adopsjonsprossessen), så hadde kanskje fler av oss dratt ned dit for å føde :-)

Har noen sjekket dette med evt trygdekontor?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6704452-f%C3%B8de-i-annet-land-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sjekket dette, men jeg har mailet en del frem og tilbake med statlige instanser for å finne ut om et homo-ekteskap inngått i Canada (hvor man jo kan faktisk gifte seg, ikke bare inngå sekundavarer av noen ekteskap) ville være gyldig i Norge, siden man i prinsippet godtar ekteskap som er gyldige i landet de er inngått. Etter mye om og men kom de trekkende med at dette ikke gjelder om det strider i mot den "alminnelige norske rettsfølelse" eller noe i den sjangeren. Dette prinsippet vil nok fort gjøre seg gjeldende også i det tilfellet du skisserer.

Men jeg er ingen jurist.

Si gjerne i fra her om du skulle få et begripelig svar fra noen som burde vite denslags =)

Vet om et homsepar som nylig fikk barn i California v/ donoregg og surrogat. De ble begge oppførte som juridiske foreldre til sine to nyfødte barn, og alt så bra ut helt til de kom hjem til norge og havnet i akkurat samme mølla som alle oss andre...! Pr. nå kan det virke som de faktisk er nødt til å adoptere barna de i USA er juridiske foreldre til begge to!

Ut over det vet jeg ingenting om det, men tror nok jeg allikevel vil føde også neste barn i Norge. Vanskelig å si når de kommer disse ungene, og ikke så lysten på verken å føde eller være utenlands før fødselen, langt vekke fra familie og venner.

Men spennende tanke er det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...