Gå til innhold

Hva kan legen gjøre for å "hjelpe" ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Eneste jeg ser er at legen gir reductil eller xenical og henviser til ernæringsfysiolog. Finnes det ingen andre alternativer? Greit jeg er stor, men jeg føler ikke for å spiser piller av den grunn - og jeg trenger mer oppfølgning enn den ene timen hos en ernæringsfys...

Fortsetter under...

Andre alternativer finnes det faktisk masse av.

Første spørsmål er: Er du skikkelig utredet?

Altså, hvorfor er du overvektig?

Hvilke tester har det blitt foretatt på deg?

Er du f. eks sjekket for pcos? Har du overvekt kun over magen _kan_ dette skyldes pcos, og da er det begrenset hvor mye som kan gjøres med det.

Er du i faresonen for diabetes2?

Hvordan er blodtrykket? For høyt? Vel, da skal du ikke spise slankepiller da de faktisk i værste fall kan ta livet av deg.

Er du sjekket for eventuell intoleranse ovenfor div. virkestoffer genrelt i medisiner? Kan være noe der.

Prøvd akunpuntur? Kan være mulig å løse opp div i kroppen via dette også. Finnes f. eks nålpunkter som demper søtsug til en viss grad.

Var et slikt svar jeg trengte. Skal ringe legen, men visste ikke helt hva for hjelp jeg kan forvente å få. Får bare håpe at legen er oppegående nok til at hun ikke mener "det bare er å slanke seg jo..."

HI

......be fastlegen starte med standard utregninger som f. eks

* ta alt av blodprøver

* ta sukkerbelastning

* ta cyp-tester

* oversende deg til sykehuset for mulig-pcos utredning

* b-12-prøver og andre vitaminer du kan være i manko av

Husk at ikke engang hos fastlegen får du noe "gratis". Du må som oftest KREVE ;)

Lykke til ;)

Og har du andre spørsmål vdr. dette så kan det meget gjerne være at jeg kan svare på dette også. Jeg var en av få som var med "første" pcos-studie.

Du kan jo gjerne gi meg litt bakgrunnstoff om deg selv også. F. eks høyde, vekt, kroppsfasong, ca alder, hvor mange barn og når i livet du fikk dem, så kanskje jeg kan komme med noen komentar/forslag til andre spørsmål du kan stille til legen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...