Gå til innhold

4 mnd og hyppig amming om natten

Anbefalte innlegg

Lillegutt er straks 4 måneder. Han har tidligere kun vært våken en gang hver natt. De siste dagene går det maks 2 timer mellom hver gang han våkner. Prøver å dytte inn smokken, kose litt, stryke litt på han for å se om han sovner, men ser ut som at puppen er det som skal til. Ikke noe økt behov på dagtid. Andre som også opplever dette, eller vet hva han "holder på med"? Begynner å bli sliten etter så oppstykkede netter.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6702960-4-mnd-og-hyppig-amming-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også hatt det slik (lillegutt er nå 4,5 mnd). Fra å sove nesten hele natten gjennom (fra 18.30-06.30, med pupp kun i 03-tiden), våkner han nå som regel 2-3 ganger hver natt, noen ganger også hyppigere, andre ganger kun 1 gang som før - ikke noe mønster i det i det hele tatt lenger :o(

Jeg tenker at det skyldes økt matbehov, men at verden rundt begynner å bli så interessant at han på dagtid ikke alltid får i seg nok, dette tar han igjen på nettene. Hadde det på samme måte med storesøsteren hans, men da stresset jeg mer med at hun skulle spise nok på dagtid (gjente meg bort på stille rom etc. når hun skulle spise, så hun ikke ble forstyrret), og hun sov da bedre på nettene. Med lillegutt nå ammer jeg ham der jeg er, så foreløpig får jeg da heller godta at han kanskje skal ha litt mer på nettene :o)

Har det på akkurat samme måte som deg!!!vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre???har tenkt at kanskje jeg har en øke-dag..men spiser hver3-4t på dagen,passer også og gi han litt ekstra før legging.Dette har vart i 2 netter for oss.

Martin begynte å spise stordeler av maten om natta (170 ml 4 ganger hver natt) og så spiste han bare et par ganger om dagen og da bare litt. Vi begynte å regulere maten hans så han kun fikk 100 ml om natta til hvert måltid og nå er han kun oppe kl 23 og i 2-3 tiden for å spise. Det kommer seg sakte men sikkert.

Gi han grøt, så får både du og han sove godt!

Vår sistefødte sov natta fra han var to mnd, men ville ha "nattmat" da han var fire mnd. Jeg begynte med grøt om kvelden, og han sove hele natta igjen - dvs fra 20 til 8 - herlig!

Ta hensyn til deg selv og gi han grøt! Nattesøvn betyr mye for oss når vi ammer!

Vi har også dette problemet. Jenta vår er våken så ofte som opptil hver time på natta! de fleste gangene vil hun ha mat, noen få ganger kan hun sovne igjen med smokken.. Det er ganske slitsomt ja. Sto en artikkel om dette i 4- mnd utgaven av bam. Der står det at det er vanlig at barn i 3- 4 mndalderen etterspør brystet oftere og at mange derfor tror at man har for lite melk. Men dersom man lar barnet spise ofte vil melkeproduksjonen gå opp av seg selv og barnet vil igjen bli mettere.. jeg vet ikke helt jeg da, hos oss har det sikkert vart i tre-fire uker nå.. Hun spiser veldig ofte, men jeg har mer en nok melk, det renner omtrent hele tiden. Vekta på jenta vår er helt fin, så hun får ikke for lite mat. Det er flere som sier at vi bør begynne med grøt for at hun skal sove over natten, og det høres jo fristende ut.. men jeg lurer jo på om hun egentlig har behov for det?

Annonse

Mi er 5,5 mnd, og vil ha mat hver andre time både dag og natt. Vi startet med grøt for en liten mnd siden og er oppe i en nesten full porsjon om kvelden. Jeg merket ingen forskjell fra før vi startet med grøten og nå, så jeg mistenker at det ikke er så mye sult men kos hun krever. Jeg har den uvanen at jeg legger henne over i vår seng når jeg ammer, og sovner ofte selv under ammingen. Derfor forverrer jeg problemet ved at hun kan ligge noen timer og bare kosespise mens hun dupper. Holder på å lære henne å ta smokken, slik at jeg slipper unna disse måltidene, og prøve å sette meg opp slik at jeg ikke sovner fra henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...