Gå til innhold

Ut å fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det å fly i uke 22? Vi skal nemlig til syden,men er litt redd for om det er trygt å fly..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I boka jeg fikk hos legen står det: Du kan foreta reiser under ett normalt svangerskap. Flyselskapene tilater vanligvis ikke flyvning de siste to uker av svangerskapet. Hvis du skalfle tre eller fire uker før beregnet termin, krever flyselskapene en legeerklæring for at det ikke foreligger risiko for tidlig fødsel. Lange flyreiser øker risikoen noe for dype vene tromboser(blodpropp). Pass på å bevege bena ta på støttestrømper under turen. Hvis du planlegger å reise til utlandet, bør du undersøke hvilke regler og råd som gjelder for gravide. Ved reiser i EØS land er det praktisk å ha med ett europeisk helsetrygd kort som du får fra ditt lokale trygdekontor. Du bør si ifra til forsikringsselskapet at du skal ut å reise og er gravid. Slik får di relevante opplysninger om forsikring før avreise. Snakk også med lege jordmor om dette!

God tur(,")

Skrevet

Tusen takk for gode opplysninger;)

Skrevet

Støttestrømper får du kjøpt på bandagist butikker, det er altså stramme strømper som også hindrer hovne føtter etc. De koster fra 400,- og oppover per par men kan være vel verdt det om man dermed unngår åreknuter og i verste fall blodpropp. De finnes i alle farger og som knestrømper, lårstrømper (med stay-up) og strømpebukse(med mamma-topp selvsagt). Til flytur holder det sikkert med knestrømper.

Gule sider har info om bandagist nær deg, ellers så kan du ringe til Senter for Sykepleieservice AS i Trondheim (jeg jobbet der før) så kan de sende til deg ut ifra mål du tar av leggen din. Lurt å ta mål om morgenen om du hovner mye.

Vær obs på at enkelte utenlandske flyselskap er VELDIG restriktive med å ha med gravide ombord... i uke 22 skal det ikke være problematisk uansett..

God tur!

Skrevet

De selger støttestrømper på apoteket også ;);)

Jeg kjøpte på flyplassen i stansted for ca en mnd siden va da 20 uker på vei, gikk fint å fly ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...