...marge Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Gutten min har vært bleiefri om dagen siden august og det går så bra. Men i går kveld ville han ikke ha på bleie når han skulle legge seg. Og tissa i senga. Jeg sto opp halv seks for å sjekke han og da hadde han tisset allerede. Jeg tok han opp uten å tenne lyset og fikk han til å tisse litt på do før jeg la han i vår seng. Men det nyttet ikke å få han til å sove mer. Han sier at han ikke vil ha på bleie i kveld heller. Han sier han får vondt i rompa og skriker når vi vil ta på bleie. Men vi ser ikke noe rødhet eller utslett. Vet jeg kan kjøpe egne "dry nites" på apoteket men de koster så mye. Vil heller prøve noen netter til og se om det går bra. Men hvordan skal jeg gjøre det? Skal jeg vekke han om natta for å tisse og håpe at han sovner igjen? Han er bare 3 år så jeg har ingen problemer med at han bruker nattbleie. Det er han som ikke vil ha den.
EvaL Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 For det første, glem DryNites, de er ikke beregnet på en 3 åring. For det andre, det er ikke han som bestemmer om han skal sove med bleie på seg eller ikke, det er det dere voksne som gjøre. Mener dere at han har behov for å ha på seg bleie, ja så skal han ha det. Dere skal ikke ta han opp om natten, dette gjør at sengen forblir tørr om han ikke bruker bleie, men han blir ikke mer tørr av den grunn. Tvert i mot så venner dere jo kroppen til at den skal tømme seg om natten, noe som jo er det stikk motsatte av hva dere ønsker. Dere må gjerne la han prøve noen netter uten bleie for å se om det går bra, men da må dere gjøre han oppmerksom på at han må begynne med bleier igjen om han ikke klarer det. Personlig ville jeg bare ha sagt at han får fortsette med bleier til han har hatt noen tørre bleier om morningen, for jeg tror dere får et problem om dere tar av han bleien nå. Da kan det blir enda vanskeligere å få han til å bruke det igjen senere, nå vet han ikke om noe annet.
frukt Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Gutten min stillte samme krav når han var 3 år. Jeg sa at så snart jeg fikk kjøpt tisselaken så var det greit. Når det var i hus, så sluttet han med bleie også om natten. Vi hadde en liten prat om at han måtte være flink å våkne og gi beskjed om han måtte tisse om natten, så han fikk tisse i do. Dette gikk kjempebra, han hadde bare to uhell i løpet av de 2 første månedene. Jeg hadde egentlig ikke lyst til å la han gjøre dette, da jeg ikke trodde han var klar, men det var han ...... Han sov raskt hele natten gjennom uten å våkne for å tisse, alt gikk egentlig av seg selv:-)
Nemi1 Skrevet 21. oktober 2006 #4 Skrevet 21. oktober 2006 Hva med å gjøre en avtale med sønnen din? Vi gjorde det med dattera vår når ho skulle slutte med bleie på natta. Ho var da 3,5 år når ho slutta på natta. Avtalen var at når bleia hadde vært tørr i 7 netter på rad, og ho rakk doen/potta på morgenen så kunne ho få av seg bleien på natta. Lag gjerne et skjema som dere kan krysse på eller ha klistremerker på. Det er en motivator for barnet, hvis han er klar for å slutte. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #5 Skrevet 21. oktober 2006 Bare et tips hvis gutten din ikke vil forhandle eller ha noen avtale/klistremerkingsording e.l. Det går fint an å la han legge seg uten bleie, for så å ta den på etter at han har sovnet - særlig hvis du passer på at han tisser før han legger seg.
...marge Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2006 Hei, jeg har fulgt EvaL's råd og bare satt på han bleia igjen. Jeg følte meg litt "slem" men det var ikke så mye protester. Han er inne i en sånn periode at han nekter alt uansett. Han har ikke hatt en eneste tørr nattbleie og jeg har snakket med han om å gå på do straks han våkner. Men det tør han ikke selv om han har nattlys på rommet. Det er skummelt å gå ut fra rommet og ut i gangen. Han roper på meg hver morgen for at jeg skal hente han. Dessuten var han allerede uttisset halv seks om morgenen. Da tisset han i løpet av natta. Vi prøver nattbleie og så har jeg kjøpt tisselaken. Kan prøve de andre rådene jeg har fått neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå