Gå til innhold

"Krangling" på puppen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 3 mnd og ammingen har gått greit frem til nå. Men nå er det sånn at de siste 5-6 dagene har hun begynt å "krangle" litt på puppen på kveldstid. (I blant bare det siste måltidet før natten, andre ganger de tre siste måltidene før natten) Har jo alltid følt at jeg har hatt litt lite melk i puppene til siste måltid, så da har jeg alltid hatt en flaske mme i reserve.

Tenkte først at hun nok da har suget puppene "tomme", så da har jeg blandet til mme på flaske og gitt etter at hun har suget på begge puppene og "kranglet" på dem begge. Hun har da drukket 40-80 ml mme.

Men så oppdaget jeg jo i går kveld da jeg prøvde å håndmelke litt etter den "kranglingen" hennes at det jeg fortsatt kan få ut melk. Så nå tror jeg at hun synes utdrivningen nok går for langsomt i forhold til det hun vil.

Hva bør jeg gjøre?

Vil jeg ødelegge for ammingen om jeg fortsetter å gi henne flaske etter den/de siste puppene på kvelden? (Jeg bruker bare en 2'er smokk, tenker at om det blir enda enklere å suge fra flaske gidder hun vel ikke ha fra puppen i det hele tatt. Riktig tenkt?)

Har aldri forsøkt amme-te eller nesespray, kan det være løsningen? Når skal man evt. drikke denne te-en eller ta sprayen? (Hvor lenge før jentas måltid?)

Eller skal jeg legge henne til brystet litt oftere på ettermiddagen/kvelden for å øke?

(Hun pupper med ca 2 - 2 1/2 times mellomrom på dagtid nå. På natten sover hun 7-9 timer uten mat)

Siden hun ikke krangler på puppen på natten/dagen, men kun kvelden har jeg jo tydeligvis nok melk og god nok utdrivning på dagtid.

Tusen takk for eventuell hjelp eller deling av tanker! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt originalt kanskje, men har du ikke tilsyn for andre barn så vil jeg anbefale at du sover samtidig med henne på hennes siste dupp... Da burde det gå greit.

Har du andre barn hjemme men far kommer hjem til respektabel tid, så kan du kanskje gå og hvile deg en halvtime etter han er kommet hjem?

Prøv det, det kan være at du bare trenger hvile.

Skrevet

Tusen takk Expat!

Har ikke lagt meg ned for å hvile, men har i hvert fall tatt dagene litt mer med ro. Og når jeg tenker tilbake så var nok de dagene med krangling på puppen temmelig stressende dager. Hadde blant annet besøk av ei venninne som er totalt uinteressert i barn. Så da "fornektet" jeg liksom jenta mi litt mens vi ble sittende og skravle... Gikk nok utover ammingen det, ja.

Tusen takk for at du er her og hjelper til! :o)

Skrevet

Kanskje det er en variant av puppenekt?

Jenta mi trøblet seg litt i flere mnd - følte jeg måtte "jage" etter henne med puppen for at hun skulle spise skikkelig. Etterhvert har det gitt seg. (Hun har lagt godt på seg hele tiden, så jeg har hatt nok melk).

Anbefaler deg å søke litt på Forumet her etter puppenekt og se om du kan kjenne deg igjen i en eller annen variant. Jeg fikk masse gode tips ved hjelp av det.

Det er noen mnd siden nå (jenta begynner å bli stor) - så jeg husker ikke så mange av tipsene i farten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...