Gå til innhold

Noen som har noen anbefaling på bøker ang. svangerskap, fødsel og barselstid?


Maigutt07 + maijente10

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe en bok om svangerskap, fødsel og barselstid.

Noen som vet om den "Barn i magen fra A til Å" er bra? Den er jo ganske dyr, så vil ikke kjøpe den unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min soleklare favoritt er "På vei" av Gro Nylander. Hun har så mange flotte historier i den boken, i stede for å bare skrive masse faktaer, så skriver hun historier fra virkeligheten om ulike tilfeller og forklarer rundt disse. Jeg har også den boken du nevner og synes den er helt grei nok, men ikke den første jeg ville anbefalt egentlig. Da ville jeg heller holdt en knapp på Sheila Kitzingers (vet ikke om dette er helt rett skrevet) bok, mener å huske at den heter "Den store svangerskapsboken" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driver på å leser deb boka dom ei her på bim har skrevet.. tror den heter noe sånn som svangerskapets abc..eller noe i den duren...

den syntes jeg er bra..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk "foreldre for første gang"(Husker ikke hvem som har skrevet den i farten....)før jeg skulle ha nr 1,veldig fornøyd med den;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også "på vei" av Nylander. Veldig bra og koselig også:-)

"Mamma for første gang" var derimot for meg ingen stor suksess. Dette fordi boken i all hovedsak tok opp amming og amming og enda mere amming. Når man selv må gi flaske, så ble den deprimerende. Men sikkert kjekke nok ellers. Jeg likte veldig godt en gratisbok jeg fikk på barsel, en fra Sandvik- den inneholdt masse som var kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har også Sheila Kitzingers "Den store svangerskapsboken; Alt om svangerskap og fødsel" - den er veldig bra synes eg, og den er oversatt og tilrettelagt av jordmødre i Noreg, slik at alle fakta stemmer overeins med sjukehusprakis i Noreg :)

 

Trur eg må kjøpe med "På vei" no då, sidan den har fått så bra reklame *hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg anbefaler "En mor blir til" av Daniel N. Stern (professor i psykologi).

Bak boken står det blant annet:

"Boken gir stemme til de ofte uutalte tankene og følelsene og til den engstelsen som følger med moderskapet".

 

Veldig fin!

 

"Et spedbarns dagbok" av samme forfatter var også spennende lesning!

 

Klem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt På vei av Gro Nylander, som flere anbefaler. Men jeg likte den ikke noe særlig. Jeg ble så bekymret av den. Særlig første trimester inneholder utrolig mye om alt som kan gå galt, og veldig lite om hva som faktisk skjer (tror jeg talte at 15 av sidene om 1. trimester omhandler noe annet enn par som har problemer med å bli gravide og spontanaborter), og selv på disse 15 sidene sto det ganske mye om farer. Ei bok jeg har hatt stor glede av, er Girlfriend's guide to pregnancy. Jeg har den på svensk, og da heter den Handbok for gravide, allt din doktor inte berettar. Forfatteren skriver veldig humoristisk om sider rundt gravididteten (veldig lite medisinsk), for eksempel om bekymringer man har (og at det er helt vanlig å bekymre seg). Jeg ble veldig beroliget av boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Jeg er mor til to flotte gutter og vil på det varmeste anbefale Anna Wahlgren sin bok; "barneboka". Denne har du nytte av til barna vokser ut av rede..

 

Boken er delt inn i kapitler fra graviditeten, mnd til mnd. Deretter er den inndelt i kap. år fra år..Fra ett år til 16 år. Og helt helt til slutt en del små kap. om søskenkjærlighet, søvn, mat og lignende .. Denne boken er oversiktlig og skrevet av en kvinne med utrolig mye erfaring (sju eller ni barn med fire forskjellige ektemenn, vell og merke). Samtidig inneholder boken flere kjekke historier som er hentet fra hennesliv og røre.

 

Gjennom åtte år har jeg titt og ofte tatt den frem. Dette er en bok som er enkel og lettleselig. Flere gode tips ångående oppdragelse. Og et ekstra pluss for små kjekke kap. der du raskt kan slå opp på to åringen når du er fortvilet over raseranfallet og lese om hvordan Anna W sammenligner gutten med en mann i overgangs aldren....

 

P.s dette er også en kjekk barselgave..

Lykke til :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en bok som heter "Svangerskapet uke for uke" i helgen, og den ser veldig bra ut. Den er detaljert med masse bilder og tegninger, f.eks av typer stillinger fosteret kan ligge i ved fødsel. I tillegg til fosterets utvikling står det informasjon rundt bl.a. rettigheter under og etter svangerskap, om typer fødsler og hva som skjer og til og med hvordan du skal forholde deg til en styrtfødsel om du er alene hjemme!

 

Den er veldig positiv og jordnært skrevet. F.eks om kosthold hvor Lesley Regan sier du ikke skal ha dårlig samvittighet for å leve på skillingsboller en dag om du generelt spiser variert etc. Står også litt om de første ukene etter fødsel, med amming.

 

Kosta 300,- på ARK.

 

Jeg har Gro Nylander og den bildeboka til svensken, men syns jeg manglet noe skikkelig detaljer. Det fikk jeg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...