Gå til innhold

NOEN på vgs her? siste året?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg går siste året allmennfag.. har termin i februar..skal prøve å fullføre skoleåret, hvis ikke tar jeg permisjon i siste semester og fortsetter på andre semester neste år!! jeg var inne på lånekassen sin side og fant ut at jeg kan få 8 000 i fødselsstipend.. detter varte vel i ca 30 uker ell noe.. åsså får vi jo ca 35 000 i engangsstønad siden vi ikke er i arbeid.. skal snakke med trygdekontoret litt senere.. de vet som regel alt om dette, og det er mye man må søke om, det er vist bare kontantstøtten som kommer automatisk.. du kan jo dra til trygdekontoret der du bor å få hjelp du å??

• 1 måned senere...

jeg har termin 7 januar og er på siste året på vgs.

jeg skal gå på skolen nå frem til jul, og det siste hålvåret skal jeg gå hjemme, men da skal jeg også møte på skolen de gangene klassen min skal ha prøve og jeg må innlevere oppgaver slik at de har grunnlag for karakter. Hvis jeg ikke selv kan fikse barnepass (jeg er alenemor da) så skal skolen min skaffe tilsyn til babyen min:) Til sommeren skal jeg ta eksamen som alle andre, men jeg får bedre tilrettelegging med tanke på akkurat barnepass og amming osv.. Det har skolen ordnet for meg, og det synes jeg har vært kjmpe flott gjort av dem:)

ellers har jeg rett på engangstønaden 35000 ca

overgangstønad siden jeg ikke er i jobb, da får jeg ca 10000 - skatt i måneden

barnebidrag dobbelt og eneforsørger tillegg på tilsammen 1900

jeg har også stpend fra lånekassen og fødselstipend får jeg på tilsammen ca 7000

++ noe som jeg ikke har oversikt over her

så "inntekten" min blir på nesten 20 000, så de lar meg jo ikke leve helt fattig:)

hei, du :)

sjekk ut denne støttekalkulatoren og finn ut hvor mye du kan få i stipend i året, mens du studerer: http://app.lanekassen.no/stottekalk/

du kan også få fødselspermisjon, les mer her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

du kan få engangsstønad: http://www.nav.no/page?id=330

barnetrygd: http://www.nav.no/page?id=264

du kan også få:

Bidrag fra barnefaren (om dere ikke bor sammen) Dersom far ikke bli oppført, grunnet at du ikke vet, eller annen grunn, får du bidrag fra Trygdekontoret på rett over 1200,-

overgangsstønad, litt mer enn 9000,-

Dersom du har krav på småbarnstilegg (det ordner Trygdekontoret hvis du har) er det på ca 660,-

snakk med trygdekontoret!

Hei! Jeg hadde termin 20. januar for to år siden. Gikk da på vgs. Istedenfor å gå hjemme eller jobbe det halve året før jeg fødte, så valgte jeg å begynne på skolen for å miste minst mulig. Søkte om permisjon fra januar til januar året etter. Så da gikk jeg på skolen frem til 15.jan (ferdig med 1.termin) og fødte 17.januar. Startet igjen 15.jan året etter når jenta mi var ett år.

Hvis du går på skolen frem til termin, og mottar penger fra lånekassen i denne perioden, så får du det samme beløpet det året du er hjemme, kalles fødselsstipend eller noe slikt. Er du alene, så kan du søke om en rekke støtter fra Trygdekontoret.

Snakk med rådgiveren på skolen ang permisjon.

Lykke til :)

Hei...

Jeg ble ferdig med videregående ifjord. Men går på allmennpåbygg 20 timers kurs for å ta studiekompetansen, og det regnes som videregående.

jeg har termin jan/feb- 07 og har snakkket med lånekassen. Jeg får ca 8-9000 kr i måneden til juli 07. (jeg har ikke tenkt å slutte når babyen kommer, tar noen uker fri og blir ferdig med resten, håper jeg ) Disse pengene har jeg egentlig rett til å få i 42 uker men siden jeg blir ferdig med skolen i juni så får jeg det bare til juli. Kan få de resterende tre månedene hvis jeg starter en utdaning rett etter sommeren.

Og så får jeg engangstønaden på et eller annet 33 tusen.

håper du også finner ut av dette :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...