Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 Hvordan gjør dere det når dere jobber? Vi er hjemme fra barnehagen mellom halv fire og kvart over fire. Da får han middagsglass. Er ofte veldig slulten da. Han er 11 1/2 mnd og jeg tenkte å begynne å tilvenne han til å spise middag med oss, han har ikke vært glad i det tidligere. Men jeg fatter ikke hvordan dere får til å lage god og næringsrik mat, som blir ferdig før ungen er skrubbsulten. Når spiser dere middag og når får ungene kveldsmat? Hva lager dere til middag? Trenger masse tilbakemeldinger her, for jeg er virkelig imponert over dere:)
delfi Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 jeg går hjemme jeg så har maten klar når mannen kommer fra jobb.. men tenkte bare å komme med forslag jeg om at man kan lage opp mat som man fryser ned så er det bare til å tine opp! eller lage mat dagen før som man kan varme opp dagen etter..
Ranveig R Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 Eg lagar vanleg middag til småen og fryser ned i glas. Eg varmar opp det til han ved middagstid (ca kl 15) eller eventuelt til lunsj. Når vi andre et middag sit han som regel med bordet med oss, og får seg eit mellommåltid. Så lenge han legg seg kl 19.30 og mannen er heime mellom 16.30 og 19.30 kan ikkje småen ete sin vanlege middag saman med oss.
3 fantastiske Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 På vei hjem fra barnehagen får han en bit brødskive i bilen (rest fra matboksen). Da spiste de sist i barnehagen kl 14.30. Så da holder det helt fint at vi alle spiser middag kl 18.00 sammen. Etter det er det bading og så legge seg ca kl 19.00. Fungerer fint for oss :-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Vi har prøvd flere forskjellige måter/rutiner før vi fant ut hva som fungerer best. Jenta mi er i barnehage tre dager i uka, og da spiser vi middag ca 17.00 . De dagene hun er hjemme spiser vi ca i 16-tiden (litt avhengig av når mannen min kommer hjem). Hun spiser frukt og brød sånn i halv-tre tida i barnehagen (har bedt de gi hun litt ekstra så hun ikke er skrubbsulten når vi kommer hjem). Hun må sove/hvile litt med engang vi kommer hjem, og mens hun gjør det lager jeg middag. Da blir det lett kveldsmat (en brødskive, en yogurt, frukt eller lignende) ca. kl 18.30. Da bader hun først også legger hun seg kl.19.00.
Gjest poda Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Hei, Jeg også slet litt til og begynne med med å få inn rutine for middagen. Nå går det heldigvis fint. Jenta vår er 19 mndr og går 3 dager/uken hos dagmamma. Vi bytter på å hente henne hos dagmamma kl 15.30 (begynner da å jobbe 0700). Den som henter, lager middag. Vi spiser sånn ca. kl 1700. Pleier å kjøpe inn til middager 1 gang i uken, så vi slipper å handle - sparer litt tid der. Vi lager: Karbonader (Finsbråtens er gode!) m/stekt løk og poteter, ovnsbakt laks med kokte gulrøtter og poteter, biff stroganoff med ris, gryterett med kjøttdeig/røde bønner/paprika/tomater i tomatsaus med ris til, pastaretter f.eks. tortellini med sopp/skinke/brokkoli og fløtesaus, ferdig grillet kylling med ris og grønnsaker, fiskekaker med saus/grønnsaker/poteter, lapskaus (laget på forhånd). I helgen blir det kanskje litt mer avanserte ting. Tar gjerne rundt 30-40 minutter å lage middagen. Syns det er greit jeg. Hvis jenta er veldig sulten (ofte når hun har vært hos dagmammaen), så får hun litt banan eller et halvt knekkebrød å spise rundt kl. 1600, så holder det til middagen. Hun er veldig glad i middag, og spiser ivrig selv med skje (skal snart introdusere gaffel). Lykke til!
ennaH Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg anbefaler kokeboka "Mat på 15 minutter" på det varmeste. Det er kjappe, lettlagede, næringsrike og velsmakende retter som tar kort tid å lage. Knerten og jeg lager alltid middag sammen (starter 16.30 og er ferdig 17.00), og underveis smaker han på alle ingrediensene. Så han får i seg ganske mye rå grønnsaker underveis, og det stilner nok sulten litt.
Ella i farta Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 hmm....det er jo ingen som sier når ungene skal spise middag? Som f.eks i dag er det mandag og alle mine mandager er travle og da kommer jeg hjem i halv fem-fem tiden. Da får han ofte en banan, en youghurt eller noe mens han venter. Så i dag var det middag til kveldsmat. Vi gjør det sånn fordi det er viktig at han får ta en del i middagen og fordi det neppe blir noe lettere når han blir større å få det til.
Ella i farta Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Vi spiser til vanlig: spaghetti og kjøttsaus, fiskeboller hvit saus og poteter, i dag var det kylling wienerpølse og hjemmelaget potetmos (superenkelt og han digger det), karbonader som vi varmer med poteter og grønnsaker ved siden av, dvs kyllingretter osv..
mamma-1977 Skrevet 16. oktober 2006 #10 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg begynner på jobb 0730 for å kunne dra fra jobb 1530, for igjen å kunne hente datteren min i barnehagen kl 16. Så bærer det hjem for å ha middagen ferdig til kl 17, og det går som regel alltid bra. Ofte at vi koker poteter, grønnsaker har saus og kjøtt til. Får gjort mye på en halv time. Imens jeg lager mat, surrer tulla rundt med sitt, får kanskje en kjeks eller annet å tygge på så hun ikke maser sånn på maten (hun er 18 mnd). Siste måltid i barnehagen er frukt ca kl 1430-1500.
apan75 Skrevet 16. oktober 2006 #11 Skrevet 16. oktober 2006 Vi er hjemme i 16 tiden (jeg begynner på jobb 7 for å kunne hente tidlig). Da leker vi litt og jeg starter på middagen rundt halv fem. Vi har aldri noe som tar mer tid enn en halvtime. Fem kommer mannen hjem og da spiser vi. Dersom poden er veldig sulten mens jeg lager middag får han litt frukt, litt knekkebrød eller litt Biola. Vi har feks laksefileter med ris og grønnsaker, kokt torsk, fiskekaker, ulike typer wok, indisk med kylling, hamburgere, frityrtorsk, spaghetti med kjøttsaus, spaghetti med spinatsaus, tortellini etc.
apan75 Skrevet 16. oktober 2006 #12 Skrevet 16. oktober 2006 Ja, og siste måltid i bhg er yoghurt og frukt. I 1430 tiden. Kvelds spises rundt 1830. Ofte er han klar for brød igjen da, av og til har han spist så mye til middag at han ikke blir sulten igjen til kvelds, men det gjør da ikke noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå