Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 eg kom på det her forleden dag at min datter egentlig aldrig har vert ute. Jo i vogn så, men aldrig på en lekeplass, aldrig sittet i en sandkasse, eller nedpå veien og hatt bøtte og spade. Johvist var hun med ut i sommer, men da var hun jo så liten at hun bare lå på teppet sitt. Nå har hun jo blitt så stor og flink, kravler og sitter og "leker" mer. Burde jeg bli flinkere å ta henne med ut på slike "nede på bakken" aktiviteter? Skulle til å gå bort i en barnehage som vi har her i nabolaget i formidag, men kom plutselig på at jeg har da ikke klær til sånt. Nei, jeg har faktisk ikke andre ute-klær til til jentungen enn ei strikkejakke, og lue. Har en tynn tynn vindjakke men den er for liten, kjøpte den i vår for å ha i vogna om det var kaldt. Burde jeg dra ut og handle "ute-klær" til henne og ta henne med ut på lekeplass? Vil ett barn på 10 måneder ha glede av å sitte i en sandkasse med bøtte og spade? Hvor mye er dere ute med barna deres, og hva gjør dere egentlig på da, jeg tenker da ikke på trilletur, men at barnet er i aktivitet på noe vis ute. Og hva slags uteklær har dere til deres 10 måneder gamle barn?
ak24 Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 her er vi mye ute,har en storebror på snart 3 så ut må vi.hun krabber rundt på bakken hun.vi var flinke med det med storebroren også.han har altid elska å være ute.her kler jeg på de litt sånn etter været.hun har en hel parkdress og en regnbukse.er det tørt ute holder parkdressen,er det vått har jeg på ulltøy og regnbuksa.på bena brukes sko eller troll/reima ladder.til vinteren har vi en reima dress men man trenger ikke noen dyr dress til så små barn egentlig.bare den er vindtett og man har ull under så holder det godt på varmen.de er jo ikke så mye ute og sliter ikke mye på klærne sine. lillesnupp liker å huske og grise i sandkassa eller bare krabbe rundt.
Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 ble nesten litt sjokkert nå jeg da.. kom dere ut!!! er det dårlig vær så få på dere regntøy. alle barn har godt av å være ute, og voksne også. vi er slett ikkenoen tur-gåer-folk som plent skal være ute i alle vær, men høres ut som dere ikke er ute i det hele tatt, og det høres litt spes ut.. dra og kjøp uteklær i morgen! og JA, en 10 mån jente har MYE godt av å sitte i sandkassen!!!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #5 Skrevet 15. oktober 2006 Huff, herregud, flker meg nesten som en dårlig mor jeg nå. slkønner ikke heilt hva som har skjedd......kom bare på at vi er jo aldrig ute. huffameg da. skjemmes nesten jeg nå. Vi er kun ute å triller tur, men det er 1-3 ganger pr uke kanskje. Fy meg, bør vel kjøpe uteklær ja.
Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #6 Skrevet 15. oktober 2006 mente ikke at du er dårlig mor alltså.. men ute mer enn det dere er bør dere absolutt være! så fremt ikke helsen til en av dere er meget dårlig:-) kos dere i sandkassen:-)
Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #7 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg ble sjokkert jeg! Aldri ute (nesten) og triller kun 1-3 ganger pr uke!!! Herregud... Har du aldri noen ærender som må gjøres eller noe? Meeen det er jo aldri forsent å gjøre noe med det, som du selv nevner ;o) Som tips til hva som kan gjøres ute kan dere f.eks. - Se på ting sammen (blader nå som det er så fine farger), kjenne på forskjellige overflater...og snakk om alt: hva det heter og hvilken farge o.s.v. - Gå og mate fugler i parken (eller hvor det måtte være). - Gå på lekeplass: la henne prøve forskjellige aparater, evnt mens du holder henne (min på 8 mnd elsker å skli) Ville kanskje prøvd meg på åpen barnehage, så får hun lekt litt med andre barn også. Håper du kommer deg ut litt ;o) og have fun!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #8 Skrevet 15. oktober 2006 Nei da, skjønner jo det at du ikke mente det. Men når jeg lissom leser svaret ditt så går det jo opp for meg at jeg må komme meg ut..... Vel, jeg har lissom plutselig oppdaget at jeg ikke har baby lenger, har smårolling..... Klem. HI
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #9 Skrevet 15. oktober 2006 Men har dere barna mest o vogna eller på bakken? Min kryper jo ikke.....
Beama Skrevet 15. oktober 2006 #10 Skrevet 15. oktober 2006 snuppa er 8 mnd.. hun syntes det er kjempeskjekt i sandkassen, og i babydissen. hun krabber heller ikke så hun sitter masse i ro på rumpen sin i sanden.. Sitter kun i vognen når vi går tur... pleier å kombinerer sovetur oh tur i sandkassen.. sove litt mens vi går tur.. også i sandkassen å leke etterpå...
Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #11 Skrevet 15. oktober 2006 Da er det vel ikke noe vits å legge henne på bakken lissom... Men du kan jo fortsatt ta henne med i sandkassa eller holde henne mens hun husker eller sklir. Kan jo også løfte henne opp til blader o.s.v. Ellers kan du jo ha henne i vogna og peke og fortelle ting. Uansett syns jeg personlig at det er lite med kun 1-3 ganger ute pr uke. Men hey, thats me ;o) Vi er ute en tur hver dag, uansett vær. Klart...er det skikkelig drittvær, så blir det ikke noe lang-tur, men vi går fordet. Men du bør prøve "åpen barnehage". Veldig morro for barna, og hyggelig for mor (evnt far).
Hilde85 Skrevet 15. oktober 2006 #12 Skrevet 15. oktober 2006 Har pia mi på 8 måneder godt av å leike seg i sandkasse o.l.? Hadde kanskje vært artig å tatt henne med i en barnehage, men det finnes ikke åpen barnehage her da:( så hadde måttet blitt etter stengetid.... Finnes ingen lekeplasser her heller:( Det er litt dumt... Vi er ikke så fryktelig mye ute, men går tur nesten hver dag.... Også har vi ei babydisse ute til henne:) Den er kjempeartig:)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #13 Skrevet 15. oktober 2006 Ja åpen bhg hadde vert lurt, men det er 50 minutters kjøring til nærmeste åpene bhg.... Nei, må nok ut å kjøpe klær ja. Huff. Får så dårlig samvittighet.........gosj..... HI
tvilling73, 05/07 Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 Uff, kjenne meg igjen med HI. Mi er 9,5mnd og vi er heller aldri ute... ikke kryper hun og ikke sitter hun uten støtte så da er det jo ikke mye.. spise sand syns ikke jeg frister, og som HI har heller ikke vi parkdresser og slik, tenkte hun måtte kunne sitte selv.. men vi er stortsett ute på besøk eller har besøk eller går en tur, treningssenter sitter hun i vogna, går en tur. Førstemann, så blir vel baby lenge... Har snakka om sandkasse.. burde kanskje få satt opp en snart... Eller kjøpt utetøy... Kravler her og men kryper ikke..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #15 Skrevet 15. oktober 2006 Åh, kjære tvilling... Takk for ditt innlegg....godt jeg ikke er alene! HI
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #16 Skrevet 15. oktober 2006 Neida, rusleturer er mer enn nok. Jentungen min sitter i sandkasen annehver dag når gutten er hjemme fra barnehagen. Er mye styr. Hun spiser sand, og blir kald på hendene og snørrer, og blir skitten og fæl og osv. og føler at hun hadde hatt det SÅÅÅÅÅÅ mye bedre innendørs i hennes eget tempo. Hun får jo mye frisk luft. Sover UTE, pluss gåturer. Når hun begynner Å GÅ, da kan sandklassen være en super plass :-)
tvilling73, 05/07 Skrevet 15. oktober 2006 #17 Skrevet 15. oktober 2006 Nei kanskje vi er de normale du HI, når du ser på den som skrev over meg om snørr sand og kalde never... Min mor er helsesøster og hun mener jeg ikke trenger kjøpe parkddress osv før hun sitter godt selv, ergo setter seg opp uten hjelp. Hun storkoser seg inne også kjører vi en tur og handler eller besøker noen om vi blir leie av å ver inne.. Eller går en tur..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #18 Skrevet 15. oktober 2006 Men herregud da, er dere virkelig i SJOKK over at en 10 mnd baby ikke har vært på lekeplass/ i sandkasse ennå? Ikke alle som kan krype, ei heller sitte! Nei, HI ikke bekymre deg, du er slett ikke alene!! Kos deg med gullet i vognen sier bare jeg. Lekeplasser skal jeg love deg du skal gå mye på i framtiden så hvorfor stresse med det?? En baby på 10 har masse glede av å bare sitte i vognen og observere og se på alle nye ting og få masse nye inntrykk. Sand og drit og alt som puttes i munnen kan virkelig la vente på seg, i alle fall noen mnd til! Slapp av litt folkens! HI får dårlig samvittighet, men ærlig talt, det mener jeg hun IKKE skal ha!!!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #19 Skrevet 15. oktober 2006 Nei det er slett ikke alle 10 måneder gamle babyer som er ute på aktiv tur hver dag nei!! Ikke dårlig mor forde om du ikke har uteklær til ungen enda!!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #20 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Vår er 9 måneder, og jeg må innrømme at vi heller ikke har testet sandkasse/lekeplass enda. I sommer fikk han ligge ute på pledd og leke seg innimellom, og han leker jo en del på balkonggulvet. Er vanligvis ute med ham daglig da. Enten trilletur eller tur i bæreselen (eller begge deler :-) ), og han kikker på alt han ser og virker til å trives godt med disse turene. Har vurdert om vi burde teste lekeplassen snart, kanskje gå i åpen barnehage, men har foreløpig ikke kjøpt klær som passer til utelek når det er vått, og tenker at sandkasse ikke er så smart akkurat nå som absolutt alt skal inn i munnen hele tiden? Tenkte at det ville bli mer gøy å leke ute til vinteren, med snø (forhåpentligvis), og han kan gå litt også.
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 15. oktober 2006 #21 Skrevet 15. oktober 2006 Enig med siste anonym. Men mammaen ville ha godt av å komme seg mere ut mener nå jeg da :-) Må bli litt ensformig for mammaen å ikke komem seg ut mer? Snuppa mi på snart 7 uker er masse ute på tur hun, i vogna selvfølgelig. Tenk på alle sanseinntrykkene et lite barn får bare av å sitte/ligge i vogna? Prøv baby-dissa en dag. det er kjemepgøy for de fleste. Sandkassa kan vente. Kjøp et lite baby akebrett til snøen kommer: det er toppers med masse varme klær/ullpose :-) Så ha ikke dårlig samvittighet overfor babyen din kjære HI, men vær litt mer snill med deg selv og kom deg ut på tur: det er herlig for dere begge to!! Mener nå jeg da :-)
mai mammaen til to Skrevet 16. oktober 2006 #22 Skrevet 16. oktober 2006 jeg jobber i barnehage og der får vi av og til inn sånne små barn..10 mnd og oppover.. de må også være med ut.... sitter mye i sandkassen..det liker de godt...og å disse i sånn "babydisse" som barna i barnehagen kaller den.... men om du er dårlig mor, aldri i livet... men å lære barnet å være ute fra tidlig alder tror iallefall jeg er viktig...jeg gleder meg som en unge til datteren min kan sitte helt alene og vi kan gå ut i sandkassen.. gå å kjøp litt uteklær du og se hvor gøy dere får det begge to...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #23 Skrevet 16. oktober 2006 Takk, endelig er det noen som ikke bare er negativ.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #24 Skrevet 16. oktober 2006 Min sønn er et år nå, men vi var litt som dere..vi var mye på besøk hos andre venninner i permisjon, men vi lekte for det meste inne eller gikk trilleturer..Da han var 1 år og begynte i barnehagen var han slett ikke vant til ruskevær og sandkasse, og var litt skeptisk i starten til dette:-)men nå stortrives han:-)Vi kommer sikkert til å være litt mer kreativ når vi får 2.mann:-)
Northernlights Skrevet 16. oktober 2006 #25 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg er heller ikke flink til å la poden på snart 1 år sitte ute. Utenom i vogna, da. Men jeg fant ut at han elsket å ha med gåbilen ut! Den plasserte jeg på plena her, hvor det er million er av løv nå. Han simpelthen elsker å leke med løvet! Jeg kjøpte nettopp vinterstøvler og kjeledress til han, som ikke er så veldig varm, da han skal sitte i vogna med den. Men nå på høsten er den fin. Så har du en kjeledress,lue og høst-sko/vinterstøvler, kommer du langt med det. Ja, og så votter, når det blir kaldere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå