*tobarnsmamma* Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 har en gutt på snart to år som biter og han kliper i kinnet på andre barn. Begynner bli passe oppgitt her vi nå. vet ikke hvordan takle det, alså hvordan takle han. kjefte? timeout? hva liksom.. litt bakgrunn: nettopp blitt storebror.. hun snart 4 mnd, ikke slik før den tid, dvs hadde en sånn biteperiode før hu ble født men den ga seg før hu kom og nå i full blomst igjen. aldri gått i ansiktet på andre barn heller før nå i det siste, dvs siste 14 dg. -observert han og dette kommer uten grunn. kan gå bort til fremmede barn i butikker og klipe kinnet og vri.. -en ting til, vi har vært veldig bestemt på at han ikke skal i ansiktet på babyen. -dette er en liten gutt som får masse positiv oppmerksomhet fra oss begge. Et annet problem: urolig, -klarer ikke konsentrere seg lenge igangen før han må videre. som de i bhg sa en travel liten mann. -han er ikke typen som bygger og leker alene. artig rive ned ikke bygge. -har heller ikke ro til å sitte se barnetv idet heletatt UROLIG bakgrunn: bortskjemt, vant vi leke sammen med han, aldri vist mye intr i leker som krever du sitter litt med de. liker heller store leker og masse action. ja dette slik dere skal få litt bakgrunn så er det noen som har råd/tips el opplevd noe av det samme så gjerne skriv ned litt til en smule lei og oppgitt mamma her.. mvh
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Ble nesten litt redd jeg. Jeg er gravid og har en gutt på 20mnd. Han er ekstremt aktiv, og jeg gruer meg til hvordan hverdagen vil bli med et nytt familiemedlem. Som du sier så får sønnen din mye oppmersomhet fra både mor og far - noe som er veldig viktig. Han får sikkert ikke så mye som før han ble storebror, men det må nesten barn lære seg å forstå også. Kanskje det kan hjelpe at han får ta mer del i babyens hverdag. Hva med å gi ham en dukke som han kan vaske i vasken når du bader babyen - eller som han kan gi mat når du ammer. Mulig kan ikke synst det er noe spennende, men da er dere iallefall et steg nærmere; han har da lært at babyen ikke har det noe gøy med mamma. Så det er greit at babyen og mamma er sammen. Ang. dette med straff så "straffer" vi vår sønn. Gjør han noe som ikke er lov må han inn på rommet. Da med døren oppe og bare for en liten periode. Barn lærer fort på denne måten. Om dere er ute i butikken og han klyper et barn ville jeg bare gått ut i bilen med han med en gang. Ikke gi noe mer oppmerksomhet - da får han det jo som han vil. Fortell at det er galt å klype, men ikke noe mer. Tror nok det er en grunn til hvorfor han er oppi ansiktet til barn når han ikke får lov hjemme - han vil ha mer oppmersomhet. Setter dere han i bilen, mens den andre handler videre vil han kjede seg - og ganske raskt slutte med det. Tror nok at en kjedelig straff hjelper mye mer enn mye oppmerksomhet her. Husk å gi ham mye ros også Lykke til!
lorie Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Vi har to jenter. Ei uroligkråke på 5 år og ei kruttønne på 17 mnd. Eldste var 4 år da hun ble storesøster. Hun er veldig aktiv og har ikke alltid kontroll over hva hun gjør og at det kan gjøre vondt for andre. Vi har hele tiden vært svært fokusert på at endel av hennes sprell gjør vondt, og hun har fått sin "straff". Dette spesielt med tanke på lillesøstra og barn i barnehagen. Vi tror at dette kommer delvis av sjalusi også fordi hun var lenge enebarn. For oss er løsninga at det alltid er et ledig fang, en ledig hånd og et lyttende øre for henne. Slik ungår vi konflikter på hjemmebane. I barnehagen tar personaltet seg av dette probemet, men såklart i samarbeid med oss. Vi har også lært oss å snakke med henne om konsekvenser av det hun gjør, og hun har lært seg at om hun er slem så skjer det eller det eller det. Slår hun noen/er slem så reagerer vi med en gang. Vi hører på hennes og det andre barnets versjon av konflikten.... Kunne ha skrevet masse om dette,men anbefaler deg å lese Foreldre og barn utgave 03/05. Der var det en flott artikkel om dette temaet. Kanskje litt vanskelig å finne tak i... men jeg har det nummert her og sender det til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå