Gå til innhold

Kan vi ta Paracet?...


Maigutt07 + maijente10

Anbefalte innlegg

I natt har jeg nesten ikke sovet fordi jeg hadde så ekstremt vondt i hodet. Turde ikke ta Paracet idet jeg ikke visste om jeg kunne ta det eller ikke, og pakningsvedlegget hadde jeg kastet...

Noen som vet om det er skadelig for fosteret å ta Paracet en sjelden gang iblant?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

 

Paracet kan man ta, det er de eneste smertestillende tablettene man kan ta..Men ta så få som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har uansett bare tenkt å bruke det i nødstilfeller, hvis jeg har bare litt vondt i hodet skal jeg nok overleve uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ibux skal man ikke bruke, det passerer. I felleskatalogen står det at det ikke bør brukes i 1 og 2 trimester, og at det ikke skal taes i 3 trimester.Det kan gi store skader på fosteret. Samme gjelder naproxen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å knaske paracet, det sa legen til meg. Det var ikke farlig å ta inntil to tabeletter inntil fire ganger om dagen. Alle andre former for smertestillende var absolutt ikke å anbefale, sa han da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står: prematur lukking av ductus arteriosus,(+++),forandringer i hjertet (myocard, tricuspidalfeil,manglende lukking av ductus arteriosus...++++regnet med at det gjaldt barnet jeg da...Naproxen mye av det samme, men div blødninger i tillegg..

Det viktigste er jo at man vet at disse tablettene ikke er bra å ta når man er gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Ibux of naproxen skadelig altså? Begge legene jeg har ært hos har sagt att alt var greit. Naproxen er deteneste som hjelper på meg når jeg har mens smerter- så tenkte att de sikkert ville hjelpe viss jeg har gravid smerter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne ta paracet når det var nødvendig, men skulle holde meg unna alt anna, inkludert ibux!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære jenter.

Dere må for all del IKKE spise NSAIDs (Ibux, naproxen, Voltaren mm) i 1. og 3. trimester! Hovedgrunnen til dette er økt fare for spontanabort i 1. trimester og for tidlig fødsel i 3. trimester. Denne gruppen legemidler får livmoren til å trekke seg sammen og kan på den måten være skadelig.

 

Når det gjelder Paracetamol (Paracet, Pinex, Panodil, Pamol), har det ikke kommet frem fosterskadelige effekter selv om legemidlet har vært i bruk i mange år. Paracetamol regnes derfor som trygt å ta i forbindelse med smerter, feber mm under svangerskap.

 

Jeg vil selvfølgelig oppfordre til å bruke minst mulig legemidler under svangerskap, men føler du deg dårlig, har ikke barnet du bærer på det bra heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet om det med Ibux, at det kan føre til abort og fosterskader. Står også i Felleskatalogen (felleskatalogen.no, søk på Ibux).

Vi må ikke sluke alt legen vår sier, mange fastleger som ikke har peiling har jeg funnet ut! Men kjempeskremmende at de svarer at man kan ta det når de ikke vet, bedre at de innrømmer at de ikke er sikre da. Men det er jo ikke så lett for en fastlege på 60 år... Men dette burde en lege ha hørt om, har vært endel i media det siste året. Men tror ikke legen min hadde sagt noe heller, han er ikke helt i vater han heller... skremmende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...